خبرگزاری کار ایران

استاندار در نشست خبری با خبرنگاران مطرح کرد؛

آذربایجان شرقی با داشتن سه کریدور بین‌المللی در بن بست قرار دارد/ شرمنده خبرنگاران هستیم/ از اینترنت نترسید

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۶۷۹

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که شرمنده‌ایم که کاری برای خبرنگاران انجام ندادیم، گفت: با سختی‌های زندگی و اشتغال خبرنگاران و فعالیت ایثارگرانه آن‌ها آگاه بوده و تاحدی متوجه هستیم که فعالان این حوزه، از جان خود مایه می‌گذارند و حتی در دوران شیوع کرونا، وقوع سیل، زلزله و ... نیز همواره پای کار هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، محمدرضا پورمحمدی در نشستی به مناسبت روز خبرنگار، با تبریک این روز به تمامی فعلان حوزه رسانه‌ای استان، گفت: رسانه‌ به دلیل قرارگیری در بمباران اطلاعاتی پایگاه‌های خبری مختلف به خصوص رسانه‌های خارجی که عمدتا می‌خواهند عکس امور روی داده را نشان دهند، وجود مولفه‌های متنوع در هر رویداد و ... دارای پیچیدگی فوق العاده بوده و یک خبرنگار در این شرایط به دنبال یافتن حقایق است.

وی با تاکید بر این‌که لازمه خبرنگاری، دلسوزی و داشتن توانمندی بالا در این عرصه است، افزود: در طی سال‌های گذشته، جامعه خبری استان رسالت خود را به خوبی انجام داده و حتی در زمان لزوم دست به انتقاد و نوشتن مطالب تند زده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در میان قشر خبرنگار، ادامه داد: وجود درد، بزرگترین فضیلت انسان است و قشر خبرنگار نیز دردهای مخصوص به خود را داشته و همواره خود را در مسیر یافتن حقایق به دردسر می‌اندازد.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: در دوران پایان دولت تدبیر و امید قرار داریم و احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد تغییراتی در سطوح مختلف مدیریتی استان خواهیم بود ولی تا آخرین ساعت و روز سعی می‌کنیم تا تمامی وظایف را به نحو شایسته انجام دهیم و انتظار داریم که رسانه همگام و همراه ما باشد.

وی با اشاره مشکلات استان طی سال‌های اخیر، افزود: در دوران ۲.۵ ساله گذشته به جز بارش شهاب سنگ‌ها هرگونه مخاطرات انسانی، سیاسی و ... در استان رخ داده ولی به حول قوه الهی، این قافله همواره رو به پیش بوده است.

وی ادامه داد: تا دیروز شاهد آتش سوزی در منطقه ارسباران بودیم و امروز در این منطقه سیلاب رخ داده است، البته سپاسگزار مشیت الهی هستیم و شاید وقوع این اتفاقات، مصلحت‌های خداوند است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که اگر همراهی فضای رسانه‌ای و فرهنگی در سال‌های گذشته نبود، شرایط سخت تر می‌شد، گفت: موفقیت‌ها نه از بعد سخت افزاری بلکه از بعد نرم افزاری بوده که این بخش را نیز رسانه فراهم کرده است.

وی با تاکید بر این‌که امروزه اغلب میزان مطالعه مردم جامعه ما از طریق رسانه‌ها انجام می‌گیرد نه حوزه کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: امروزه رسانه، دیگر فقط نقش اطلاع رسانی را ندارد بلکه این حوزه به عنوان دانشگاهی است که باید فرهنگ ایجاد کند. رسانه می‌تواند مهمترین حوزه آموزش باشد.

وی افزود: یونسکو در تعریف جدید خود از واژه "سواد" عنوان می‌کند که این موضوع تنها مختص به خواندن و نوشتن نمی‌شود بلکه ابعاد مختلفی از جمله سواد رسانه‌ای، عاطفی، مالی و ... را شامل می‌شود و این امر نشان می‌دهد که باید استفاده از رسانه را به مردم آموزش دهیم.

                                                                               نباید از اینترنت بترسیم

پورمحمدی با تاکید بر این‌که نباید از اینترنت بترسیم، گفت: باید طرز استفاده از رسانه را به کودکان خود آمورش دهیم. ما در تجربه استفاده از ماهواره، دیدیم هر چیزی که کنترل شود، قیمت آن بالا می‌رود چرا که عصر امروز عصر فراپیچیدگی بوده و یکی از مهمترین تحولات آن، موضوع فناوری اطلاعات است که بخشی از آن به دست رسانه باید انجام بگیرد.

وی با اشاره به وجود ۴۸۰ پایگاه رسانه‌ای در استان، افزود: پایگاه‌های رسانه‌ای (خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، هفته نامه‌ها و ...) با وجود مشکلات مختلف، روند قابل قبولی را در استان طی می‌کنند و مطمئن هستیم که بر اساس بسترسازی انجام گرفته از الان به بعد بخشی از فعالیت فرهنگی از طریق رسانه‌ها رونق بالایی خواهد داشت.

وی با بیان این‌که اگر کاستی و کوتاهی از ناحیه‌ ما در صنف خبرنگاران شده است، عذرخواهی می‌کنم، گفت: ما باید ببینیم که اصحاب رسانه برای رفع مشکلات خود چه کاری انجام داده‌اند؟ مابقی صنف‌ها برای حل مشکلات خود تلاش می‌کنند و اگر تشکل اصحاب رسانه نیازمند به رفع مشکلاتی از جمله مسکن هست، باید آن مشکل را تدوین کنند و مسکن‌ خبرنگاران منتی برای ما ندارد و سعی می‌کنیم تا با اختصاص تسهیلات لازم مشکل این قشر را رفع کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم جوانگرایی گفت: متاسفانه این مسائل تا حدود زیادی فقط در زبان مطرح می‌شود. استخدام افراد نیازمند مجوزهای قانونی است و زمانی که این مجوز ارائه نمی‌شود ما نمی‌توانیم نیرو به کار بگیریم.

وی متذکر شد: عدم استخدام جوانان، علت‌های مختلف دیگری نیز دارد که کمبود بودجه یکی از این عوامل است، به طوری ‌که گاه بودجه‌ی جاری دستگاه‌ها کفاف پرداختی‌ نیروهای خود را نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: برای این‌که بتوانیم تحولی در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم و خون جدید در کالبد سیستم‌ها دمیده شود، باید تلاش کنیم. البته محدودیت در عرصه‌ی استخدام باعث ‌راه اندازی شرکت‌های متعدد دانش بنیان شده است و در حال حاضر نیز بسیاری از واحدهای تولیدی و دانش بنیان توسط نیروهای جوان فارغ التحصیل همان جوانان مدیریت می‌شود.

پورمحمدی با انتقاد از این‌که دانشگاه‌ها به عنوان تنها سازمان بی هدف حرکت می‌کنند، گفت: اکنون در دانشگاه‌ها، ماموریت گرایی وجود ندارد، در حالی که نظام آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی کارآفرین شوند.

آذربایجان شرقی با داشتن سه کریدور  بین‌المللی در بن بست قرار دارد/ شرمنده خبرنگاران هستیم/ از اینترنت نترسید

                                                                                  دانشگاه‌ها بی برنامه‌ترین نهادها هستند

وی با بیان این‌که دانشگاه‌ها بی برنامه‌ترین نهادها هستند، گفت: متاسفانه برخی از رشته‌های تحصیلی فارغ التحصیلان بازار کار ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که کتاب "خاطرات دوران استانداری" پیشنهاد بسیار خوبی است، اظهار کرد: در طول دوران مدیریتی خود روزهای بسیار تلخ و شیرینی داشتیم و به فکر نشر این کتاب هستم؛ چراکه اگر تجربه‌های جزئی نیز منتقل شود، می‌تواند برای استانداران بعدی بسیار موثر شود.

وی در رابطه با مشکلات بزرگراه تبریز_ ورزقان، گفت: تعطیلی فعلی این پروژه بیشتر به دلیل کمبود سیمان است؛ البته عوامل دیگری نیز در تعطیلی آن وجود دارد، ولی بعد از تغییر هیات مدیره، پروژه به خوبی پیش می‌رود و تقریبا زیرسازی این مسیر به اتمام رسیده است. با هیات مدیره مس سونگون نیز تدابیری اندیشیده شده است که ادامه آن تا نودوز پیش خواهد رفت.

                                               آذربایجان شرقی با وجود سه کریدور مهم بین المللی در بن بست قرار گرفته

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که تبریز و آذربایجان شرقی در محور ترانزیتی سه کریدور مهم بین‌المللی قرار دارد، گفت: استان ما قبلا دروازه ارتباط آسیا به اروپا بوده و با وجود این مزیت، آذربایجان شرقی تقریبا در بن‌بست قرار گرفته است که خبرنگاران باید از استاندار بعدی نیز این موضوع را مطالبه گری کنند.

وی متذکر شد: در بودجه سال ۱۴۰۰ به کمک نمایندگان محترم، توجه جدی به تکمیل این پروژه شده و بزرگراه تبریز-اهر تا بیله سوار اضافه شده است و اگر ادامه دهیم تا باکو نیز متصل می‌شود.

وی تصریح کرد: جای خوشحالی دارد که راه آهن ما به تبریز و خاوران رسیده و اگر مابقی آن تا ایستگاه اصلی ادامه یابد و بعد از آن به جلفا برسد، راه آهن را از بن بست خارج می‌کند. 

پورمحمدی افزود: اخیرا در بازدید وزیر امور خارجه و وزیر راه و شهرسازی از محورهای مواصلاتی استان، راه آهن جلفا، نخجوان تا ایروان و تفلیس و دریای سیاه نیز خوشبختانه آماده بهره برداری است و دو دولت به توافق رسیده‌اند تا این مسیر را به اتمام برساند.

وی با بیان این‌که مرز نوردوز و ارمنستان دریچه ایران و اوراسیا است و اهمیت زیادی برای ما دارد، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند ما را از بن بست خارج کند، بزرگراه خواجه- ورزقان است که حتی اگر روزی مس سونگون اقدام به صادر کردن تولیدات خود کند، با این مسیر خیلی راحت این امر میسر می‌شود

وی ادامه داد: هشت درصد از GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور ترکیه از محل ترانزیت کالا و مسافر تامین می‌شود، در حالی که این رقم برای کشور ایران با داشتن شش مسیر ترانزیتی که سه مسیر فقط در آذربایجان شرقی قرار دارد، تنها دو درصد است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که تنها مرز بازرگان و جلفا در دوران هشت سال دفاع مقدس زمینه تجارت ایران بوده است، گفت: رونق اقتصادی تنها از طریق صادرات و تعاملات مرزی انجام‌ می‌گیرد و هفته گذشته مصوبه بازگشایی گمرگ خداآفرین به تصویب رسیده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز