خبرگزاری کار ایران

آغاز واکسیناسیون مادران باردار در فارس

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۸۴۶

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از آغاز واکسیناسیون مادران باردار علیه بیماری کرونا در تمامی شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد.

به گزارش ایلنا عبدالرسول همتی گفت: از ابتدای شهریور ۱۴۰۰، واکسیناسیون مادران باردار در مراکز بهداشتی و درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز آغاز می شود.

وی افزود: مادران باردار بیشتر از دیگر افراد جامعه به بیماری کووید۱۹ مبتلا نمی شوند، اما در صورت ابتلاء به بیماری در مقایسه با بانوان غیرباردار، بیماری آنها شدیدتر است.

همتی ادامه داد: همه مادران باردار ۳۵ سال و بالاتر، مادران باردار در همه گروه های سنی با شرط سنی بالاتر از ۱۸ سال شاغل در حوزه بهداشت و درمان، مادران باردار دارای همسر شاغل در بخش های کرونا و یا مراکز بهداشتی مدیریت کرونا، مادران باردار شاغل در گروه های شغلی پُرخطر، اولویت دریافت واکسن طبق زمان بندی اعلام شده را خواهند داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد: مادران با نمایه توده بدنی ۳۵یا بالاتر، مادران با بارداری دوقلویی، چندقلویی، بارداری با لقاح مصنوعی، مادران باردار با بیماری زمینه ای شامل بیماری های قلبی، فشارخون بالا، دیابت، دیابت بارداری، بیماری کلیوی، آسم، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، آنمی سیکل سل، پیوند اعضا و سیروز کبدی، واجد شرایط واکسیناسیون هستند.

او تاکید کرد: شرط انجام واکسیناسیون مادران واجد شرایط، بسته به ارزیابی سلامت مادر از نظر ابتلا به بیماری کووید۱۹و در معرض مواجهه نزدیک مادر با فرد بیمار، سن بارداری پس از ۱۲ هفته و سن بالاتر از ۱۸ سال با تشکیل پرونده الکترونیک فعال و تایید پزشکان خانواده و مراقبان سلامت واحدهای ارائه خدمت شامل خانه بهداشت، پایگاه پزشک خانواده و پایگاه سلامت است.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه در راستای حفظ ایمنی بیشتر مادران باردار، واکسیناسیون پس از هفته ۱۲ بارداری و سن بالای ۱۸ سال انجام می شود، اشاره کرد: واکسناسیون مادران باردار پس از مشاوره و با رضایت شخصی مادر انجام می شود.

همتی اضافه کرد: آن دسته از مادران باردار واجد شرایط که مراقبت‌های دوران بارداری خود را تنها از مراکز درمانی و بخش خصوصی دریافت می کنند، می توانند با مراجعه به پایگاه پزشک خانواده یا پایگاه سلامت و تشکیل پرونده الکترونیک در سامانه یکپارچه بهداشت «سیب» و دریافت معرفی نامه واجدان واکسیناسیون به مراکز تزریق واکسیناسیون مراجعه و واکسن دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مادران باردار باید بدانند واکسیناسیون به معنای ایجاد ایمنی قطعی نبوده و رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی نظیر استفاده مداوم از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی با دیگران است، یادآور شد: مادران باردار باید از حضور در اماکن شلوغ، محیط های سربسته، دید و بازدید و دورهمی های خانوادگی پرهیز کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز