خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

«سد معبر»؛ گره کور پیاده‌روهای ارومیه/ کاسبان حقوق شهروندان را رعایت کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۴۱۶۳

سد معبر و ایجاد گره‌های ترافیکی در خیابان‌ها و پیاده‌روها و بافت قدیمی هسته مرکزی شهر ارومیه تبدیل به مشکلی لاینحل برای این شهر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ارومیه، هر فردی که برای اولین بار در خیابان‌های اصلی و بافت تاریخی ارومیه تردد می‌کند این معضل را به وضوح می‌بیند که سدمعبر دستفروشان در این دو خیابان موجب ایجاد ترافیک و مشکل در عبور و مرور شهروندان شده است.

پدیده ناهنجار سد معبر یکی از مشکلات لاینحل شهر ارومیه است، مغازه‌داران و دستفروشان بساط خود را بدون در نظر گرفتن وضعیت تردد شهروندان در وسط پیاده رو و بازار پهن می‌کنند و بااستفاده نامتعارف از معابر عمومی مانع از اعمال حق عمومی می‌گردند که شهرداری و مأموران آن مکلف به رسیدگی و جلوگیری از انسداد معبر و رفع سد معبر هستند. این وضعیت باعث اعتراض شهروندان ارومیه شده و خواستار رفع این مشکل هستند.

در عین حال سد معبرهای پرشمار و متعدد به ویژه در خیابان شهید عطایی، رفت و آمد مردم را با مشکلات عدیده مواجه کرده و بخشی از عابران به ناچار برای طی مسیر خود وارد خیابان می‌شوند، در چنین شرایطی تصور کنید که شاهد پارک دوبله و حتی سوبله خودروها در حاشیه خیابان برای خرید از دست فروش ها  هستیم.

یکی از شهروندان ارومیه ای گفت: سد معبرها در این شهر به حدی گسترش یافته که در برخی ساعت‌های روز امکان تردد از پیاده‌روها امکان‌پذیر نیست.

محمد حسنی روز سه‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایلنا تاکید کرد: کاسبان در هسته مرکزی شهر ارومیه پیاده‌روها را به‌عنوان بخشی از مغازه و محل کسب خود قلمداد می‌کنند.

وی افزود: این مسئله به‌ حدی برای شهروندان مشکل ایجاد کرده است که گاهی به درگیری‌های کلامی بین مردم و مغازه‌داران مواجه می‌شود.

تعدادی از کسبه حقوق شهروندی را رعایت نمی‌کنند

یکی دیگر از شهروندان گفت: تعدادی از کسبه حقوق شهروندی را در ارومیه رعایت نکرده  و آن را نقض می‌کنند.

 فاطمه حسینی تصریح کرد: بسیاری کسبه در خیابان‌های ارومیه با چیدن اجناس خود در پیاده‌روها باعث شلوغ شدن مسیر می‌شوند.

حسینی اظهار داشت:ا ز  شهرداری ارومیه می‌خواهیم  با جدیت بیشتری وارد عمل شود و با این مشکل به‌صورت ریشه‌ای و اساسی مقابله و نسبت به رفع آن اقدام کند.

برخی کسبه علاوه بر پیاده‌رو در خیابان‌ها هم سد معبر می‌کنند

یکی دیگر از شهروندان ارومیه نیز گفت: برخی کسبه علاوه بر پیاده‌روها   نسبت به سد معبر در خیابان‌ها نیز اقدام می‌کنند.

سهراب احمدی تاکید کرد: برخی از اوقات  مشاهده می‌شود که مغازه‌داران اجناس خود را نه تنها در پیاده‌روها بلکه در حاشیه خیابان‌ها نیز می‌گذارند.

وی افزود: این اقدام علاوه بر بروز مشکلات فراوان برای عبور و مرور شهروندان باعث ایجاد خطراتی به‌علت تردد اجباری آنها از وسط خیابان می‌شود.

حل مشکل سد معبر نیازمند مشارکت همگانی

قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری  ارومیه گفت:حل مشکل سد معبرهای متعدد در خیابان‌ها و معابر شهر ارومیه نیازمند مشارکت عملی همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این موضوع است و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند.

محسن شکری در گفت‌وگو با ایلنا،با اشاره به اینکه کسب درآمد در معابر عمومی و ایجاد سدمعبر تخلف است، گفت: شهرداری براساس تبصره یک بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، موظف به جمع اوری و بازگشایی معابر برای آسایش مردم است.

وی افزود: این مسئله که بر اساس قانون، مدیریت سد معبرهای سطح شهر بر عهده شهرداری است، حرف درستی است اما به شرطی که همه دستگاه‌های اجرایی دخیل در این امر پای کار بیایند.

وی تصریح کرد: شهرداری ارومیه بارها به صورت قانونی به مقوله رفع مشکل سد معبر ورود پیدا کرده اما برخی دست فروش‌ها و مغازه دارانی که فضای زیادی از محل تردد عمومی را اشغال می‌کنند با مأموران شهرداری برخورد فیزیکی کرده‌اند.

شکری گفت: وقتی نیروهای شهرداری حتی از امنیت جانی برای رفع مشکل سد معبر برخوردار نیستند چگونه می توان انتظار داشت بدون حمایت نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های مرتبط اجرایی، این مشکل را ریشه کن کرد.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های مرتبط اجرایی با رفع مشکل سد معبر باید با اراده و عزم جدی و حقیقی به میدان بیایند تا شهرداری بتواند به وظیفه خود در این بخش عمل کند ابراز کرد: وظیفه شهرداری تامین مکان برای دستفروشان چه شغلی کاذب است و تحت نظر هیچ اتحادیه قرار دارند نیست اما حسن رعایت حال شهروندان طی سال‌های گذشته بازارچه‌های روزی برای فعالیت دستفروشان و با هدف جمع آوری و ساماندهی وانت بارها و دستفروشانی که سد معبر می کنند ایجاد شده است اما متاسفانه هیچ استقبال از این بازارچه ها نشده است.

سد معبر خیابان عطایی یکی از مشکلات شهری ارومیه است

شکری بااشاره به مشکل سد معبر خیابان عطایی ارومیه نیز افزود: سد معبر خیابان عطایی جز معضلات شهری ارومیه است، که متاسفانه علاوه بر بساط دست فروشان در پیاده روی این خیابان، برخی مغازه دارها جلوی مغازه خود را به افرادی برای کسب درامد اجاره دادند و این امر سبب پیشروی در پیاده رو و سد معبر شده است.

قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری ارومیه گفت: با توجه به اینکه فعالیت هرکسبه خارج از چهارچوب مغازه تخلف است گروهی مشترک با مجمع امور صنفی تشکیل شده که پس از شناسایی، با موارد این‌چنینی که تداخل صنفی ایجاد کردند، برخورد می شود. 

گزارش: بیتا اختیاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز