خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

تحول اقتصادی در خراسان بزرگ با بازگشایی سریع پایانه مرزی یزدان/کمبود آب و نهاده های دامی در قائنات و زیرکوه

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۶۰۱

نماینده مردم قائنات در مجلس با اشاره به تحولاتی که با بازگشایی پایانه مرزی یزدان در خراسان بزرگ به وجود خواهد آمد، گفت: بازگشایی این پایانه مرزی نه تنها باعث بهبودی شرایط اقتصادی در قائنات خواهد شد بلکه در اقتصاد منطقه خراسان‌ هم تحول ایجاد می‌کند.

سلمان اسحاقی در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: پاییز سال گذشته برای بازگشایی گمرک مرزی یزدان  به صورت  قانونی اقدام کردیم و در این باره با مدیرکل گمرک کشور و بعد از آن با  وزیر  امور خارجه  دولت روحانی رایزنی کردیم و موفق شدیم به عنوان مصوبه ششمین کمیسیون مشترک ایران و افغانستان ،تفاهم نامه‌ای  بین 2 دولت تنظیم کنیم که مفاد یکی از بندهایش تعیین تکلیف درباره بازارچه و پایانه های گمرکی یزدان  بود که هر چه زودتر باز  شود. 

عدم برگزاری جلسه کمیسیون به دلیل اتفاقات اخیر افغانستان 

وی ادامه داد: بعد از آن منتظر ماندیم ششمین کمیسیون مشترک ایران و افغانستان برگزار و طرح موضوع شود که با تفاهم دوجانبه بین ایران و افغانستان پایانه مرزی یزدان بازگشایی شود. اما با اتفاقات  اخیر در افغانستان و سقوط دولت اشرف غنی و روی کارآمدن طالبان و پیک پنجم  کرونا بعید می دانم به زودی کمیسیون مشترکی در این خصوص برگزار شود .برای همین به فکر خرده فروشی افتادیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس عنوان کرد: فعلا  مقرر شد با رایزنی های استاندار و وزیر امور خارجه ایران با مسئولان مربوط در افغانستان برای تثبیت  امنیت اهالی روستای کلاته نظر و تأمین اقلام و کالاهای اساسی آنها از این پایانه استفاده شود  تا   بتوانیم در این برهه از زمان به مردم افغانستان کمک کنیم. به عبارتی پیشنهاد دادیم خرده فروشی در پایانه گمرکی یزدان آغاز شود تا بعدا برای تثبیت و بازگشایی  کامل آن تصمیم گیری شود.

کاهش قیمت گوشت دام با واردات از افغانستان

وی گفت: بیشترین کالاهایی که در گذشته در این پایانه مرزی صادر می شد سیمان  و محصولات ساختمانی بود. در یک برهه دیگر  صدور دام زنده مانند گوسفند و یا گوشت آن بوده است. اما بعدها همه چیز متوقف شد. اما  اکنون  اگر بتوانیم دوباره از این پایانه گمرکی برای واردات گوسفند و گوشت‌ دام‌های سبک از افغانستان استفاده کنیم در کاهش قیمت گوشت بسیار موثر است.

متحول شدن افتصاد در منطقه با بازگشایی پایانه مرزی یزدان

اسحاقی ادامه داد: بازگشایی پایانه مرزی یزدان نه تنها در بهبودی اقتصاد شهرستان قائنات می توان نقش موثری داشته باشد بلکه در اقتصاد خراسان بزرگ هم می‌تواند  تاثیر گذار باشد. پایانه گمرکی  یزدان از پویا ترین و موفق‌ترین پایانه‌ها  بوده  که به دلیل همجوار بودن این پایانه با ولایت هرات، فراه و کلاته نظر ، می‌تواند نقش بسیار موثری  در تامین کالاهای اساسی آن منطقه داشته باشد.

وی اضافه کرد: این پایانه مرزی از سال ۹۴ به  صورت رسمی تعطیل شده  و هیچگونه فعالیتی ندارد. تمام زیر ساخت های پایانه گمرکی یزدان آماده بهره برداری است یعنی این پایانه به صورت مستقیم با سیستم گمرکات کل کشور  ارتباط دارد.  

یکی از مشکلات اساسی قائنات کم آبی است

اسحاقی در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکلات آب شهرستان قائنات اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما نداشتن آب شرب در برخی از روستاها است. برای برطرف شدن این مشکل با کمترین  اعتبار با انتقال آب از مناطق دیگر می توان این مشکل را برطرف کرد. یکی از پروژه های آبی که می توان در دولت جدید انجام داد انتقال آب منطقه آهنگران است  زیرا این منطقه دارای آبی بسیار شیرین و گواراست و با انتقال این آب می توان روستاهایی را از بی آبی نجات داد.

نماینده مردم قائنات گفت: امروز ما متاسفانه در شهرستان قائنات و زیرکوه  دو مشکلات اساسی آب آشامیدنی و نهاده های دامی   داریم منطقه ما حول محور دامپروری می چرخد که بدون نهاده های دامی  مردم با مشکلات عدیده ای روبه رو می شود. امسال به دلیل خشکسالی، مراتع مان به معنای واقعی با مشکل مواجه شده‌اند.

چاره اندیشی نشود با بحران مواجه می شویم

وی اضافه کرد: اگر امروز برای تخصیص نهاده های دامی اقدامی عاجل نشود مطمئنا در چند ماه آینده با بحران نبود گوشت دام های سبک و سنگین، دانه و گوشت مرغ مواجه می شویم. افزایش گوشت دام و مرغ مردم را مشکل روبه رو خواهد کرد. به طور مکرر در مجلس برای کمبود نهاده های دامی فریاد زده ام و از هیات رئیسه خواستار شدم که برای کمبود نهاده های دامی در جلسه سران قوا کارگروهی تشکیل شود و برای آن چاره اندیشی شود.زیرا  بخش عمده ای از نهاده‌های دامی ما  وارداتی است.

اسحاقی بیان کرد: امروز اگر برای نهاده های دامی توجهی نشود ظرف 2 الی 3 ماه آینده با افزایش قیمت  گوشت دام سبک و سنگین مواجه خواهیم شد. کما اینکه در سال گذشته به دانه مرغ توجه نشد و باعث کاهش جوجه ریزی شدیم و مرغی که  کیلویی 12 هزار تومان بود، یکدفعه به 45 هزار تومان افزایش یافت و دولت وقت ادعا کرد که قیمت مرغ را کنترل کردم ولی چه کنترل کردنی که هر کیلو مرغ به 28 هزار تومان  افزایش یافت.

وی افزود:  امروز مردم برای خریدن دو تا مرغ  باید کارت ملی نشان دهند و در صف های چند کیلومتری بایستند. اگر برای نهاده های دامی هم به همین اندازه بی توجهی شود  با بحرانی شبیه گوشت مرغ مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز