خبرگزاری کار ایران

ایلنا از الحاق یا عدم الحاق باسمنج تبریز گزارش می‌دهد؛

تصمیمی که نظم شهری را برهم می‌زند/ احتمال کور شدن توسعه شهری با جدا شدن باسمنج از تبریز

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۹۷۵۲

در حالی استاندار آذربایجان‌شرقی از موافقان ایجاد بخش باسمنج است که با این کار ۲۵ هزار هکتار از حریم تبریز از دست خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، شهر باسمنج که در ۱۰ کیلومتری جنوب‌شرق تبریز واقع شده، در اواخر دولت دوازدهم و با تصویب هیأت وزیران و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور وقت به عنوان سومین بخش شهرستان تبریز معین شد، اما به عقیده برخی‌ها، این تغییر وضعیت، منجر به توقف گسترش و توسعه شهرسازی در تبریز می‌شود و به همین دلیل اعضای شورای شهر تبریز و برخی کارشناسان امر اعتراض خود را نسبت به این اقدام اعلام کردند.

در سال‌های گذشته بحث الحاق باسمنج به تبریز مطرح بود و بسیاری از مسئولان برای توسعه باسمنج به دنبال این کار بودند در روزهای اخیر، بخش شدن باسمنج ابلاغ شد تا عملا نه تنها الحاق باسمنج به تبریز منتفی شود بلکه بخش‌ زیادی از حریم تبریز هم با برپایی بخشداری باسمنج، نقض شود.

 در دوره‌های گذشته استاندارانی مانند مجید خدابخش با بخش شدن باسمنج اعلام مخالفت کرده بودند،موضوعی که باعث شده بسیاری از فعالان رسانه‌ای، فرهنگی، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تبریز به آن اعتراض کنند. اینکه چرا در روزهای پایانی دولت‌مردان و استاندار آذربایجان‌شرقی تن به کوچک کردن تبریز داده‌اند، سئوالی است که باید مسئولان استان به آن پاسخ دهند.

با الحاق بخش‌های زیادی حریم تبریز به بخش باسمنج نه تنها شهر تبریز بیش از پیش کوچک می‌شود بلکه طرح‌های توسعه‌ای آتی تبریز هم ابتر می‌ماند و گره توسعه تبریز کورتر از قبل خواهد شد.

موضوع جالب دیگر این است که در سالهای گذشته به دلیل زمزمه الحاق باسمنج به تبریز شهرداری تبریز خدمات و پروژه‌های زیادی در این محدوده انجام شده اما حالا با یک تصمیم عجیب تمام این هزینه‌ها تقدیم بخش باسمنج شده است.

تصمیمی که نظم شهری را برهم می‌زند/ احتمال کور شدن توسعه شهری با جدا شدن باسمنج از تبریز

ایجاد بخش باسمنج بدون مطالعه و بررسی

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، چندی پیش و در گفت‌وگویی در واکنش به این اتفاق، اظهار کرد: تصمیم‌گیری و یا تصمیم‌سازی اشتباه در ارتباط با تبدیل باسمنج به بخش متوجه مدیریت ارشد استان است؛ به گفته او تبریز نباید بیش از این بزرگ شود؛ چراکه با بزرگتر شدن آن مدیریت آن مشکل‌تر می‌شود.

وی با اعلام اینکه بنده با این استدلال موافق نبودم، افزود: اگر ما در اداره شهر بزرگ ناتوانیم، نباید جلوی بزرگتر شدن آن را بگیریم بلکه باید فردی توانمند منصوب کنیم تا بتواند از عهده بزرگی تبریز برآید . در سال ۹۵ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، باسمنج را جزو حریم شهر تبریز قرار داده و با اعتبار همین مصوبه شهرداری یکسری تملک‌ها و تغییر کاربری‌ها و بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است.

جدا شدن ۲۱ هزار هکتار از حریم تبریز

روح‌الله رشیدی ریئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی‌شهر تبریز نیز در پستی انتقادی در واکنش به این تصمیم و مصوبه دولت تصریح کرد: یکی از مصوبات عجولانه‌  دولت دوازدهم، آن‌هم در آخرین روزهای استقرارش، تصویب ایجاد بخش باسمنج در همسایگی در تبریز بود. این مصوبه، نه از این جهت که موجب ارتقای باسمنج در تقسیمات سیاسی، بلکه از این حیث که تبعات و پیامدهای مخاطره‌آمیزی برای تبریز دارد، عجیب و حتی حیرت‌انگیز بود.

وی افزود: نخستین پیامد این مصوبه، جدا شدن حدود ۲۱۰۰۰ هکتار از حریم شهر تبریز است. در پی این اتفاق، اولاً مسیر توسعه‌ تبریز -که رو به شرق دارد- مسدود می‌شود. بنابراین، تبریز عملاً در محدوده‌ای تنگ، محصور خواهد شد. ثانیاً بخش وسیعی از املاک شهرداری تبریز در حریم بخش باسمنج قرار می‌گیرد و هرگونه کاربری و بهره‌برداری از این املاک، منوط به اجازه‌ی بخشداری و شهرداری باسمنج خواهد بود! این مسئله، نقداً موجب تضییع حقوق مردم تبریز می‌شود.

میانداری استاندار برای کوچک کردن تبریز

به‌ رغم این مخالفت‌ها اما بخش شدن باسمنج یک موافق جدی هم دارد و آن هم استاندار آذربایجان‌شرقی است که به قیمت کوچک کردن تبریز در پی بخش شدن باسمنج است.

محمدرضا پورمحمدی در سفر به شهر باسمنج با مخالفت الحاق باسمنج به تبریز اظهار داشت: الحاق یک واحد شهری خوداتکا به یک مجموعه دیگر منطقی نیست و این بحث در مورد شهر باسمنج، با مقاصد سودجویانه مطرح می‌شود.

وی بر تعیین محدوده و حریم شهر باسمنج تاکید کرد و گفت: طرح جامع این شهر براساس اطلاعات جدید مورد بازنگری قرار گیرد.

پورمحمدی با اشاره به اهمیت توسعه متوازن استان و توزیع منطقی امکانات و خدمات، اظهار داشت: در راستای سیاست‌‌‌های آمایش سرزمین، تمرکززدایی از شهر تبریز جزو اولویت‌هاست و در این راستا توسعه منطقی شهرهای اقماری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هرگونه انتزاع و الحاق جغرافیایی باید به تصویب هیأت دولت برسد، افزود: تعیین حریم شهری باسمنج مسئله بسیار مهمی‌است که در طرح جامع این شهر باید به آن توجه شود.

با این وجود استاندار آذربایجان‌شرقی عنوان نکرد که چرا بهای استقلال باسمنج را تبریز باید با از دست دادن ۲۵ هزار هکتار از حریم خود بدهد. باید منتظر ماند و دید که آیا در روزهای آتی نمایندگان مجلس  و مسئولان جدید خواهند توانست جلوی کوچک شدن و به بن بست رسیدن تبریز را بگیرند یا خیر .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز