خبرگزاری کار ایران

مدیر کل محیط زیست گیلان خبر داد:

دخالت عوامل انسانی در تخریب تالاب انزلی

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۴۹۶

مدیرکل محیط زیست گیلان با اشاره به دخالت عوامل انسانی در تخریب تالاب بین المللی انزلی، گفت: ورود بی رویه فاضلاب های صنعتی و خانگی زمینه تخریب تالاب را فراهم کرده است.

به گزارش ایلنا از بندرانزلی، ساسان کفایی با بیان اینکه سه تالاب مهم بین المللی انزلی، امیرکلایه و پارک ملی بوجاق در گیلان واقع شده که اهمیت بالایی دارد، اظهار کرد: گیلان دارای ۲۴ هزار هکتار تالاب بین المللی با مساحت ۳۲ هزار هکتار است.

مدیرکل محیط زیست گیلان ارزش تالاب انزلی را هم تراز با دریاچه ارومیه دانست و گفت: بیش از ۵۰ گونه ماهی و هشت گونه پرنده در این تالاب زندگی می‌کند و در صورت بارش باران‌های سیل آسا به عنوان یک عرصه سیل گیر برای انزلی کاربرد داشته و فواید اقتصادی نیز برای منطقه دارد.

وی همچنین با اشاره به عمق و وسعت تالاب انزلی، تصریح کرد: عمق تالاب بر تنوع زیستی اثرگذار بوده و اگر به سمت کم عمق تر شدن پیش برود نهایتاً لجن زار خواهیم داشت که این موضوع روی اقتصاد محلی اثرگذار است.

کفایی با اشاره به عوامل انسان ساز در تخریب تالاب انزلی، گفت: ورود بی رویه انواع فاضلاب‌های صنعتی و خانگی که سبب رشد بی رویه گیاهانی مانند سنبل آبی می‌شود در کنار مرداب خواری و سودجویی افراد، در تخریب تالاب انزلی مؤثر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه در هفته‌های گذشته ۶۸ هکتار از عرصه نیزاری تالاب انزلی طعمه حریق شده است، افزود: برخی افراد سودجو برای تصرف تالاب آتش سوزی عمدی راه می‌اندازند که عده‌ای از آنها توسط پلیس شناسایی و دستگیر شدند.

وی با اشاره به برنامه هفت ساله برای حفاظت از اکوسیستم، مسائل آموزشی و مدیریت پسماند تالاب، تصریح کرد: اقدام مشترک بین دستگاه‌ها در راستای احیای تالاب انزلی باعث می‌شود که هیچ نهاد متولی نمی‌تواند توپ را در زمین دیگری اندازد و با تشریک مساعی به این برنامه عمل می‌کنند.

کفایی با اشاره به جذب ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با سنبل آبی، بیان کرد: روند عملیات مبارزه با گونه مهاجم سنبل آبی با کمک بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان در حال انجام است.

وی به وجود دو دستگاه مکانیکی برای مبارزه با سنبل آبی در تالاب انزلی اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ هکتار از تالاب پاکسازی شده که این روند ادامه دار خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز