خبرگزاری کار ایران

یک گام رو به جلو در مسیر ثبت جهانی آسبادهای ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۷۲۴

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت:با امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی استان و پایگاه میراث‌فرهنگی آسبادهای ایران یک گام رو به جلو در مسیر ثبت‌جهانی آسبادهای ایران برداشته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد ، سیدجواد موسوی در جلسه امضای این تفاهم‌نامه سه‌جانبه با بیان این مطلب افزود:در حوزه میراث‌فرهنگی کشاورزی و گردشگری کشاورزی بیشتر به ابزارها توجه شده است، باید به فرهنگ و میراث‌کشاورزی توجه بیشتری شود، میراث کشاورزی فرصت توسعه گردشگری استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد:مقدماتی برای بهره‌مندی از این ظرفیت در قالب موزه گندم در شهر نشتیفان خواف فراهم شده است که  گردشگران و علاقه‌مندان را با بخشی از میراث کشاورزی آشنا می‌کند.

او با اشاره به برخی میراث‌کشاورزی استان تصریح کرد: پژوهش، مطالعه، ثبت و استفاده کاربردی از این میراث نیازمند همکاری همه‌جانبه همه دستگاه‌هاست و باید همه دستگاه‌ها کمک کنند تا از این میراث ازرشمند بهره برداری اقتصادی صورت گیرد.

موسوی درباره موضوع این تفاهم نامه اظهار کرد:همکاری و مشارکت در زمینه‌های علمی، پژوهشی، مشاوره‌ای و کارآفرینی در حوزه نفوذ آسبادهای به عنوان یک عنصر مهم درحوزه میراث‌کشاورزی و اهمیت پژوهش و معرفی و نقش عملکرد اجتماعی و اقتصادی گذشته آسبادها در منطقه خواف جزو موضوعات این تفاهم نامه است.

او ادامه داد:توجه به موضوع حفاظت کالبدی و ساختاری آسبادها و بهره‌برداری بهینه از این آثار و لزوم ساماندهی و نمایش استاندارد محتویات مرتبط با آسبادها (گندم و جو) به عنوان غلات‌های حیاتی و موثر در معیشت و زندگی مردم در قرون گذشته از دیگر موضوعات این تفاهم نامه است.

موسوی گفت: کمک و مشارکت در تهیه و تکمیل پرونده ثبت آسبادهای ایران در فهرست میراث جهانی در قالب این تفاهم نامه انجام خواهد شد.

هم‌چنین محمد رکنی مدیرپایگاه میراث‌فرهنگی آسبادهای ایران در این جلسه گفت: «تاکنون در ایران 507 آسباد در استان‌های خراسان رضوی، خراسان‌ جنوبی، سیستان وبلوچستان، کرمان و یزد شناسایی شده که 329 آسباد موجود است.»

او ادامه داد:آسبادهایی که شماره موقت ثبت جهانی دریافت کرده، برای قرارگرفتن در فهرست جهانی باید مقرراتی را رعایت کنند که در این زمینه تلاش‌های مضاعفی در حوزه معاونت میراث‌فرهنگی  صورت گرفت و افرادی که دانشی در این زمینه داشتند به عنوان میراث زنده بشری ثبت ملی شدند.

رکنی افزود: «هم‌چنین حرفه‌های مرتبط با آسبادها از جمله درودگری و آهنگری را در کنار آسبادها مورد توجه قرار دادیم.»

او تصریح کرد:توجه به بستر شکل‌گیری این آثار تاریخی و جامعه محلی نیز در دستور کار قرار گرفته و به باغات و جوامع محلی توجه ویژه‌ای شده، به عنوان مثال نشتیفان به اکو موزه تبدیل شده است.

مدیرپایگاه میراث‌فرهنگی آسبادهای ایران با اشاره به اجرای برنامه‌های مشترک با متولیان حوزه کودک و نوجوان اظهار کرد:تاکنون تفاهم نامه‌هایی با بنیادمسکن، راه وشهرسازی، شرک برق، هواشناسی، سازمان زمین شناسی، آموزش و پرورش و شهرداری امضا شده است و باید تفاهم نامه‌های همکاری با دیگر دستگاه‌های مرتبط نیز به امضا برسد و حفاظت ازاین میراث فرهنگی ارزشمند در قالب برنامه‌ای فرادستگاهی پیگیری و به سرانجام برسد.

او به تهیه اطلس پراکندگی آسبادهای ایران، پراکندگی گندم و جو و میزان سطح زیر کشت اشاره کرد و گفت:اطلس خراسان رضوی تهیه شده و برای دیگر استان نیز باید تکمیل شود.

هم چنین رضا اقنوم رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی در این جلسه به تاریخچه کشاورزی در جهان، ایران و خراسان اشاره و اظهارکرد:گندم به عنوان مادر غلات با مناطق مختلف استان سازگار شده و برفرهنگ مردم مناطق مختلف استان نیز تاثیرگذار بوده است.

او با بیان این که خراسان رضوی فرهنگی غنی در مصرف گندم دارد، ادامه داد:در موزه گندم که در آسبادهای نشتیفان راه‌اندازی شده، با مستندسازی بخشی از فرهنگ، آداب، رسوم و انواع گندم برای مخاطبان به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز