خبرگزاری کار ایران

فاز یک قلعه‌ تاریخی ابرندآباد شاهدیه یزد مرمت و بازسازی شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۶۸۸۶

سرپرست میراث‌فرهنگی شهرستان یزد گفت: فاز یک قلعه‌ تاریخی ابرندآباد شاهدیه یزد مرمت و بازسازی شد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا فلاحتی گفت: قلعه‌ تاریخی ابرندآباد به جای مانده از دوران ساسانی در سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۳۱۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه قلعه ابرندآباد از خشت و گل، در دو طبقه ساخته‌ شده است افزود: این بنا با سردری رفیع دارای چهار برج مدور در چهار گوشه است که در گذشته کاربری مسکونی و دفاعی داشته است.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان یزد اظهار داشت: مرمت این بنابر اساس طرح مصوب شورای فنی میراث فرهنگی استان یزد و نظارت مستقیم کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان انجام‌ شده است که شامل استحکام بخشی دیوار‌های برج با ملاط خشت و گل، دیوارچینی و اندود کاه‌گل به‌صورت ته کش و روکش بوده است.

فلاحتی گفت:  بافت تاریخی شاهدیه از سه بخش ابرندآباد، گردفرامرز و نصرت آباد تشکیل شده است که ابرندآباد بزرگترین بخش از این سه بخش و مرکز شاهدیه است.

در این سه بخش، ۱۷ اثر ثبتی وجود دارد که قدیمی‌ترین آن قلعه ابرند آباد است. این بافت تاریخی ارزشمند، به تازگی به شماره ۳۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز