خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

عوامل تنش آبی در استان همدان / صنایع و بخش کشاورزی بیشترین سهم را در مصرف آب استان دارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۵۳۶

این روزها همدان با بحران آب رو به رو است حال آنکه سرنخ اصلی حل این بحران در بخش کشاورزی و صنایع نهفته است و تنها با کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب در صنایع و کشاورزی موجب کاهش بحران آب در استان همدان می‌شود.

به گزارش ایلنا از همدان، کشاورزی عامل قوام جامعه بشری و مایه حیات، سرور، شادی و نشاط انسان هاست و شاید بتوان چنین عنوان کرد که کشاورزی تنها یک بخش مهم اقتصادی نیست بلکه پایه، محرک و عامل قدرت دهی سایر بخش‌ها است.

نگاهی به وضعیت کنونی کشاورزی همدان بیانگر آن است که استان همدان با ۱.۲ وسعت و ۲.۳ درصد جمعیت کشور ۴.۲ درصد تولیدات بخش کشاورزی را با تولید ۴.۹ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است.

بر اساس اعلام منابع رسمی استان همدان در سال‌های اخیر با مشکل کم‌آبی روبرو بوده که طبق بررسی‌های انجام‌شده سرنخ اصلی برای حل بحران آب در این استان نه‌تنها در بخش شهری نیست بلکه در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده منابع آب کشور و استان یعنی بخش کشاورزی است بنابراین با توجه به مصرف بی‌رویه آب در کشاورزی اگر بهره‌برداران به شیوه‌های کنونی و بی‌رویه برداشت آب ادامه دهند به‌طورقطع استان با بحرانی جدی مواجه خواهد شد.

متأسفانه نیروگاه شهید مفتح همدان نیز در چندین ساله گذشته (تا قبل از سال94) پرهزینه‌ترین مسیرها را برای تأمین برق استان انتخاب کرد و سهم بالایی از حجم آب‌های زیرزمینی منطقه را بلعید.

مدیرعامل نیروگاه برق شهید مفتح همدان اعلام کرده است تولید 4 ماهه نخست امسال این نیروگاه به بیش از 2/5میلیارد کیلووات ساعت رسیده که این میزان تولید در مقایسه با سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده و حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

البته مسئولان اجرایی نیروگاه شهید مفتح با اعلام اینکه از مجموع 27 چاه این واحد 25 چاه به منظور حفظ و تأمین آب منطقه مسدود شده است عنوان کردند  این نیروگاه آب‌بر نیست و صرفاً با تصفیه فاضلاب و 2 چاه باقی مانده خود تأمین برق را انجام می‌دهد در حالی که باید گفت پس از 27 سال فعالیت آن و استفاده از چاه‌هایی که گاهی تا عمق 400 متری زیر زمین هم رفته‌اند دشت کبودراهنگ را بلعیده و در تمام این سال‌ها از آب زیرزمینی منطقه برداشت کرده است.

این شرایط در حالی است که تمام دشت‌های همدان در منطقه ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی قرار دارد به عبارتی هرگونه فعالیت آبی در این مناطق خطرناک و به ضرر مردم منطقه است تا جایی که می‌توان روزی را تصور کرد که به یکباره دشت کبودرآهنگ که اکنون آب‌های زیرزمینی آن حتی آب‌هایی که زیر سنگ بستر این دشت قرار داشته با چاه‌های بالای 300 تا 400 متر عمق خشک شده است بلعیده شود و زمین روزی برای اهالی و حتی رانندگانی که از این منطقه تردد دارند خالی شود.

این مشکلات در حالی است که متأسفانه نیروگاه شهیدمفتح همدان پرهزینه‌ترین مسیرها را برای تأمین برق استان انتخاب کرده بود در حالی که تولید برق به روش نیروگاه‌های آبی سال‌هاست که در جهان منسوخ شده است و دنیا به سمت تولید برق با استفاده از سوخت پاک پیش رفته است به این معنا که با استفاده از انرژی خورشیدی که یک انرژی بدون آلودگی است و تأثیر منفی بر محیط‌ زیست و غارت آب ندارد می‌توان برق استان را تأمین کرد.

در همین راستا نیروگاه شهیدمفتح همدان می‌تواند به راحتی با استفاده از انرژی خورشیدی نه تنها از آلودگی هوا که ناشی از سوخت مازوت این واحد تولیدی است جلوگیری کند، بلکه در این شرایط امروزی که همدان جزو استان‌های بحران زده در تنش آبی است تولید برق را با استفاده از علوم به‌روز دنیا و انرژی پاک تأمین کند و کم‌کم به سمت سرمایه‌گذاری در این مسیر پیش رود تا نه تنها برق استان را به روشی مطلوب تأمین کند، بلکه از واکنش‌های منفی نسبت به مصرف بیهوده آب توسط این واحد و آلودگی‌های ایجاد شده توسط آن که ناشی از گوگرد است را هم از بین برد.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان در گفت و گو با ایلنا گفت: عامل کم آبی و ایجاد فروچاله در کبودرآهنگ حفر بیش از 5 هزار حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان کبودرآهنگ است و نیروگاه تا قبل از سال 94 تنها 2 درصد از آب‌های زیر زمینی استفاده می کرده و هم اکنون به هیچ عنوان از آب‌های زیر زمینی استفاده نمی شود.

عبدالمجید دیناروند با بیان اینکه نسبت مصرف آب نیروگاه شهید مفتح با تمام چاه‌های مجاز ثبت شده کنتور دار طبق آمار مدیرعامل آب منقطه‌ای استان همدان دو درصد مصرف بوده است، ادامه داد: آیا این دو درصد می‌تواند منطقه را خشک کند؟

دیناروند اظهار داشت: روزانه ۱۷۰۰ متر مکعب پساب تحویل نیروگاه شهید مفتح می‌شود و این مجموعه در حال حاضر از دو حلقه چاه آب برای شرب کارکنان استفاده می‌کند.

وی اظهار داشت:برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و بی‌توجهی به هشدارها توسط کشاورزان عامل ایجاد فروچاله در دشت کبودرآهنگ است.

دیناروند گفت: بهره برداری از چاه های عمیق و نیمه عمیق در منطقه و بهره برداری بیش از حد از آب زیر زمینی از مهم‌ترین عوامل موثر بر بروز فروچاله ها در دشت کبودراهنگ هستند.

متأسفانه اگر وضعیت در حوزه مدیریت آبی استان به این روش پیش رود و درزهای هدررفت آب که می‌تواند صنایع، کشت محصولات پرآب‌بر و یا تولید برق منوط بر مصرف آب باشد بسته نشود دور از ذهن نیست که تا چند وقت دیگر همدان هم به بلای بی‌آبی و خشکسالی بیشتر از آنچه در حال‌حاضر است دچار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز