خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

بیشترین مشکل خشکسالی ریگان مربوط به مناطق کوهستانی منطقه است/خشک شدن 70 درصد آب های سطحی شهرستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۱۰۳

فرماندار ریگان با اشاره به اینکه بیشترین مشکل کمبود آب را در مناطق کوهستانی این شهرستان داریم افزود: 70 درصد آب های سطحی و چشمه سارها در مناطق کوهستانی خشک شده است.

امین باقری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: متوسط بارندگی سالانه در ریگان 54 میلی متر است و میزان بارندگی سال زراعی گذشته در این شهرستان به نصف رسید. بیشترین مشکل در شهرستان برای مناطقی است که در ارتفاعات هستند و از آب‌های سطحی و چشمه سارها استفاده می کنند که 30 درصد این مناطق در مواقع خشکسالی اهالی را با مشکلات عدیده‌ای  روبه رو می‌ کند.

وی ادامه داد: تاکنون 70 درصد آب‌های سطحی و چشمه سارها در مناطق کوهستانی شهرستان ریگان خشک شده و بیشتر اهالی آنجا که عشایر و دامدارند نمی توانند دام های شان را به دلیل کاهش پوشش گیاهی نگهداری کنند و مجبورند آنها را بفروشند و به حاشیه شهرها و روستاهای دیگر کوچ کنند.

فرماندار ریگان افزود: برای مردم مناطق کوهستانی ریگان به صورت سیار آبرسانی می شود. در برخی مناطق روستایی نیز از انرژی خورشیدی برای تامین آب آشامیدنی اهالی و دام های‌شان استفاده کرده ایم. اما در نهایت اگر خشکسالی ها به صورت مداوم ادامه پیدا کند و شرایط اینگونه باشد قطعا تعداد زیادی از مردم به شکل حاشیه نشین اطراف شهرها و روستاها مهاجرت خواهند کرد. 

باقری عنوان کرد: افرادی که درآمدشان از راه دامداری و تولید کننده دام هستند در نهایت دام شان را از دست می دهند و خودشان نیز به مصرف کننده تبدیل می شوند. هم اکنون این دامداران به عنوان تولید کننده گوشت قرمز در منطقه فعالند که در نهایت وقتی دام شان را از دست بدهند به عنوان حاشیه نشین زندگی شان تحت تاثیر این شرایط قرار می گیرد. هرچقدر برای دام های شان آب رسانی و علوفه تهیه کنیم در آخر با مشکل روبه رو می شوند.

وی گفت: امیدواریم  در سال زراعی جدید حداقل شرایط خشکسالی برای منطقه بحرانی تر نشود. البته در شهرستان ریگان مهاجرت دام داران مناطق کوهستانی به دیگر مناطق با شرایط آبی مناسب تر همیشه شکل می گیرد که بعد از طی شدن این دوره از خشکسالی بازهم به مناطق خودشان باز می گردند.

فرماندار ریگان عنوان کرد:  اگر مدت زمان خشکسالی ها چند سالی ادامه پیدا کند قطعا مردم مشکل پیدا خواهند کرد و آن مناطق خالی از سکنه می شود و می آیند کنار شهرها و به شغل های کاذب روی می آورند و این خودش نیز به یک مشکل تبدیل می شود.

باقری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: شرایط گرد و غبار در ریگان نسبت به گذشته مساعدتر شده است اما شرایط موجود قابل قبول و عالی نیست. اقداماتی از جمله جنگل‌های دست کاشت و مالچ پاشی تاکنون در شهرستان انجام شده ولی با خشکسالی های اخیر و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی پوشش گیاهی کاهش یافته است. به طور مثال اگر 100 هکتار پوشش گیاهی را بخواهیم احیا کنیم باید مدتی این زمین را آبیاری و بعد رهاسازی کنیم که وقتی سطح آب آب های زیر زمینی کاهش قطعا این گیاه نمی تواند رشد کند و خشک می شود.

وی گفت: میزان سرعت خشکسالی در ریگان بسیار بالا است و این نگرانی نه تنها در این شهرستان بلکه در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد. به طور مثال در خوزستان نیز هورها دارد خشک می شود. یکی از بزرگترین مشکلات کلی آینده در کشور بحران آب است که هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت باید برایش چاره اندیشی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز