خبرگزاری کار ایران

در سال‌جاری ثبت شد؛

افزایش 5 برابری فوت مادران کرونایی / ابتلای ۵۰۵ مادر باردار به کرونا در استان اردبیل / واکسن کرونا عارضه‌ای برای مادران باردار ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۶۰۹

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: مادران باردار بیش از سایر افراد در معرض ابتلاء به کرونا قرار دارند، لذا ضروری است در سریعترین زمان نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

به گزارش ایلنا، بابک نخستین معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰۵ نفر از مادران باردار به کرونا مبتلا شدند که ۱۶۷ نفر در مرحله حاد بیماری به مراکز درمانی مراجعه و بستری شده اند.

وی افزود: از این تعداد ۵ نفر از مادران باردار به علت درگیری شدید فوت کردند؛ در  مقایسه با آمار مبتلایان و مرگ و میر مادری ناشی از کرونا در سال ۹۹ موارد بستری مادران باردار در بیمارستان بیش از 2 برابر و موارد فوت مادری ۵ برابر افزایش داشته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به شیوع اخیر سوش دلتا و سرایت پذیری سریع و بالای این سوش تاکید کرد: ضروری است مادران باردار با رعایت هرچه بیشتر موازین بهداشتی، خود را در برابر ابتلا به بیماری محافظت کنند. بدین منظور لازم است در هنگام خروج از منزل از دو عدد ماسک استفاده کنند چون استفاده از دو عدد ماسک بار ویروسی را تا ۶ برابر در بدن کاهش می دهد.

نخستین تاکید کرد: مادران باردار در مکان های پرازدحام، مراسم عروسی، ختم و دور همی ها حضور پیدا نکنند چرا که در بررسی های به عمل آمده اکثر موارد ابتلا در نتیجه حضور در مکان های پرازدحام بوده است؛ دستان خود را با فواصل منظم و حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون شستشو دهند. همچنین لازم است بعد از زایمان، اجازه حضور افراد فامیل و اطرافیان جهت  بازدید و یا مراسم های مرسوم را به منزل خود ندهند.

وی شناسایی زودهنگام بیماری و شروع زودهنگام داروها را در تشدید بیماری و بروز عوارض مادری و نوزادی کرونا نظیر نیاز به بستری در بیمارستان و استفاده از تنفس کمکی، زایمان زودرس و سقط بسیار موثر دانست.

این مسئول تصریح کرد: مادران باردار باید با مشاهده هر گونه علائم مشابه سرماخوردگی نظیر عطسه، سرفه آبریزش، سردرد، خستگی، بی اشتهایی، بی حال و درد عضلانی، کاهش حس بویایی و چشایی در اسرع وقت به مراکز بهداشتی مراجعه و یا با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفته و وضعیت خود را اطلاع دهند.

وی تصریح کرد: تمامی مادران باردار علامت دار و یا مادران باردار فاقد علامت که با فرد مبتلا و یا مشکوک به کرونا در تماس بوده اند، در سیستم بهداشتی تحت آزمایش رایگان تشخیص کرونا قرار می گیرند.  این افراد در صورتیکه طی ۱۴ روز گذشته با فرد مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا در تماس بوده اند حتی اگر فاقد علامت هستید به مرکز بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به ضرورت واکسیناسیون مادران باردار تاکید کرد: براساس آخرین‌ تحقیقات علمی، تزریق واکسن کرونا عارضه جدی در مادران باردار نداشته است و مادران باردار بعد از سپری شدن سه ماهه اول و با نظر پزشک معالج خود می توانند واکسیناسیون کرونا را انجام دهند.

نخستین با اشاره به ممنوعیت تزریق واکسن کرونا در زنان زیر ۱۸ سال و سن بارداری زیر ۱۲ هفته اظهار کرد: تمامی زنان باردار ۳۵ سال با بارداری بالای ۱۲ هفته تحت واکسیناسیون قرار می گیرند. همچنین زنان ۱۸ الی ۳۵ سال مشروط به دارا بودن شرایط ذیل واجد شرایط تزریق واکسن هستند.

* ابتلا به بیماری زمینه ای 

*  شاخص توده بدنی ۳۵ یا بالاتر داشته باشند 

* حاملگی دو قلویی و چند قلویی 

* حاملگی با IVF  

*  شاغل بودن در بهداشت و درمان 

* شاغل بودن همسر در بخش کرونا و یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا

*  شاغل بودن در گروه های شغلی اولویت دریافت واکسن

وی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن کرونا احتمال ابتلا و مرگ و میر ناشی را بیماری را به نسبت زیادی کاهش می دهد بیان کرد: واکسیناسیون منجر به ایمنی صدرصد نمی شود بنابراین لازم است بعد از تزریق واکسن همچنان از دو عدد ماسک  استفاده کرده و موازین بهداشتی رعایت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز