خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اراک :

قطع صادرات نخستین آسیب شیوع کرونا به بخش کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۴۰۶۰

نخستین آسیبی که شیوع ویروس کرونا به بخش کشاورزی وارد کرد، قطع صادرات محصولات به کشورهای دیگر است. چنین شرایطی در حالی است که بازار مصرف داخل، وضعیت مناسب تری ندارد. اینها اظهارات یک مقام مسئول در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک و عضو هیئت رئیسه این اتاق گفت: متأسفانه بخش کشاورزی روزهای ناآرامی را سپری می کند و مشکلات متعددی بر پیکر آن می تازد. 

مجتبی جلالوندی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا افزود: کشاورزان هنوز از اثرات منفی کرونا نجات پیدا نکرده اند که خشکسالی نیز گریبانگیر آنها شده است. به نظر می رسد خسارات ناشی از خشکسالی به مراتب وخیم تر از کرونا باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید محصولات کشاورزی با هزینه بالا صورت می گیرد و فواید چشمگیری نیز از آن حاصل نمی شود، ادامه داد: در واقع سیاستگذاران سطوح بالای کشور و دولت باید با یک نگاه حمایتی در اتخاذ تصمیمات و به کارگیری تدابیر ویژه، در رفع نگرانی های کشاورزان تلاش کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک و عضو هیئت رئیسه این اتاق اظهار داشت: ضرورت دارد در شرایطی که مشکلات بسیاری در حوزه صادرات محصولات کشاورزی ایجاد شده است، دولت صادرکنندگان بخش کشاورزی را از قوانین مربوطه به بازگشت ارز معاف کند، چرا که فعالان این بخش، محصولات خود را به ریال تحویل می دهند و باید به ارز به دولت پرداخت کنند.

جلالوندی تصریح کرد: با توجه به چالش های پیش روی بخش کشاورزی، می طلبد که راهکارهای اساسی در این رابطه پیش بینی شود. در همین راستا استمهال وام های بانکی پرداخت شده به کشاورزان از ضروریاتی است که حمایت همه جانبه تصمیم گیران دولتی را نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی خرید گندم در وضعیت نابسامان کنونی، بسیار ناچیزاست، بیان داشت: در شرایطی که گندم از خارج کشور با نرخ حداقل 8 تا 9 هزار تومان به کشور وارد می شود، دولت اقدام به خرید گندم تولید داخل به بهای نامتعارف 5 هزار تومان از کشاورز می کند که اگر برای این معضل چاره اندیشی نشود، کشاورز دچار بی انگیزگی شده و کشاورزی نیز روند نابودی در پیش می گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک و عضو هیئت رئیسه این اتاق تأکید کرد: با توجه به اینکه تابستان فصل کار و فعالیت کشاورزان است و به دلیل کم آبی حتماً، قطعی برق را نیز در این فصل خواهیم داشت، بنابراین باید شرایطی پیش بینی شود که کمترین قطعی برق برای بخش کشاورزی لحاظ شود.

جلالوندی ابراز داشت: با توجه به اهمیت این موضوع به منظور جلب همکاری هرچه بیشتر دستگاه های متولی، در نظر داریم به زودی در این کمیسیون جلسه ای با مدیران آب و برق استان ترتیب دهیم تا کشاورزان برای تامین برق و آب موردنیاز خود آسوده خاطر باشند.

وی اضافه کرد: مصرف کنندگان عمده محصولات کشاورزی همچون سیب زمینی، ذرت، سبزیجات مختلف، پنیر پیتزا، قارچ و ... رستوران ها، کافی شاپ ها و نظایر آن بودند که این روزها با تعطیلی مواجه شده اند و سفارش مواد غذایی آنها به حداقل رسیده است. در این رابطه خانوارها نیز در لیست مشتریان و خریداران جزء به شمار می روند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز