خبرگزاری کار ایران

کشف کتیبه‌ ۴۰۰ ساله در روستای گلابر شهرستان ایجرود

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۳۹۵۶

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، گفت: وقوع سیل باعث کشف کتیبه‌ ۴۰۰ ساله در روستای گلابر شهرستان ایجرود استان زنجان شد.

امیر ارجمند، امروز با اعلام این خبر، به خبرنگار ایلنا در زنجان، گفت: کتیبه سنگی در روستای تاریخی و گردشگری گلابر شهرستان ایجرود بر اثر سیل در داخل رودخانه‌ای موسوم به رودخانه جوقین نمایان شد. این سنگ‌نوشته حاوی کتیبه آیت‌الکرسی به خط کوفی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان،  با بیان اینکه به‌ محض اطلاع از این رویداد، پایگاه یگان حفاظت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ایجرود به همراه کارشناسان به منطقه مراجعه کردند، ادامه داد: این کتیبه به مسجد تاریخی گلابر منتقل شد.

ارجمند، با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد محلی که کتیبه در آن کشف‌ شده یکی از روستاهای تاریخی استان زنجان است، افزود: مأموران یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در منطقه حاضر شده‌ و از محوطه مراقبت می‌کنند تا کارشناسان برای بررسی‌های بیشتر به گلابر اعزام شوند.

وی، یادآور شد: به گفته باستان‌شناسان، قدمت این کتیبه ۴۰۰ سال است که بخشی از سند هویت مردم استان زنجان و روستای گلابر به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، با اشاره به اینکه روستای گلابر از توابع بخش مرکزی شهرستان ایجرود در استان زنجان است، خاطرنشان کرد: روستای پلکانی و سرسبز گلابر علاوه ‌بر طبیعت دل‌نشین، آثار قدیمی متعددی نیز دارد که مربوط به دوره‌های تاریخی‌ مختلف‌ است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز