خبرگزاری کار ایران

درخواست هزاران نفر از مردم لرستان برای پیگیری حقابه این استان

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۶۲۹۵

جمعی از مردم لرستان با راه‌اندازی کارزاری از ابراهیم رئیسی، رئیس دولت خواستند برای پیگیری حقابه استان لرستان اقدام کند.

به گزارش ایلنا، در متن این کارزار که نزدیک به ۵ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند آمده است:

«استان لرستان با اینکه ۱۲ میلیارد متر مکعب از آب‌های کشور را در خود جای داده، حقابه تعلق‌گرفته به آن تنها یک میلیارد متر مکعب است که در عمل ۶۰۰ میلیون متر مکعب آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمین‌های ما تشنه و جوانان‌مان بی‌کار هستند. مهاجرت به گوشه و کنار کلانشهرها روستاهای ما را تقریباً خالی از سکنه کرده است. ۸۰ درصد از زمین‌های زراعی استان لرستان دیم است و با این شرایط خشکسالی کشاورزان هرساله در کشت‌وکار متضرر می‌شوند.

پایه اصلی اقتصاد استان لرستان کشاورزی است. تخصیص حقابه بیشتر به لرستان یعنی آبی شدن زمین‌های دیم و احداث صنایع تبدیلی و مرتبط با بخش کشاورزی، و این یعنی ایجاد فرصت‌های شغلی و تولید ثروت برای مردم محروم لرستان.

در لرستان ۵۵۶ هزار هکتار زمین زراعی وجود دارد که تنها ۱۳۷ هزار هکتار آن آبی است. تمام برداشت ما از زمین‌های کشاورزی دو میلیون و ۱۳۳ هزار تن بوده و این در حالی است که استان اصفهان از تنها ۱۹۷ هزار هکتار زمین زراعی چیزی حدود سه میلیون و ۱۴۰ هزار تن برداشت می‌کند؛ زیرا ۹۰ درصد زمین‌های کشاورزی در اصفهان آبی هستند. منابع آبی اصفهان یک‌چهارم لرستان هم نیست اما با این وجود حق برداشت دو میلیارد متر مکعب از منابع آب کشور را دارد. ما، مردم لرستان، به این تخصیص ناعادلانه آب اعتراض داریم.

لذا از حضرتعالی به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور عاجزانه تقاضا داریم با اتکا به قانون، به تخصیص حقابه استان محروم لرستان به صورت ویژه توجه داشته باشید، تا بدین‌سبب مردم لرستان به حق خود رسیده و جوانان غیرتمند این دیار همیشه محروم به جای مهاجرت به کلانشهرها زمین‌های خویش را آباد کنند.»

این کارزار تا تاریخ ۱۰ شهریور ماه در آدرس اینترنتی (https://www.karzar.net/lorestan-water) در حال جمع‌آوری امضاست.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز