خبرگزاری کار ایران

ثبت کاروان سرای زعفرانیه در انتظار تایید بازرسان یونسکو

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۰۳۳۸

رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری شورای شهر سبزوار در حاشیه بازدید از کاروان سرای زعفرانیه گفت: مرمت و مقدمات ثبت زعفرانیه در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید ملوندی گفت: ثبت کاروان سرای زعفرانیه با وجود آنکه طی سال های گذشته از دستور کار برای مرمت و توجه اصولی خارج شده بود هم اینک در دستور کار مدیران شهری قرار گرفته و قرار است این مکان به زودی با تایید بازرسین یونسکو به ثبت جهانی برسد تا از اعتبارات کافی و درخور برای مرمت اصولی برخوردار شود.

وی با اشاره به اینکه تا کنون موارد فوری و ضروری مانند ۲ طاق این سرا و دیواره های شمالی در حال مرمت است ادامه داد: وظیفه ما این است که در جهت رفع مشکلات این سرا بکوشیم و حداقل مواردی که نیاز به مرمت فوری دارند را صورت دهیم تا در جریان بازدید بازرسین برای ثبت این مجموعه وقفه ای صورت نگیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری شورای شهر سبزوار با تاکید بر اینکه سرعت و دقت مرمت اضطراری باید انجام گیرد افزود: طرح تابلوهای معرفی این مجموعه نیز داده شده و قرار است از اداره راه و شهرسازی تحویل گرفته شود، همچنین جداره سازی پشت بام، جابجایی دکل برق در قسمت جلوی این سرا و عملیات شن ریزی و مسطح سازی نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته از دفتر نمایندگان، اعضا شورا شهر و با توجه به جلسه‌ای که با مدیر کل میراث استان برگزار شد قرار بر این است که این مکان برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو آماده شود و برای این منظور موارد حداقلی که نیاز به مرمت اضطراری داشته اند در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه کمبود اعتبار و تخصیص همیشه و در هر زمانی نمیتواند توجیه مناسبی برای بی توجهی به آثار تاریخی شهرستان باشد گفت: قطعا پی‌گیری های مکرر از جانب مدیران شهری می‌تواند سبب تخصیص هزینه و مبالغ لازم جهت مرمت، حفاظت و درامان نگه داشتن آثار کهن شهر از خطرات و آسیب های تخریب باشد.

ملوندی اظهار امیدواری کرد: با اقدامات صورت گرفته بتوان با ثبت این اثر شاهد تخصیص هزینه‌های درخور برای مرمت کلیت این مجموعه بود.

بازرسین میراث و یونسکو برای نظارت و تایید اقدامات صورت گرفته و ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی ۱۰ تا ۱۳ مهر از نزدیک نظاره گر این سرا خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز