خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد ؛

پلدختر ؛ غنی از مواهب طبیعی، محروم‌ از کمترین امکانات رفاهی/ ضرورت ایجاد اشتغال با رونق صنعت گردشگری در منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۴۶۰

شهرستان پلدختر در جنوب لرستان همیشه از محروم‌ترین مناطق استان بود حال با افتتاح آزاد راه خرم آباد-اندیمشک و تردد خودروهای سبک و سنگین از این مسیر ، محروم‌تر هم شد. جاده قدیمی که شاهراه ترانزیتی در مسیر جاده خرم آباد-پلدختر بود از رونق افتاد و بسیاری از کسب و کارهای افتصادی که در طول مسیر پذیرای گردشگران ومسافران استان و یا عبوری بود، از رونق افتاد. از جمله این مناطق می‌توان به شهر معمولان، بخش ملاوی و روستای افرینه که هر کدام دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی نیز هستند اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با جاری شدن سیل 98 محرومیت این مناطق به اوج خود رسید و با تخریب و ویرانی زیرساخت های عمرانی از جمله جاده‌ها، پل‌های ارتباطی و... مردم  از آنچه بود فقیر‌تر و جوانان بیشتری بیکار شدند.  به طوری که پس از گذشت بیش از 2 سال از آن حادثه بسیاری از شهروندان هنوز نتوانسته‌اند خساراتی را که  به زندگی و کسب و کارشان وارد شده،جبران کنند.

شهرستان پلدختر در طول مسیر جاده ای دارای پتانسیل های گردشگری بسیار زیادی است که نیاز به عزمی ملی دارد تا رونق اقتصادی و اشتغال زایی را به منطقه که دارای بیشترین جوانان بیکار است بازگرداند. منطقه دارای زیباترین پل ها، آبشارهای تاریخی و چشمه‌های آب شیرین است که وجود رودخانه کشکان و کوهستان‌های زیبا این زیبایی را در طول مسیر 100 کیلومتری جاده خرم آباد-پلدختر دو چندان کرده است.اگرچه از رودخانه کشکان تنها یک اسم باقی مانده و آب چندانی در رودخانه جریان ندارد.

پلدختر ؛ غنی از مواهب طبیعی، محروم‌ از کمترین امکانات رفاهی/ ضرورت ایجاد اشتغال با رونق صنعت گردشگری در منطقه

پل زیبای تاریخی کلهر که یادگار دوران هخامنشی در شهر معمولان است در آن دوران به عنوان راه شاهی در مسیر هکمتانه و شوش بنا شده و هم اکنون ثبت ملی شده و این قابلیت را دارد که به ثبت جهانی نیز برسد و مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد. البته باید برای ثبت این اثر در میراث فرهنگی جهانی، راه دسترسی به این اثر آسفالت و در حومه آن پارک صخره ای ایجاد شود و در شهر معمولان باید از سرمایه گذارانی دعوت به عمل آورند که برای  گردشگران هتل یا اقامتگاهی بسازند. همچنین برای دسترسی به بخش غربی پل که در آن‌سوی رودخانه کشکان است تعدادی قایق را در سطح آب انداخته و تله کابین نصب شود.

برای ثبت جهانی این پل باستانی اعتبار خاص نیاز است که امیدواریم رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور این اعتبار را در نظر بگیرد. وقتی این منطقه به محل رفت و آمد گردشگران تبدیل شود اهالی می‌توانند محصولات محلی و صنایع دستی شان را نیز به فروش برسانند.

 از دیگر مزایای این طرح گردشگری این است که جاده از تنگ تیر تا پلدختر دوبانده می‌شود. همچنین آبشارهای تاریخی افرینه و پل باستانی شهرستان پلدختر هم که در طول مسیر قرار دارند نیز با به ثبت جهانی رسیدن می‌توانند مورد بازدید عموم قرار بگیرند.

یکی دیگر از مناطقی که می تواند به محل بازدید گردشگران قرار گیرد بخش ملاوی است که بسیاری از مسافران اقصی نقاط مختلف کشور برای رفتن به خوزستان تجربه استفاده از آب شیرین چشمه این منطقه و طبیعت زیبا و قهوه خانه‌هایش را دارند . در زمان جنگ  ایران و عراق هم بسیاری از رزمندگان هم  حتی شده یک بار در این منطقه توقف کرده و عکس‌های یادگاری گرفته‌اند. متاسفانه در سیل ویرانگر سال 98 تمامی ساختمان های این بخش ویران شدند و تنها از آن منطقه چشمه آب شیرین، چشم انداز زیبا و صخره هایش باقی مانده اند. نیاز است یک المان و یاد بود از رزمندگان که در این مسیر تردد می کرده اند ایجاد و به منطقه گردشگری تبدیل شود.

پلدختر ؛ غنی از مواهب طبیعی، محروم‌ از کمترین امکانات رفاهی/ ضرورت ایجاد اشتغال با رونق صنعت گردشگری در منطقه

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در این باره به خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: تنها استانی که صد پل تاریخی ثبت ملی دارد استان لرستان است که می توان به مهم‌ترین آنها مانند کلهر، معمولان و پلدختر اشاره کرد.

امین قاسمی افزود: قبل و بعد از سیل سال 98 پل تاریخی کلهر در شهر معمولان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. البته هر چند دهانه پل بیش از چند صد سال پیش تخریب و از بین رفته است. اما پایه‌های پل موجود است که آنها را استحکام بخشی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برای توسعه گردشگری در مناطق تاریخی شهرستان پلدختر اگر سرمایه گذارانی در بخش خصوصی پیش‌قدم شوند که بخواهد مجوزات قانونی را دنبال و زیرساخت های گردشگری و تاسیساتی را ایجاد کنند ما نیز این آمادگی را داریم که از این افراد حمایت و در نهایت تسهیلاتی را که لازم دارند در اختیارشان قرار بدهیم.

قاسمی عنوان کرد: یونسکو یکی دو سالی می شود که آثار تاریخی را به صورت زنجیره ای ثبت جهانی می کند.  بسیاری از آثار در کشورمان از جمله قنات‌ها، باغ های دوره اسلامی و مساجد دوره اسلامی که پرونده های شان زنجیر وار تکمیل شده است در نوبت ثبت جهان هستند. به طور مثال 50 مسجد را در 30 استان کشور جمع بندی کرده اند و برای ثبت جهانی آماده اند. 

وی گفت: ما نیز صد تا از پل های تاریخی لرستان را برای ثبت جهانی پیشنهاد داده‌ایم و همه را در یک پرونده آماده کره‌ایم که امیدواریم هر چه سریع‌تر مرحله ثبت جهانی آنها طی شود.

مدیرکل میراث فرهنگر لرستان در مورد ایجاد المانی برای تردد رزمندگان دفاع مقدس در بخش ملاوی نیز گفت: این پیشنهاد بسیار عالی است و در سال‌های گذشته مجموعه سازمان میراث فرهنگی در آنجا نمازخانه و سرویس بهداشتی های بسیار خوبی  ساخت که متاسفانه آسیب های زیادی به این ساختمان ها وارد و در و پنجره های آنها را به سرقت بردند. مکان هایی که برای استفاده خود مردم ایجاد و برای جذب گردشگر آماده شده بود. متاسفانه حتی شیرآلات را هم به سرقت بردند. 

پلدختر ؛ غنی از مواهب طبیعی، محروم‌ از کمترین امکانات رفاهی/ ضرورت ایجاد اشتغال با رونق صنعت گردشگری در منطقه

قاسمی عنوان کرد: ولی با این تفاسیر می‌توان آنجا المانی از دوران دفاع مقدس زیر ساختی را ایجاد کرد که یاد و خاطره رزمندگانی که به سمت جبهه جنگ در خوزستان می‌رفتند را زنده نگه داشت. اما برای این اقدام دستگاه متولی ما نیستیم.  ستاد کنگره سرداران شهید، سپاه ،بسیج، ارتش و  بنیاد حفظ ارزش ها و آثار دفاع مقدس باید اقدام  و همکاری کنند چرا که بیشتر در چارچوب کاری این بنیادها می گنجد.

وی گفت: حتی اردوهای راهیان نور می توانند بازدید از یادمان های جبهه را از همین نقطه آغاز و مشاهده و به سمت خوزستان پیش بروند.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان افزود: البته هرچند با بازسازی جاده قدیم پلدختر- خرم آباد قطعا یک سری رونق ها به شهرستان پلدختر در این مسیر دوباره باز می گردد و جاده از شرایط پیچ های خطرناک خارج می شود. ولی اگر یک سری زیر ساخت این‌چنینی هم باشد  مورد توجه عمومی بیشتری قرار می گیرند.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز