خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از نگرانی‌های مازوت‌سوزی در نیروگاه حرارتی شازند؛

بازگشت مازوت به اراک/ مدعی هوای اراک از پاریس نشوید

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۰۲۲

در فصول گرم سال وجود گرد و غبار و ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و در فصول سرد سال مازوت سوزی نیروگاه حرارتی شازند و سایر آلایندگی‌های صنعتی، عموماً علت اصلی آلودگی هوا در اراک است. مزاحم هایی که هوای اراک را کدر و نفس کشیدن را در آن سخت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اراک به دلیل قرار گرفتن در مسیر حرکت آلودگی های ناشی از فعالیت نیروگاه حرارتی شازند، همواره در خصوص نوع سوخت مصرفی این صنعت بزرگ نگرانی داشته و این نگرانی تبدیل به کابوسی برای اراک شده است. به‌رغم آنکه رئیس جمهور دوم آبان ماه سال 1395 در سفر خود به استان مرکزی صراحتاً اعلام کرد که گاز مورد نیاز نیروگاه حرارتی شازند تأمین می شود تا این مجموعه صنعتی از سوخت مازوت استفاده نکند. اما از آن زمان تاکنون نیروگاه جسته و گریخته اقدام به مازوت سوزی کرده و با توجه به حرکت بادهای غالب منطقه به سمت اراک، مستقیماً آلودگی خود را بر روی شهر اراک فرود آورده است.

اراک آلوده‌ترین کلانشهر کشور

رئیس هیأت مدیره شبکه محیط زیستی استان مرکزی و مدرس دانشگاه گفت: یکی از مواردی که مردم اراک را مدت‌ها است درگیر خود کرده، بحث آلودگی هوای شهر اراک است. متأسفانه از دی ماه سال گذشته که موضوع مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی شازند آغاز شد، کلانشهر اراک به عنوان آلوده‌ترین کلانشهر کشور شناخته شده و حتی به رکوردهای جهانی آلودگی نیز نزدیک می شود.

سیاوش آقاخانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: متأسفانه دی ماه، بهمن ماه و اسفندماه سال گذشته به صورت کامل در نیروگاه حرارتی شازند مازوت سوزانده شد، در صورتی که طبق تعهداتی که دولت یازدهم در سفر استانی به استان مرکزی داشت، مقرر شده بود که این نیروگاه گازسوز باشد و دیگر از مازوت استفاده نکند. اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و همچنان شاهد مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی شازند در برخی از ایام سال هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در 6 ماه نخست سال جاری نیز سیاه ترین کارنامه محیط زیستی آلودگی هوای شهر اراک ثبت شد که این موضوع نشان می‌دهد متأسفانه در شهر اراک، برنامه جامعی برای مدیریت آلودگی هوای اراک وجود ندارد و برنامه های پیشین نیز به دلیل تغییر ماهیت آلودگی و به دلیل تغییر شرایط اکولوژیکی، اثربخشی خود را از دست داده اند. این موضوع در روزها و ماه ها و سالهای آینده می تواند بحران ها و فجایع مهم زیست محیطی را برای سلامت شهروندان ایجاد کند.

رئیس هیأت مدیره شبکه محیط زیستی استان مرکزی و مدرس دانشگاه اظهار داشت: اما نکته بعدی و نگرانی جدی مهمی که وجود دارد، مصاحبه تعدادی از وزیران بود که اعلام کردند در فصول سرد سال نیز امکان تأمین سوخت برای نیروگاه ها وجود ندارد و حتی ممکن است در بحث گاز خانگی نیز دچار محدودیت در کشور باشیم. این موضوع نشان دهنده آن است که نه تنها چالش های محیط زیستی کلانشهر اراک تمام نمی شود، بلکه به زودی درگیر معضل بزرگتر مازوت سازی نیز می شویم و وضعیت محیط زیستی بسیار بدتر از سال گذشته خواهد شد.

آقاخانی تصریح کرد: چنین اتفاقاتی نشان می دهد که لازم است شخص رئیس جمهور و وزیران یک برنامه جامعی را در بحث مدیریت آلودگی هوای شهر اراک داشته باشند و به فریاد مردم دردمند و مظلوم کلانشهر اراک برسند. چرا که مردم شهر اراک هم در فصول گرم سال با الگوی تابستانه آلودگی هوا و ریزگردها مواجه هستند و هم در فصول سرد سال نیز با الگوی زمستانه مازوت سازی در نیروگاه حرارتی شازند به بهانه تأمین برق کشور روبرو شده اند. این موضوع نشان می دهد که ظلم مضاعفی در حق مردم کلانشهر اراک می شود.

مصرف ناگهانی مازوت سبب بی اعتمادی مردم

مدیرعامل مؤسسه محیط زیستی بوم فناوران مرکزی نیز در این رابطه گفت: غافلگیر کردن مردم با مصرف ناگهانی و بالای مازوت توسط نیروگاهی که بر خلاف قانون و مصوبه‌های ذیل قانون عمل می‌کند، علاوه بر آسیب‌پذیری بیشتر جسمی و روحی آنها، موجبات بی اعتمادی مردم به مسئولین را فراهم می کند.

حمیدرضا مهاجرانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: تا زمانی که شفافیت لازم در اطلاع رسانی به مردم و حتی مسئولان در زمینه انواع تهدیدات آلایندگی اعم از منبع انتشار نوع آلاینده، میزان و نحوه توزیع و گسترش آن وجود نداشته باشد، چطور انتظار داشته باشیم که واکنش های به موقع، سریع و قانونی از طرف مردم و نمایندگان قانونی آنها جهت رفع مشکل آلودگی بدون تبعات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی صورت گیرد؟

وی ادامه داد: یکی از معدودترین موارد اطلاع رسانی در خصوص سهم آلایندگی بخش های مختلف استان مرکزی نشان می دهد که نیروگاه حرارتی شازند در سال 96 بیشترین سهم را در آلودگی هوای منطقه داشته است. همین آمار کوتاه به خوبی می تواند به عاملی بازدارنده در برابر تصمیم های غلط و تکراری مسئولین در راستای باز کردن شیر مازوت نیروگاه شازند تبدیل شود.

مدیرعامل مؤسسه محیط زیستی بوم فناوران مرکزی اظهار داشت: امیدواریم که برای به دست آوردن این داده های محکمه پسند، انرژی، زمان و بودجه بیشتری هزینه شود تا مسئولین این آلایندگی ها در سطح وزارت نیرو، مدعی نشوند که هوای اراک از پاریس هم تمیزتر است. داده غم انگیز دیگر که مربوط به همین سال جاری است، نشان می دهد که بیش از 70 روز از روزهای گذشته، آلودگی هوای شهر اراک از سطح استاندارد بالاتر بوده است

مهاجرانی تصریح کرد: امیدواریم که همین داده های ناچیز با همت مطبوعات استان به گوش مردم و مسئولین ذیربط برسد و جامعه به سمتی پیش برود که خود مدعی و منتظر اطلاعات تکمیلی و گسترده تر در مورد وضعیت محیط زیست خود باشد.

مازوت سوزی سلامت شهروندان تهدید می کند

مدیرعامل مؤسسه حقوق شهروندی شهروندیار در خصوص فرایندهای حقوق شهروندی گفت: دومین ماده از منشور حقوق شهروندی درباره حق سلامت و حیات است که بسیار ماده مهمی است و در همان ابتدای منشور حقوق شهروندی به آن پرداخته شده است. ارجاع این ماده در منشور حقوق شهروندی از قانون اساسی است که می گوید شهروندان حق حیات طبیعی، حق سلامت، حق استفاده از آب سالم، محیط زیست سالم، هوای سالم و فضای سالم را دارند. این حق بسیار مهمی است که در تعدادی از مواد قانون اساسی و دیگر قانون های کشور نیز به آن اشاره شده است.

علی بیگی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: بر این اساس، مازوت سوزی نیروگاه حرارتی شازند و هرگونه فعالیت های آلاینده صنایع، موضوعی است که سلامت شهروندان را به صورت مستقیم تهدید می کند. به خصوص اینکه در حال حاضر نیز در دوران شیوع بیماری کرونا قرار گرفته ایم. چندی پیش نیز یک تحقیقات جامعی از سوی دانشگاه های کشور انگلستان منتشر شد مبنی بر اینکه این تحقیقات به یقین تأیید می کرد که آلودگی هوا شدیداً بر روی گسترش بیماری کرونا و بالا رفتن آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: آلودگی هوا مستقیماً سلامت شهروندان را تهدید می کند و از نظر منشور حقوق شهروندی و قانون اساسی کاملاً غیرقانونی است. حتی اگر دولت نیز بخواهد به این روند ادامه دهد، دستگاه قضایی موظف است که با دولت و با مسئولین ذیربط برخورد کند. شهروندان نیز اگر تا به اکنون به دلیل مسائل اقتصادی و تحریمی کشور با این موضوع مدارا کرده اند، تصور می شود که از این لحظه دیگر جای هیچگونه مدارایی وجود ندارد و اگر دولت بخواهد به مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی شازند ادامه بدهد، شهروندان این حق را دارند که به هر طریقی به این موضوع اعتراضات خود را ابراز کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز