خبرگزاری کار ایران

ایستگاه‌های سنجش آلاینده هوای استان قزوین40 درصد افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۰۰۸

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: با نصب دو دستگاه ایستگاه سنجش آلاینده هوا در استان قزوین 40 درصد به توان سنجش آلاینده های هوای استان افزوده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمد علی ظهیری با اشاره به وضعیت دستگاه‌های سنجش آلایندگی در استان گفت: با تلاش و پیگیری‌های انجام یافته در سال جاری دو دستگاه سنجش آلودگی هوا، شامل دستگاه پایش لحظه‌ای ذرات معلق محیط و دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده‌های هوای محیط از محل اعتبارات صندوق ملی محیط زیست به استان قزوین اختصاص یافت.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: سالانه سطح وسیعی از مناطق جنوب استان بویژه شهرستان بوئین‌زهرا بدلیل بروز خشکسالی‌های متوالی و تغییرات اقلیمی و استفاده بیش از ظرفیت توان اکولوژیک مناطق، بطور متناوب تحت تاثیر پدیده گرد و غبار قرار می‌گیرد.

 وی ادامه داد: سنجش و ارزیابی میزان ذرات محیطی می‌تواند در برنامه ریزی مدیریت شهری جهت کاهش آلاینده‌های هوای این منطقه نقش بسزایی ایفا کند که بر این اساس دستگاه پایش لحظه‌ای ذرات معلق محیط در شهرستان‌ بوئین‌زهرا مکان‌یابی و نصب شد.

این مسئول عنوان کرد: گسترش صنایع، شهرک‌ها و نواحی صنعتی و همچنین عبور شبکه راه‌های ریلی و جاده‌ای متعدد در محدوده شهرستان تاکستان به مشکلات زیست محیطی بویژه آلودگی هوای شهر تاکستان دامن می‌زند، بمنظور برنامه‌ریزی جهت شناسایی منشا آلودگی هوا و مقابله با پدیده گرد و غبار و همچنین تامین بخشی از نیازهای پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه محیط ‌زیست استان، دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده‌های هوای محیط در شهرستان تاکستان جانمایی و نصب شد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه شبکه پایش هوای کشور اضافه کرد: با نصب دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در مناطق یادشده 90% شهرستان‌های استان، تحت پوشش سامانه‌های سنجش آلودگی هوا قرار گرفتند.

ظهیری به مشخصات فنی دستگاه‌های مورد نظر نیز اشاره کرد و گفت: دستگاه پایش لحظه‌ای ذرات معلق محیط(OSPM) جهت اندازه‌گیری ذرات معلق آلاینده هوا با قطر کمتر از 10 میکرومتر(PM10) و کمتراز 5/2 میکرومتر(PM 2/5) به کار می‌رود.

وی اظهار کرد: دستگاه پایش ایستگاهی آلاینده‌های هوای محیط (SAPA) نیز جهت اندازه‌گیری آلاینده‌های هوای شهری از جمله ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرومتر(PM10) و کمتر از 5/2میکرومتر(PM 2/5) و همچنین گازهای آلاینده مونواکسید کربن (CO)، ازن (O3)،  دی اکسید نیتروژن( NO2) و دی اکسید گوگرد (SO2) به کار می رود که این دستگاه ها قادر هستند پارامترهای آلاینده هوا را سنجش و نتایج را به شکل آنلاین در اختیار کاربر قرار دهند.

ظهیری خاطر نشان کرد: دستگاه دارای قابلیت ارسال اطلاعات اندازه‌گیری شده از محل نصب خود (بوسیله سیستم GPRS) به فضای اینترنت بوده که بوسیله یک مرورگر وب می‌توان به داده‌های اندازه‌گیری شده بصورت گرافیکی و کاملا مرتب دسترسی پیدا کرد.

سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: دستگاه‌های مزبور به علت اندازه و وزن کمی که دارند، می‌توانند در کاربردهای مختلفی از جمله مکان‌های عمومی، اماکن صنعتی، سایت‌های ترافیکی و هواشناسی و همچنین در شرایط متنوع محیطی نصب شوند.

ظهیری در پایان گفت: از نکات دارای اهمیت اینکه دستگاه‌های یادشده با تکیه بر دانش فنی بومی طراحی و ساخته شده و بطور 100% ساخت داخل کشور هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز