خبرگزاری کار ایران

آینده اقتصادی و توسعه پایدار کشور در گرو تعاملات داخلی و بین‌المللی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۳۴۹۹

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که آینده اقتصادی و توسعه پایدار کشور در گرو سیاست‌های کلان و ایجاد ثبات در تعاملات داخلی و بین‌المللی است، گفت: که در این عرصه سند آمایش نقش مهمی به عهده دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، داوود بهبودی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: تهیه سند آمایش اقدام مهمی بود که در استان ما و سایر استان‌ها انجام گرفت و سند آمایش ملی هم اسفندماه سال گذشته تصویب شده است. 

وی افزود: سند آمایش به بازآرایی سکونت‌گاه‌های جمعیتی و محل استقرار فعالیت‌های اقتصادی مثل کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات به شکل متعادل و متوازن در پهنه سرزمینی با افق بلندمدت 25 سال آینده می‌پردازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آرایش جمعیت و فعالیت‌های اقتصادی متناسب با مسیر توسعه پایدار نبوده و نیمه شرقی و غربی استان از لحاظ پهنه سرزمینی و استقرار جمعیت و صنایع در حالت متعادل قرار ندارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در بحث‌های محیط زیست هم با چالش‌هایی مثل خشکی دریاچه ارومیه مواجه هستیم و مهاجرت و حاشیه نشینی هم همچنان خودنمایی می‌کند؛ تاکید کرد: اصولا باید در قالب یک برنامه بلندمدت این ناپایداری‌ها و ناترازی‌ها را به سمت تعادل و پایداری ببریم.

وی سند آمایش را یک سند بالادستی بلندمدت خواند و تصریح کرد: در آستانه تهیه برنامه هفتم توسعه هستیم که باید امسال تمام می‌شد و سال بعد به اجرا در می‌آمد که به دلیل تغییر دولت و جهت جلوگیری از دوباره کاری فعلا مسکوت مانده؛ به هرحال در تهیه برش استانی برنامه هفتم حتما یکی از اسناد بالادستی مرجع ما سند آمایش خواهد بود.

بهبودی یادآور شد: 14 محور و رویکرد اولویت دار صنعت استان را شناسایی کرده‌ایم؛ آذربایجان شرقی در صنایعی مثل ماشین سازی و خودروسازی، شیرینی و شکلات، الکترونیک، داروئی، بهداشتی و غذایی؛ پتروشیمی و نفت و نیز بخش کشاورزی، خدمات و گردشگری قابلیت‌های مطلوبی دارد.

وی ادامه داد: در این عرصه ها ما قطب شمال غرب کشور هستیم و نقش فراملی نیز داریم؛ در نتیجه می‌توانیم در خدمات برتر مثل آموزش عالی، درمان، گردشگری و بازارهای مالی نقش موثری ایفا کنیم که اینها در سند آمایش به عنوان نقش‌های برتر استان تعریف شده است‌.

وی افزود: در بخش‌های زیربنایی مثل جاده‌ها و راه‌آهن، تولید انرژی، خطوط انتقال و پست‌ها باید سرمایه‌گذاری و بخش ترانزیت مجددا فعال شود که همه این مسائل در افق برنامه بلندمدت آمایش لحاظ می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: دولت هم باید به عنوان بسترساز و تسهیل‌گر فعالیت بخش خصوصی یا مجری پروژه‌های دولتی به شکل مناسب و با منابع مشخص ورود یابد.

وی متذکر شد: منتها باید در برنامه پنج ساله هفتم برش عملیاتی‌تر موارد مذکور تهیه و در عین حال بحث تامین مالی کلان این برنامه‌ها از طریق دولت یا بخش خصوصی دنبال شود؛ همچنین ضروری است با ایجاد ثبات و اطمینان خاطر در کشور این برنامه‌های تدوین شده اجرایی شوند.

 وی تاکید کرد: آینده اقتصادی و توسعه پایدار کشور در گرو سیاست‌های کلان و ایجاد ثبات در تعاملات داخلی و بین‌المللی با کشورهای همسایه و سایر کشورها است و قطعا بعد از ایجاد ثبات و امید، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی سهل‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز