خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان خبرداد:

ممنوعیت کشت دوم در مزارع استان همدان/ ذخیره سد اکباتان 59 درصد کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۶۱۵

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: در راستای جلوگیری از تشدید تنش آبی استان همدان انجام هرگونه کشت و برداشت دوم در مزارع کشاورزی استان همدان ممنوع است.

به گزارش ایلنا از همدان، منصور ستوده با بیان اینکه باتوجه به خشکسالی های ایجاد شده در اثر کمبود و کاهش بارش برف و باران در سال جاری گفت: به منظور جلوگیری از تشدید تنش آبی استان همدان انجام هرگونه کشت و برداشت دوم در مزارع کشاورزی استان همدان ممنوع بوده و با متخلفان این قانون از طریق شرکت آب منطقه ای استان و سازمان جهادکشاورزی همدان برخورد می شود و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

ستوده اظهار کرد: با وضعیت نامناسب بارش ها و کاهش نزولات جوی، افزایش دمای هوا و خشکسالی های پی درپی، استفاده بی رویه افراد از ذخایر آبهای زیر زمینی برای سودی بیشتر و استفاده بی ضابطه در بخش آب آشامیدنی، هم اکنون بحران آب به عنوان یک معضل فراگیر در همه جای کشور گسترش یافته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه در حال حاضر حجم ذخیره آبی سد اکباتان همدان به عنوان یکی از مهم ترین منابع تامین آبی استان ۵۹ درصد نسبت به سال ۹۹ کاهش داشته است بنابراین کشت پاییزه در اراضی پایین دست سد اکباتان و روستاهای شهر همدان به ویژه ینگجه، امزاجرد ، یکن آباد، گنج تپه و سایر روستاهایی که چاه‌های آب شرب در آن اراضی واقع هستند ممنوع است و کشاورزان باید محصولات کم آب بری نسبت به گذشته در این مناطق کشت کنند.

ستوده با بیان اینکه ارزش وجود آب به عنوان حیات بخش زندگی بشر و دلایل وابستگی زندگی انسان به این مایع حیاتی برای کسی پوشیده نیست، بیان کرد: لزوم توجه افراد به بحران آب از جمله مواردی است که همواره باید در جامعه اطلاع رسانی شده و حساس سازی های لازم درباره این امر انجام شود.

به دنبال بروز خشکسالی و ادامه آن، کم آبی و افت ذخایر زیر زمینی استان احتمال دارد بیش از نیمی از چشمه ها و قنات ها در استان از دست برود.

مدیر عامل آب منطقه ای همدان بیان کرد: نمونه این بحران آبی، امسال در استان همدان به چشم می خورد که به دنبال بروز خشکسالی و ادامه آن، کم آبی و افت ذخایر زیر زمینی استان احتمال دارد بیش از نیمی از چشمه ها و قنات ها در استان از دست برود.

وی بیان کرد: با این اوصاف هنوز هم تعدادی از کشاورزان بیش از الگو آب مصرف می کنند و در بخش کشاورزی آب زیادی از منابع آبی استان برای کاشت محصولات پر آب بر مصرف می شود در حالی که با کاهش بارش های رخ داده در این استان نیازمند اصلاح الگوی کشت جدی در بخش کشاورزی هستیم و نیاز است کشاورزان همکاری لازم را با برنامه های سازمان جهاد کشاورزی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه آورد رودخانه ای به مخازن سدی استان امسال به یک سوم میزان خود نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رسیده است، عنوان کرد: باید سیستم انتقال حق آبه سه روستای آبشینه، شورین و سنگستان که در پایین دست اکباتان قرار دارند از کانال و نهر سنتی به خط انتقال لوله اصلاح شود تا از پرت آب، تبخیر آن و افزایش راندمان باتوجه به کاهش منابع آبی آبشینه و سد اکباتان جلوگیری شود.

ستوده همچنین به آسیب های ناشی از فعالیت چاه های آب کشاورزی اشاره و بیان کرد: بهره‌برداری اصولی از منابع آب نیازمند درکی مشترک با کشاورزان است و در غیر این صورت همدان در حوزه تامین و توزیع آب بیش از این هم ممکن است با مشکل مواجه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز