خبرگزاری کار ایران

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی:

تقاضای کاذب برای سرم بیماران باید کنترل شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۶۸۱

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر همچنان در حوزه تامین سرم مورد نیاز بیماران کمبودهایی وجود دارد اما باید تقاضای کاذب برای سرم نیز کنترل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، یوسف مهر افشان با اشاره به اینکه برخی از تقاضاهای موجود در خصوص تزریق سرم به اصرار بیماران اتفاق می‌افتد؛ بیان کرد: سرم صرفا برای بیمارانی است که تزریق رمدسیویر دارند یا بیمارانی که بی اشتها شده و ضعف و بیحالی ناشی از کمبود آب و مواد غذایی دارند؛ اما اینطور جا افتاده که بیمار کم آب میخورد سرم بزنیم. پایمان به درمانگاه می رسد، سرم بزنیم. در حالی که آب سالم، آب میوه‌های طبیعی، بعضا در روند بهبودی بیمار اثرگذارترند اما بسیاری از بیماران و همراهیانشان اصرار بر تزریق سرم دارند.

این عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد با شاره به اینکه با واردات سرم که اخیرا انجام شده است؛ احتمالا در روزهای آتی وضعیت توزیع سرم در داروخانه ها بهبود خواهد یافت، گفت: مشهد شهری زائرپذیر است و علاوه بر پذیرش بیماران کرونایی و غیرکرونایی از شهرها و استان های همجوار، از هم زبانان افغان نیز پذیرش بیمار زیادی دارد. لذا در حوزه تامین دارو و امکانات درمانی باید به طور ویژه در نظر گرفته شود؛ یا لااقل در پیک پنجم که به شدت شهر را تحت تاثیر قرار داده سهمیه دارویی و درمانی ویژه اختصاص یابد.

وی در خصوص تامین رمدسیویر مورد نیاز درمان بیماران کرونایی در مشهد گفت: با هماهنگی با استانداری و ستاد کرونای استان، انحصار ارائه این دارو در داروخانه های دولتی که باعث تجمع  و ازدحام مراجعه کنندگان و افزایش میزان گسترش ویروس در شهر می‌شد برداشته شد و در حال حاضر این دارو صرفا برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها و مراکز منتخب در 21 داروخانه دولتی و خصوصی در سطح شهر توزیع می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت رعایت پروتکل های استاندارد درمانی ویژه بیماران کرونایی به خصوص در بخش سرپایی گفت: برخی از داروهای درمان کرونا اگر در زمان مناسب و تحت شرایط خاص مصرف نشوند؛ حتی به تشدید بیماری منجر خواهند شد. لذا مصرف بی رویه و خودسرانه این داروها و رعایت نکردن پروتکل های استاندارد درمانی در برخی موارد می‌تواند بیماری و شیوع آن را دامن بزند.

وی افزود: قبل از هر توصیه ای از همه همشهریان و هموطنانم تقاضا دارم به هیچ عنوان از همان مراحل ابتدایی بیماری دنبال داروهای خاص و ویژه درمان کرونا نباشند و بگذارند در این رابطه پزشکان مجرب تصمیم بگیرند. اینکه فلان فامیل با فلان دارو بهبود یافته و ما هم باید همان دارو را تهیه کنیم و بدون مشورت پزشک یا با مشورت با پزشک و اصرار بر تجویز داروی خاص روند درمان را تغییر دهیم؛ یعنی بازی با جان خود و دیگران. چرا که دارویی که در مرحله ای از بیماری اثر سوء داشته یا بی اثر است در مرحله‌ی دیگر بیماری و برای یک بیمار دیگر نجات‌بخش خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز