خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

صلح و سازش بیش از 24 هزار فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی/افزایش 4 درصدی میزان صلح و سازش در استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۶۷۵

رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی از صلح و سازش بیش از 24 هزار اختلاف با میانجیگری اعضای شوراهای حل اختلاف استان طی 5 ماهه نخست سال جاری خبر داد.

هادی صمدی در گفت و گو با ایلنا، با اشاره به رشد 4 درصدی میزان صلح و سازش در دعاوی قابل صلح اظهار کرد : شوراهای حل اختلاف استان در اجرای منویات ریاست معظم قوه قضاییه ، سند تحول قضایی و عمل به رسالت ذاتی خویش در حل و فصل دعاوی ، موفق به صلح و سازش تعداد 24 هزار و 365 فقره پرونده در پنج ماه ابتدایی سال جاری شده است که 35 درصد از دعاوی قابل صلح را شامل می شود.

صمدی گفت: صلح و سازش دارای ابعاد معنوی، انسانی و اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی است و ما وظیفه داریم نگاه مردم را به صلح و سازش تغییر داده و روحیه عفو و بخشایش را احیا کنیم.  

رئیس شوراهای حل اختلاف استان با بیان اینکه برنامه های سند تحول قضایی در حوزه صلح و سازش با جدیت در سطح استان پیگیری می شود، گفت : گسترش فرهنگ صلح و سازش و امنیت اجتماعی ، مدارا و آرامش را به همراه دارد و سبب افزایش اعتماد عمومی و رضایت مندی مردم به دستگاه قضایی می شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه 97 درصد پرونده ها در شورای حل اختلاف در سال جاری رسیدگی و مختومه شده اند گفت: طی این مدت تعداد پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف استان تعداد 101 هزار و 963 فقره پرونده بوده که با تلاش و همت جهادی اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف در سراسر استان تعداد 98 هزار و 585 فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده است. 

 صمدی در ادامه با اشاره به آمار و عملکرد حوزه های قضایی استان افزود:طی این مدت اعضای شوراهای حل اختلاف حوزه قضایی چایپاره موفق به حل و فصل 57 درصد از پرونده های قابل صلح شده اند و حوزه های قضایی شوط و چالدران  نیز به ترتیب با دارا بودن 52 و 47 درصد صلح و سازش در رتبه های بعدی قرار دارد.  

عضو شورای قضایی استان در ادامه سخنان خود از صلح و سازش 50 درصد پرونده های شعب شورای حل اختلاف مستقر در زندان های استان خبر داد و گفت : با ختم به صلح و سازش شدن تعداد 576 پرونده در شوراهای حل اختلاف ویژه زندانیان آذربایجان غربی در5 ماهه سال جاری ، تعداد 438 نفر از مددجویان از زندان آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

وی یکی از نماد های بارزصلح و سازش را  مربوط به کارکرد شوراهای حل اختلاف ویژه زندان عنوان کرد و افزود: تلاش همه جانبه اعضای این شعب منجر به جلب رضایت از اولیای دم در پرونده های استیذان قصاص ، کاهش اطاله دادرسی وسرعت بخشی در رسیدگی، کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی در داخل زندان می شود.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی و اجرایی دادگستری استان برای ترویج فرهنگ گذشت و رضایت افزود: ما ستاد صبر را در استان راه اندازی کردیم و تلاش می‌کنیم آنرا به کمک شوراهای حل اختلاف بیاوریم.

رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان غربی با اشاره به آغاز بکار 25 هسته جهادی بخشایش در چارچوب برنامه های ستاد صبر استان گفت: با فعالیت جهادی هسته های بخشایش در امر برقراری مصالحه دعاوی مهم همچون قتل و اختلافات طایفه ای و کمک به آزادی زندانیان  از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

صمدی در ادامه یکی از برنامه ها و سیاست های اصلی دادگستری استان را کاهش آمار جمعیت کیفری و پایش زندانیان جرایم مالی غیر عمد جهت فراهم نمودن زمینه صلح و سازش ذکر کرد و گفت: ضروری است برای تحقق این امر مهم از طریق مذاکره و میانجیگری تلاش مضاعف  توسط هسته های مردمی جهت صلح و سازش صورت گیرد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری  آذربایجان غربی در مورد تعداد پرونده های قتل عمد که منجر به صلح و سازش شده است، گفت: در 5 ماهه نخست امسال، شش فقره پرونده قتل عمد با اقدامات و تلاش های شوراهای حل اختلاف  در حوزه های قضایی ارومیه ، خوی ، میاندوآب  پلدشت و سلماس منجر به گذشت اولیای دم و رهایی محکومان از قصاص شده اند.

صمدی از تشکیل هیات های صلح یاری در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این هیات ها با حضور اقشار و صنوف مختلف از جمله هنرمندان، صنعتکران ، ورزشکاران، بازاریان  و .... در تلاش هستند تا برای پرونده‌های زندانیانی که منتظر اجرای حکم قصاص هستند، گام های موثرتری بردارند.

صمدی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه فرایند صلح و سازش توسط کارکنان شعب اجرای احکام شوراهای حل اختلاف استان نیز پیگیری می شود افزود: در راستای اولویت بخشیدن به حل و فصل اختلافات و همچنین احیای سنت حسنه صلح در جامعه و ترغیب و تشویق اصحاب دعوی به مصالحه و اصلاح ذات البین تعداد 3 هزار و 932 فقره پرونده با موضوع دعاوی مالی که پس از صدور و قطعی شدن احکام مرتبط و تنظیم و ابلاغ اجراییه در جریان اجرا قرار گرفته بود با تلاش قاضی و کارکنان اجرای احکام شورای حل اختلاف با برقراری سازش مختومه شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز