خبرگزاری کار ایران

انتقال آب از خالق‌وردی به همدان ارتباطی با منابع آبی دشت کبودراهنگ ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۲۳۶۲

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با تأکید براینکه آبرسانی از چاه‌های خالق‌وردی ارتباطی به منابع آبی دشت کبودراهنگ ندارد، گفت: خالق‌وردی به لحاظ حوضه آبریز از کبودراهنگ جداست ضمن اینکه این چاه‌ها فقط برای استفاده در زمان اضطرار حفر شده است.

به گزارش ایلنا از همدان، منصور ستوده درباره علت انتخاب روستای خالق‌وردی برای آبرسانی به همدان، اظهارکرد: خط انتقال آب از تالوار یک طرح بلند مدت است که در حال اجرا بوده و قرار است در این طرح  آب شرب ۱۲شهر و ۱۵۹ روستا تأمین شود و بحث آبرسانی اضطراری در زمان خشکسالی مثل امسال که منابع آب سطحی استان به شدت پایین است، اجرایی شده است.

وی با تأکید براینکه باید بپذیریم که استان همدان منابع آب سطحی ندارد و برای عبور از بحران خشکسالی ناچاریم از منابع زیرزمینی به طور موقت استفاده کنیم، افزود: انتقال آب از روستای خالق‌وردی به دلیل نزدیکی به خط انتقال آب از تالوار و دارا بودن از منابع آبی خوب در ستاد بحران استانداری تصمیم گیری شده است تا بتوانیم آب شرب همدان را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه درست است که خالق‌وردی به لحاظ تقسیمات کشوری جزء شهرستان کبودراهنگ بوده اما به لحاظ حوضه آبریز از این شهرستان جدا بوده است، تصریح کرد: خالق‌وردی در دشت گل تپه و زرین آباد قرار دارد و ارتباط هیدرولوژیکی با دشت کبودراهنگ ندارد و چهار حلقه چاه حفر شده در این دشت فقط برای آبرسانی در شرایط اضطرار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان درباره اظهارات نماینده شهرستان کبودراهنگ در این زمینه، یادآور شد: دغدغه نماینده قابل احترام است و انتقال آب از خالق وردی به این معنا نیست که روستاهای کبودراهنگ بدون آب باشد بلکه اولویت اول وزرات نیرو تأمین آب منطقه است و ما نیز درخواست نمایندگان را اولویت قرار خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم منطقه‌ای بدون آب باشد.

ستوده با تأکید براینکه اطلاعات علمی و فنی را از دستگاه‌های متخصص باید پرسید، اظهارکرد: برداشت آب از خالق وردی ارتباطی با کبودراهنگ ندارد.

ذخایر آبی همدان تا اواخر مهرماه پاسخگوی نیاز آبی همدان است

وی با بیان اینکه بارندگی استان در سالجاری نسبت به سال گذشته کاهش ۴۲ درصدی دارد، گفت: میزان بارندگی استان در سال آبی جاری ۲۸۰ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۲ درصد کاهش دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه  در سال جاری بارندگی نداشتیم و ذخایر برفی هم در زمستان در استان نداشتیم بنابراین هیچ سیلابی رها نشده و ره‌آورد رودخانه‌های استان به شدت پایین است، خاطرنشان کرد: سال گذشته در همین موقع ۶۴ میلیون متر مکعب آب وجود داشت اما امسال دو سوم این میزان وجود دارد.

ستوده گفت: درحال حاضر سد اکباتان دارای ۹.۵ میلیون متر مکعب آب است که ۱۱۲۰ لیتر در ثانیه برای شرب همدان برداشت می‌شود و سد آبشینه نیز دارای ۱.۸ میلیون متر مکعب آب بوده که ۱۵۰ لیتر در ثانیه برای شرب همدان برداشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود با این حجم برداشت‌ها و مصارف بالای شهروندان این میزان ذخایر آبی تا اواخر مهرماه یا اواسط آبان پاسخگوی نیاز همدان باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: سد کلان ملایر در حال حاضر دارای ۴۰ میلیون متر مکعب است که برای شرب ملایر و حق‌آبه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از سد سرابی تویسرکان نیز   ۳.۵ میلیون متر مکعب برای شرب شهر تویسرکان برداشت می‌شود ضمن اینکه تصفیه خانه کامل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز