خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از آخرین وضعیت کارخانه روغن نباتی شیراز ؛

تلاش مدیران نرگس برای فروش سه هکتار و نیم از زمین کارخانه/ نماینده شیراز: نگرانم

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۹۸۲

سوء مدیریت، کاهش کیفیت محصول و بی تدبیری‌های متعدد در سال‌های اخیر باعث شده تا کارخانه روغن نباتی شیراز روز به روز با مشکل مواجه شود و مدیران کارخانه در ماه‌های گذشته به اقداماتی مانند فروش دستگاه‌ها و زمین‌ کارخانه رو بیاورند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز هرچند  فروش دستگاه و زمین کارخانه با ورود دادستانی متوقف شده اما شواهد نشان می دهد  مدیران نرگس تلاشی برای تولید ندارند و تمام هم وغم‌شان برای پرداخت حقوق و بیمه کارگران با فروش زمین ها و ملک های متعلق به این مجموعه است.

مشکلات این مجموعه تا جایی پیش‌رفته که تأمین‌کنندگان غذای کارگران که طرف قرار‌داد با کارخانه هستند به علت بدهی‌های نرگس  از تأمین خوراک کارگران سر باز زده و کارگران مدتی است بدون خوردن غذا در کارخانه مشغول به کارند.

                                                                   هیچ محصولی در سه ماه گذشته تولید نشد

آن طور که یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز می گوید: حدود سه ماه است که کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز هیچ محصولی تولید نکرده است .

وی با بیان اینکه مسئولان کارخانه روغن نباتی در سال گذشته با راه اندازی یک شو و برنامه تبلیغاتی و جمع کردن مسئولان در مراسم کلنگ زنی انتقال کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی اعلام کردند که زمین این مجموعه در آینده ای نزدیک احداث خواهد شد، می گوید: در حال حاضر تنها زیر سازی در این زمین انجام شده و حدود یک ماهی است که به دلیل عدم پرداخت پول به پیمانکار توسط مدیران کارخانه پیمانکار از ادامه فعالیت دست کشیده که با اولین بارش باران تمام زیر سازی‌های انجام شده زمین کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی خراب خواهد شد.

                                                               حقوق 7 الی 8 ماه گذشته کارگران  واریز شد

وی با بیان اینکه جای سئوال دارد که کارخانه ای که توانایی پرداخت پول به بیرون بر ندارد چطور می تواند یک کارخانه ای جدید در منطقه ویژه اقتصادی راه اندازی کند، ادامه می دهد: مسئولان کارخانه در مهر ماه سال گذشته حدود 13 هکتار زمین متعلق به کارخانه در منطقه نصر آباد را فروختند تا بتوانند حقوق 7 الی 8 ماه گذشته کارگران را سر موعد مقرر پرداخت کنند.

  این کارگر همچنین می‌گوید: « متاسفانه همزمان با تمام شدن این منبع مالی مسئولان چندی پیش قصد فروش ماشین آلات کارخانه را کردند که با مقاومت کارگران و دادستانی مواجه شدند. » هرچند به گفته یکی از اعضای هیأت مدیره این شرکت ، طبق دستور دادگستری استان فارس فروش دستگاه‌های بلا استفاده نرگس‌شیراز  که به مزایده گذاشته شده بلامانع است. 

وی اضافه می کند: با توجه به اینکه مسئولان کارخانه قصد تعطیلی مجموعه روغن نباتی را دارند بنابراین تا زمانی که مجموعه زیر نظر این هلدینگ است آینده خوبی نمی‌توان برای نرگس امیدوار بود.

این کارگر در ادامه با اشاره به اینکه مسئولان در مدت سه ماهه گذشته کارگران را به بهانه شیوع بیماری کرونا دلتا به دور کاری فرستادند می‌گوید: هرچند در این مدت مزایای کارگران پرداخت شده است.

تلاش مدیران نرگس  برای فروش سه هکتار و نیم از زمین کارخانه/ نماینده شیراز: نگرانم

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مدیران کارخانه به بهانه این که به مسئولان اعلام کنند که در این کارخانه تولید انجام می شود بعضی از کارگران را به صورت کج دار و مریز به کار فرا می‌خوانند، می افزاید: در حالی که واقعیت چیز دیگری است و صاحبان کارخانه روغن نباتی تنها روغن‌های خام را تصفیه می‌کنند و به دیگر شرکت‌ها می فروشند و روغنی در کارخانه بسته‌بندی نمی‌شود.

این کارگر با اشاره به اینکه در حال حاضر عدم استقبال مردم از برند نرگس باعث شده تا تولید روغن برای مسئولان روغن نباتی مقرون به صرفه نباشد، می‌افزاید: متاسفانه در سال‌های گذشته به عمد برند نرگس را پایین کشیدند.

کارخانه روغن نباتی با یک پنجم ظرفیت تنها روغن خام تصفیه می کند

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه روغن نباتی شیراز با یک پنجم ظرفیت اقدام به تصفیه روغن می کند ادامه می دهد: ذکر این نکته ضروری است که تصفیه روغن هم در آمد زیادی برای کارخانه ندارد.

این کارگر در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت نرگس روشن نیست، می گوید: مسئولان عنوان می‌کنند که دستگاه‌های قوطی‌سازی به صورت مازاد است این موضوع بهانه‌ای شد تا مدیران کارخانه دستگاه‌های قوطی‌سازی را از کارخانه باز کنند و بر روی تریلی بگذارند و بفروشند که با دستور دادستانی فروش این قطعه متوقف شد.

تلاش مدیران برای فروش سه هکتار و نیم از زمین کارخانه

وی با اشاره به اینکه مدیران کارخانه در تلاشند تا میزان سه هکتار و نیم از زمین کارخانه واقع در بلوار گلستان را با تغییر کاربری بفروشند و به پارکینگ برای مجموعه حافظیه تبدیل کنند ،می‌افزاید: متاسفانه این مهم سبب می شود تا صنعت روز به روز با مشکلات متعددی مواجه شود.

تلاش مدیران نرگس  برای فروش سه هکتار و نیم از زمین کارخانه/ نماینده شیراز: نگرانم

این کارگر در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 500 تن روغن تولید شده در انبار کارخانه روغن نباتی موجود است خاطر نشان می کند: متاسفانه نبود مشتری و عدم استقبال مردم از برند نرگس باعث شده تا این حجم از روغن در انبار موجود باشد.

وی خاطر نشان می کند: متاسفانه تولید کارخانه طی سه ماه گذشته از ۳ هزار تن در خرداد ماه به ۱۲۰۰ تن در تیرماه و ۱۰۰ تن در مرداد ماه رسیده این در حالی است که ظرفیت اسمی کارخانه ۴۵۰۰ تومان در ماه است.

این کارگر تصریح می‌کند: چرا هر تیم مدیریتی که در کارخانه مستقر می‌شود اولین کاری که انجام می‌دهد چنگ اندازی و فروش اموال و دستگاه ها و ماشین آلات کارخانه به بهانه‌های مختلف است و برای جبران هزینه‌های کارخانه(پرداخت حقوق و حق بیمه و...)  از فروش اموال استفاده می‌کنند.

وضعیت نگران کننده کارخانه روغن نباتی نرگس

عزیزی نماینده شیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه موضوعات کارخانه روغن نباتی شیراز باید به صورت جداگانه بررسی شود می گوید: اصل واگذاری از نکات مهمی است که باید مورد بررسی و ازریابی قرار گیرد.

ابرهیم عزیزی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه روند مدیریت مجموعه روغن نباتی از سال های گذشته تاکنون به هیچ وجه سیر تکاملی و پیشرفت را طی نکرده است، می افزاید: عدم پایبندی به تعهدات توسط مدیران کارخانه در سال های گذشته از دیگر نکاتی است که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه واگذاری مجموعه روغن نباتی بر اساس قوانین جمهوری اسلامی و اصل 44 قانون اساسی از نکات مهم مورد نظر است می افزاید: هرچند که در سال های گذشته اشتغال و تولید از موارد اولویت کشور بوده است که در این شرایط نیاز است تا عملکرد مجموعه روغن نباتی را بر این دو موله ارزیابی کنیم و ببینیم که میزان تولید و اشتغالزایی در سال های گذشته در مجموعه نرگس تا چه اندازه افزایش داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه بررسی عمل به تعهدات مجموعه روغن نباتی نسبت به مسائل کارگری از دیگر موضوعات مهم است ادامه می دهد: ذکر این نکته ضروری است که وضعیت فعلی روغن نباتی نگران کننده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز