خبرگزاری کار ایران

پدیده زمین‌شناسی تافونی در کمرمقبولای بینالود خراسان به ثبت ملی رسید

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۱۱۶

مدیر دفتر ثبت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: پدیده زیبای طبیعی و منحصر به‌فرد زمین‌شناسی تافونی (سنگ‌های عظیم به اشکال منحصر به‌فرد) واقع در کمر مقبولای شهرستان بینالود به شماره ۸۹۲ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، محمود طغرایی گفت: منظر طبیعی دره داغستان، منطقه‌ای نیمه کوهستانی با مساحتی حدود ۲۵۰ هکتار در شهرستان بینالود و مجاورت شهر طرقبه است که در بخشی از این منظر طبیعی، تعداد بسیار زیادی از تخته سنگ‌های "گرانودیوریتی" با فرم‌های زیبا و سنگ‌هایی عظیم به اشکال شگفت‌انگیز منحصر به‌فرد دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که به این پدیده‌های زمین‌شناختی منحصر به‌ فرد، در اصطلاح زمین‌شناسی تافونی گفته می‌شود، تصریح کرد: این منطقه بر روی نهشته‌های دوره مزوزوئیک زمین شناسی (ژوراسیک) با قدمتی بین ۲۵۰ میلیون تا ۶۶ میلیون سال پیش و بر روی رسوبات ماسه سنگی و سنگ‌های دگرگونی فیلیتی قرار گرفته‌اند.

وی اظهار کرد: این محل خاص، همیشه مورد توجه و اقبال گردشگران و طبیعت‌گردان مشتاق زیبایی‌های طبیعی قرار داشته است.

مدیر دفتر ثبت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی افزود: بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که توجه مردم به این پدیده‌های زمین‌شناسی چشم‌نواز از صدها سال قبل هم وجود داشته است به‌طوری که نام این محل "کمرمقبولا" بوده است که در اصطلاح محلی به صخره‌ها یا کوه‌های زیبا اطلاق می‌شود.

طغرایی یادآور شد: جلوگیری از تخریب این عرصه منحصربه‌فرد و معرفی آن به عنوان یک جاذبه طبیعی دست نخورده و زیبا در شهرستان بینالود، از جمله دلایل انتخاب آن به عنوان یک اثر طبیعی ثبت شده بوده است.

منطقه تاریخی کمرمقبولا یا "شتر سنگ" در سه کیلومتری شمال شهر طرقبه و یک ‌کیلومتری دره داغستان واقع در شمال غرب مشهد با قدمتی بیش از سه هزار سال در دل خود سنگ نگاره هایی باستانی دارد که از منظر باستان شناسی بسیار ارزشمند هستند.

کمرمقبولا منطقه ای طبیعی و تاریخی است که بنا به برخی گزارشها حدود ۱۵ هزار سنگ نگاره باستانی را در خود جای داده است و قدمت ۳۵۰۰ ساله برخی سنگ نگاره ها که در پی بررسی های اولیه کارشناسان اعلام شده، نکته ظریفی است که اولویت حفاظت از این منطقه را هرچه بیشتر افزایش می‌دهد؛ این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

تخته‌ سنگ های آتش‌ فشانی بکر، آثار سنگی، سنگ‌نوشته ‌ها و نگاره ‌های باستانی در کمرمقبولا در وسعت حدود پنج کیلومترمربع مضامین و نقش های متنوعی از اشکال انسانها و حیوانات دوران پیش از تاریخ را در طرحها و اندازه‌ های مختلف به نمایش گذاشته‌ که در کمتر منطقه ای از ایران چنین نقاشی ها و طرحهایی قابل مشاهده است.

بیشترین نقوش این سنگ نگاره‌ها مربوط به طرح حیوانی از جمله بز کوهی، شتر دوکوهانه، گاو کوهاندار و احتمالا یوزپلنگ است که در میان آنها نقش درخت یا گیاه به صورتی خاص مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز