خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان گیلان خبر می دهد؛

اعتراض مردم روستای داماش به کم آبی در پر آب‌ترین منطقه استان/ مسدود کردن آب کارخانه داماش توسط عده‌ای از اهالی منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۶۷۵

در حالی که اهالی روستای داماش بخش عمارلو شهرستان رودبار علت کم آبی روستا را وجود کارخانه آب معدنی داماش می‌دانند ، اما بخشداری مصرف بی رویه آب شرب در باغات را عامل کمبود آب روستا اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مشکل کم آبی روستای داماش بخش عمارلوی شهرستان رودبار استان گیلان همچنان پابرجا است و گویا قرار نیست به این زودی‌ها حل شود؛ عصر روز گذشته - جمعه 15 مرداد ماه - عده‌ای از اهالی روستا با مسدود کردن آب کارخانه معدنی داماش، بار دیگر اعتراض خود را به مسئولان آبفا ، بخشداری و فرمانداری عمارلو نسبت به بی توجهی در حل مشکل کمک آبی منطقه اعلام کردند.

عده ای از آنها از اینکه کسی به فکر آنها نیست بسیار گلایه مندند و به ایلنا گفتند: اگر تا چند روز دیگر مشکل بی آبی روستا حل نشود راه‌های دیگری را برای نشان دادن اعتراض خود انتخاب می‌کنیم. خجالت آور است که در پرآب‌ترین استان کشور ،هر روز اهالی  روستا با مشکل کم آبی مواجه باشند. 

بخشدار عمارلو در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: اهالی روستای داماش با مسدود کردن آب کارخانه در این روستا اقدام خودسرانه ای انجام دادند و برای شناسایی این افراد پی‌گیر هستیم. این کارخانه مجوز دارد و با توافقات محلی از سال 82 احداث شده است. اگر هم تعدیل بخواهد صورت بگیرد یا این کارخانه تعطیل شود باید به  شکل قانونی این کار انجام شود.

محمود تاجی افزود: اینکه اهالی بخواهند به صورت خودسرانه  به مسدود کردن آبی که  40 الی 50 کارگر در آنجا مشغول به کار هستند، اقدام کنند غیر قانونی است.

وی که پیش از این در گفت وگو با ایلنا  وعده حل مشکل کم آبی روستا را  در آینده نزدیک داده بود ،افزود : گفته شده آب روستا را به روی مردم بسته اند این خبر کذب محض است. زیرا برای این اقدام عوامل کارخانه آب معدنی مجوزی ندارند. اهالی باید راه قانونی را طی کنند. عوامل تحریک کننده هم باید مجاب شوند که چرا از این رفتار مردم حمایت می‌کنند ولی برای کنتور گذاری و اشتراک پذیری  مردم را منع می کنند.

تاجی عنوان کرد: برای حل مشکل کمبود آب داماش باید متولی روستا یعنی شورا و دهیار به صورت  نقطه ای در گذشته چاره اندیشی می کردند نه هم اکنون که در حال  تبدیل شدن به بحران است. هر چه قدر در روستا برای حل مشکل بی آبی تلاش کنیم به دلیل عدم مدیریت باز هم کمبود آب وجود دارد.  پایین دست روستا مصرفش بالا است و  مردم باید برای کنتور گذاری استقبال کنند.

بخشدار عمارلو ادامه داد: وقتی لوله ای دچار شکستگی می شود چقدر می توان  از منابع دهیاری هزینه کرد اما اگر آب شرب روستا تحت پوشش آبفای شهرستان قرار بگیرد به خوبی می توانند این مشکلات را مدیریت کرد.

تاجی ادامه داد: منابع آبی روستای داماش برای مصرف کارخانه و  شرب اهالی کم نیست. علت کم آبی روستا مصرف بی رویه آب شرب در باغات است. در بازدیدی که اخیرا از روستا داشتیم بالای 1000 متر در باغات صیفی جات کشت می شود که اینها در کمبود آب روستا بی تاثیر نیست.

وی گفت: کارخانه آب معدنی برای کمبود آب  روستا مصرفش را از 3 لیتر آب در ثانیه به یک لیتر کاهش داده است.  2 لیتر آب مصرفی کارخانه را می‌خواستند 3 شیفت کنند ولی به دلیل مخالفت ما برای تامین آب شرب روستا میزان مصرف کارخانه کاهش یافت. هم اکنون نیز اگر باز بدانیم به آب شرب روستا لطمه ای وارد می شود باز  هم از کارخانه نسبت به مجوزاتی که داریم تعدیل می کنیم.

بخشدار عمارلو ادامه داد: ولی تا آن موقع باید اشتراک پذیری صورت گیرد و گرنه این مصرف بی‌رویه باعث نارضایتی عمومی در روستا می‌شود.این موضوع را هم باید شورای جدید که خودشان عامل مخالفت با موضوع تحت پوشش  شبکه آبفا قرار گرفتن روستا است،مدیریت کند.

تاجی با اشاره به اینکه کسی از اهالی روستای  را اجبار نمی کنیم که تحت پوشش شبکه آبفا قرار بگیرد ولی یادمان باشد که در صورت عدم انجام این کار اهالی همیشه با مشکل روبرو خواهیم شد،افزود : متاسفانه اکثریت اهالی روستا مخالف تحت پوشش شبکه آبفا درآمدن هستند در حالی که مصرف بی رویه آب در باغات  روستا از سوی عده‌ای ، باعث کمبود آب عده ای دیگر شده است.

با مدیریت درست مشکل حل می‌شود

عضو شورای بخش عمارلو نیز در ادامه به ایلنا گفت: روز گذشته عده ای پمپ های آب کارخانه معدنی داماش را قطع کردند. کارگران این کارخانه نیز جلوی در بخشداری تجمع کردند که به مشکل شان رسیدگی شود. اگر آب روستای داماش مدیریت شود هم به کارخانه و هم به اهالی روستا می رسد و دیگر شاهد این تنش ها نخواهیم بود. 

 رحیم جهانبخش گفت:  با مدیر آبفای شهرستان صحبت کردم و حاضر شد برای تک تک اهالی داماش کنتور نصب کند و در حال حاضر یک پمپ برای اهالی به طرف بالای داماش به ارزش 600 میلیون تومان نصب کرده اند. همه روستاهای منطقه تحت پوشش شبکه آبفا هستند ولی عده ای از اهالی اجازه نمی‌د‌هند این اتقاق هم در داماش بیفتد. آنها معتقدند آب بدون کنتور استفاده کنند و هیچ هزینه ای نپردازند. 

حجم ویدیو: ۶۳.۰۴M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۳۳ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز