خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت حفاظت آب منطقه‌ای استان:

حدود 80 درصد ظرفیت سدهای مهم هرمزگان خالی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۷۲۷۰

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: 75 تا 80 درصد ظرفیت سدهای مهم هرمزگان خالی است و گزارش‌های سازمان هواشناسی، پیش‌بینی‌های مناسبی را برای بارندگی در آینده نمی‌ کند.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، عبدالحمید کمالی اظهار کرد: از میان چهار سد مهمی که در استان هرمزگان واقع شده است، سه سد در نزدیکی شهر بندرعباس و میناب قرار دارند که هر کدام حدود 20 تا 25 درصد آب دارند.

وی با ذکر این نکته  که 75 تا 80 درصد ظرفیت سدهای مهم هرمزگان خالی است، عنوان کرد: این موضوع نگرانی‌هایی را برای تامین آب شرب و کشاورزی ایجاد کرده است.

این مقام مسئول تغییر شرایط آبی پیش رو را منوط به تحقق دو امر دانست و ادامه داد: در صورت وقوع بارندگی‌های پاییزی در بالادست سدها و افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن بندرعباس می‌توان شرایط آبی را با کمترین چالش‌ها و آسیب‌ها مدیریت کرد.

کمالی با ذکر این نکته که از مردم هرمزگان درخواست مدیریت مصرف به خصوص در حوزه آب شرب را داریم، تشریح کرد: برای مدیریت مصرف در بخش کشاورزی، تامین آب اراضی شبکه‌های شمالی و مرکزی دشت میناب و شبکه شمیل با توجه به سه مولفه «الگوی کشت»، «سطح زیر کشت» و «بازه زمانی تعریف شده» انجام خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که با توجه به شرایط منابع آبی امکان تامین صد در صد اراضی کشاورزی استان هرمزگان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به دلیل پایداری اشتغال، ظرفیت‌های آبی موجود با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و فرمانداران در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به ذخیره 60 درصدی آب در سد جگین، اضافه کرد: آب مورد نیاز برای شرب شهرستان‌های جاسک بشاگرد و اراضی کشاورزی جگین و یکدار قابل تامین خواهد بود و صرفا منتظر ارائه الگوی کشت از سوی جهاد کشاورزی هستیم تا قراردادهای تامین آب منعقد شود.

کمالی با ذکر این نکته که بخشی از ظرفیت سدها به عنوان حجم مرده شناخته می‌شود، اظهار کرد: از حجم مرده سدها نمی‌توان آبی را برداشت کرد و با توجه به ظرفیت 20 درصدی برخی از سدهای استان هرمزگان می‌توان گفت که شرایط استان از نظر منابع آب خوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: گزارش‌های سازمان هواشناسی، پیش‌بینی‌های مناسبی را برای بارندگی در آینده نمی کند؛ یعنی احتمال زیاد نسبت به دراز مدت اندازه‌گیری، باید شاهد بارندگی‌های کمتری در استان هرمزگان باشیم و با شرایط فعلی با کمبود آب مواجه هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز