خبرگزاری کار ایران

ثبت ملی درخت چنار کهنسال روستای روچی شهرستان گناباد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۳۱۲

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث ‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت درخت چنار کهنسال "چنار روچی" به شماره۸۹۴ و به تاریخ ۲۵ خرداد ماه سال ۱۴۰۰در فهرست میراث طبیعی ملی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود طغرایی در این باره گفت: این درخت چنار کهنسال در استان خراسان رضوی، شهرستان گناباد ، بخش کاخک، دهستان زیبد، روستای روچی و در میدانی به همین نام قرار دارد.

وی درباره سیمای ظاهری این درخت افزود: در ورودی روستای روچی اولین چیزی که نظر هر تازه واردی را به خود جلب می کند درخت چنار کهنسالی است که با محیط تنه عظیم و طول و عرض سایه انداز زیاد او را وسوسه می کند تا دقایقی را بر روی نیمکت و در زیر سایه این درخت زیبا استراحت کند و اطراف درخت به همت اهالی و دهیاری روستا فضاسازی شده و برای جلوگیری از آسیب به تنه آن علاوه بر تعبیه جوی آب، در اطراف درخت نیمکت هایی هم به عنوان نشیمن و هم حفاظ تعبیه شده است. فضای پیرامون این درخت چنار کهنسال محل تجمع اهالی روستا در اوقات استراحت است.

طغرایی ادامه داد: این درخت کهنسال تقریبا حدود ۱۵ متر ارتفاع ، ۲ و نیم متر قطر تنه و درحدود ۱۹ متر  سایه انداز دارد.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: قدمت تقریبی این درخت کهنسال در حدود۶۰۰ سال تخمین زده شده است.

وی افزود: توجه و احترام اهالی این روستا به درخت چنار و پاسداشت آن نمونه ای از میراث فرهنگی معنوی ماست که ریشه در فرهنگ ملی ایرانی و آمیزه های مذهبی دارد.

وی اضافه کرد: اقدامات خود جوش اهالی در تامین آب همیشگی در پای درخت و عدم آسیب رسانی به آن و همچنین حفظ حرمت و توجه همگانی به جایگاه این درخت کهن سال که نشانه ای سر زندگی و طراوت در روستا است، نمونه ای موفق از مدیریت محلی در حفاظت از میراث طبیعی نیاکان ما است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز