خبرگزاری کار ایران

علت مرگ مشکوک ماهی های قنات حسن آباد یزد مشخص شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۴۰۴

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست یزد گفت: پیگیری های لازم درباره مرگ مشکوک ماهی های قنات جهانی حسن آباد مهریز انجام شد.

به گزارش ایلنا، حجت دهقان گفت: با توجه به اخبار واصله و تماس تلفنی شهروندان و علاقمندان به طبیعت در شهرستان مهریز مبنی بر مشاهده لاشه تعداد زیادی ماهی در قنات جهانی حسن آباد مهریز، موضوع تحت بررسی و اقدام قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و مشورت با متخصصین مربوطه، علت تلفات کپورماهیان قنات، احتمالاً آلودگی سهوی یا عمدی آب با مواد شیمیایی یا استفاده از مواد و روش‌های ممنوعه برای صید ماهیان از قنات بوده است. نمونه برداری‌های لازم از آب قنات و نیز لاشه ماهی‌ها صورت گرفته و برای روشن شدن دقیق موضوع می بایست منتظر جواب نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه بود.

دهقان خاطرنشان کرد: برخی صیادان برای صید ماهی، اقدام به ریختن کلر در آب یا استفاده از شوک الکتریکی (برق) می‌کنند، که این روش‌ها موجب از بین رفتن تمام ماهیان آن محدوده می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: قنات‌ها یکی از زیستگاه‌های آبی مهم استان یزد هستند که در طول قرن‌ها، یک اکوسیستم آبی منحصر به فرد را تشکیل داده و گونه‌های مختلفی از آبزیان از جمله کپور ماهیان، خرچنگ‌های آب شیرین، حشرات آبزی، کنه‌های آبزی، دوزیستان، پرندگان و دیگر موجودات را در خود جای داده است.

وی افزود: حضور ماهیان، خرچنگ‌ها و سایر جانوران آبزی داخل کانال قنات در اکوسیستم قنات بسیار مهم هستند و حضور آن‌ها روی کیفیت آب قنات و به تبع آن در زندگی ما انسان‌ها تاثیر به سزایی می‌گذارد. به طور مثال اگر ماهیان داخل قنات از بین بروند، جلبک‌ها فرصت رشد پیدا کرده و در حقیقت بو، مزه و طعم آب شیرین قنات تغییر خواهد کرد.

دهقان متذکر شد: خشکسالی، حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق در حوزه آبریز قنات و آلودگی قنات‌ها از طریق ورود پساب و فاضلاب، به عنوان عوامل تهدیدکننده قنات‌های استان است. برای حفاظت از این شاهکار‌های تاریخی که جزء محدود اکوسیستم‌های آبی استان یزد به شمار می‌آیند، نیاز به همکاری مردم، مسئولان و تمامی دستگاه‌های ذی ربط است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز