خبرگزاری کار ایران

بیماران روان، معلولین ذهنی و سالمندان مجهول الهویه شناسایی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۷۴۹

با همکاری دادستانی، دایره سرپرستی دادگستری، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمارستان ابن سینا، بیماران روانی مجهول الهویه، تعیین تکلیف شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، دومین جلسه تعیین تکلیف پذیرش و ترخیص بیماران روانی رها شده و مجهول الهویه مشهد در بهزیستی خراسان رضوی با حضور معاون دادستان و سرپرست دادسرای صغار و محجورین مشهد، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، نمایندگان اورژانس اجتماعی و اورژانس ۱۱۵، بیمارستان ابن سینا، نیروی انتظامی، معاون توانبخشی بهزیستی استان و مدیر بهزیستی مشهد برگزار شد.

در این نشست که با عنوان تبیین و تشریح چالش‌های پذیرش و ترخیص بیماران روانی مشهد برگزار شد مقرر گردید ضابطین قضایی، مأمورین شهرداری، اورژانس یا هر نهاد دیگری که بیمار روانی را با دستور قضایی به بیمارستان ابن سینا یا هر مرکز درمانی دیگر می‌برند یک گزارش میدانی و کامل از نحوه رها شدگی، مکان جغرافیایی وی، نحوه اطلاع به نهاد قانونی یا اورژانس و مشخصات کامل بیمار به همراه وی تسلیم مرکز درمانی کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل در شرایط کنونی در مراکز بیماران روانی، معلولین ذهنی و سالمندان، پذیرش افراد مجهول الهویه است گفت: این مشکل در قسمت بیماران روانی مزمن، بیش از سایر گروه‌های هدف به چشم می‌خورد.

حمیدرضا علیزاده گفت:‌ از این پس، پیش از ورود فرد به مراکز بهزیستی، یک گزارش میدانی از مرجعی که فرد را شناسایی کرده و نیز عوامل اجرایی، دریافت می‌شود و علاوه بر این، کار شناسایی از طریق اثر انگشت نیز با دستور معاون دادستان مشهد انجام می‌شود.

به گفته‌ این مسئول در این راستا مقرر شد ثبت احوال، یک دستگاه ثبت اثر انگشت در بیمارستان ابن سینا مستقر کند که به محض ورود بیمار انگشت نگاری صورت گیرد و وی از طریق بانک اطلاعات ثبت احوال مورد شناسایی قرار گیرد.

وی افزود: همچنین پس از طی دوره درمان بیمار در بیمارستان روانی، وی به خانواده تحویل و یا طبق نظر دادستان و تشخیص تطبیق بیمار با شرایط بهزیستی، وی با دستور قضایی به کمیسیون تشخیص معلولیت بهزیستی معرفی شده و پس از تطبیق با شرایط پذیرش در مراکز بهزیستی، در این مراکز پذیرش شود.

وی خاطر نشان کرد: این فرایند که به شناسایی افراد سالمند، معلولان ذهنی و بیماران روانی مزمن رها شده منتهی می‌شود با حمایت همه جانبه‌ معاون دادستان مشهد عملیاتی شده و می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها در حل این مشکل قرار گیرد.

به گفته‌ کارشناس مسئول مراکز اقامتی بهزیستی خراسان رضوی، در حال حاضر کل جمعیت مراکز اقامتی حدود 6 هزار نفر است که بیش از ۲ هزار نفر آنان مجهول الهویه می‌باشند.

وی خاطر نشان کرد: در گام دوم این برنامه که خانم عابدین‌زاده، معاون دادستان و سرپرست دادسرای صغار و محجورین نیز از آن حمایت کرده‌اند قرار است دستگاه ثبت اثر انگشت در مراکز نیز مستقر شود یا بیماران مجهول الهویه برای ثبت اثر انگشت به مرکز مرتبط اعزام شوند که پس از شناسایی به خانواده‌هایشان تحویل شوند.

وی ادامه داد: با هماهنگی دادستانی مشهد، مقرر شد افرادی که از این طریق تعیین هویت نشده و خانواده‌ای نداشته باشند دادستان به عنوان قیم این بیمار، اختیار دخل و تصرف در اموال وی را بر عهده بگیرد و یا شخص مورد وثوق طبق نظر دادستان، به عنوان قیم وی معرفی و اموال بیمار تحت نظر وی قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر بیمار پس از پذیرش در مراکز بهزیستی و درمان بیماری‌اش در شرایط پایداری قرار گرفت که به جامعه بازگردد خانواده‌ وی طبق اطلاعات موجود در پرونده، شناسایی و از آنها خواسته خواهد شد که بیمار را تحویل بگیرند و در صورت نداشتن خانواده، مراحل تعیین قیم و تعیین تکلیف وی از سوی دادستان مشهد، انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز