خبرگزاری کار ایران

سخنگوی موسسه رازی:

واکسن سازان داخلی برای عرضه تولید به حمایت دولت و حاکمیت نیازمند است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۳۰۲۳

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: دولت و حاکمیت باید حمایت قاطعانه بر اساس میزان پیشرفت علمی و زیرساخت ها داشته باشند و از سوی دیگر آنان را موظف کند تا حداقل تولید را باتوجه به نیازهای موجود تحویل دهند.

به گزارش ایلنا از البرز، محمدحسین فلاح مهرآبادی در وبینار واکسن های ایرانی کرونا: ضرورت های، چالش ها و مسیر پیش رو که با حضور نمایندگان ارشد پروژه‌های تولید واکسن داخلی کرونا و صاحب‌نظران حوزه سلامت و سیاستگذاری عمومی کشور برگزار شد با اشاره به میزان حمایت دولتی از واکسن های تولید شده کرونا در کشور اظهار کرد: شورای امنیت اواخر سال گذشته پس از اینکه 4 شرکت به فاز اول مطالعات بالینی واکسن رسیدند مبلغی را برای ایجاد زیرساخت های تولید و واردات تجهیزات به صورت ارز دولتی در اختیار شرکت ها قرار داد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه حمایت از سرمایه های در گردش و تامین مواد اولیه چند نکته قابل توجه است، افزود: اول آنکه با توجه به شیوع کرونا در دنیا میزان نیاز به مواد اولیه و حتی تجهیزات ساده مانند سرنگ و سر سوزن در تمام دنیا افزایش یافت که به تبع آن قیمت مواد اولیه افزایش یافته و دسترسی به آن دشوار می شود، این در حالی است که با توجه به تحریم ها، این مشکلات در کشور ایران چند برابر وجود دارد و دولت نیز برای این موضوع و همچنین برای رویارویی با شرکت هایی که در این حوزه وارد می شوند برنامه ای نداشت.

سخنگوی پروژه تولید واکسن رازی کووپارس بیان کرد: این موضوع باید برای مردم جا بیفتد که هر واکسن تا رسیدن به مصرف اضطراری باید ۳ فاز را پشت سربگذارد که هرفاز حداقل ۲ ماه زمان می برد، این در حالی است که هیچ مشکلی در واکسن و روند کارآزمایی وجود نداشته باشد.

وی تعدد شرکت های واکسن سازی را شمشیر دو لبه ای دانست که در صورت موفقیت نیاز کشور را تامین می‌کند اما در غیر این صورت علاوه بر خسارت و هدر رفت سرمایه شرکت و از بین رفتن اعتماد دولت به آن، اعتماد عمومی مردم را نیز از بین می برد.

دکتر فلاح با تاکید بر اینکه هنوز برای پیشگیری از ضررهای مربوط به این حوزه دیر نشده، گفت: دولت باید حمایت قاطعانه بر اساس میزان پیشرفت علمی و زیرساخت ها داشته باشد و از سوی دیگر آنان را موظف کند تا حداقل تولید را باتوجه به نیازهای موجود تحویل دهند.

سخنگوی پروژه تولید واکسن رازی کووپارس تاکید کرد: این انتظار از سیاستگذاران کشور می رود با توجه به اینکه موضوع کرونا به عنوان مسئله روز و در تمامی ابعاد زندگی مردم به ویژه بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی مشکلاتی ایجاد کرده، با نگاه ویژه تر و برنامه ریزی بهتر و نیز مشخص کردن سهم شرکت ها و حمایت مالی در زمینه سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه و پیش خرید از شرکت های سازنده واکسن بتوانند به تولید صنعتی واکسن کووید19 دست یابند.

وی تصریح کرد: بحث حمایت از تولید واکسن کرونا موضوعی حاکمیتی است و تنها به دولت ختم نمی شود و مجلس شورای اسلامی و تمامی نهادهایی که در این زمینه مسئولیت دارند را شامل می شود تا با برنامه ریزی بهتر و مشخص تر آینده روشنی را ترسیم کنند.

فلاح با اشاره به اینکه شرکت ها بر اساس زیرساخت ها و توان علمی و اجرایی برنامه ریزی کردند، خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو در هفته های گذشته نیز به صورت مکتوب میزان تولید هر شرکت تا انتهای سال را استعلام کرده که امید است با توجه به ظرفیت های موجود، حمایت های لازم انجام گیرد و در کوتاه ترین زمان به نیازهای لازم برای پوشش هرچه بیشتر واکسیناسیون در کشور دست یابیم تا این بیماری را در کشور کنترل کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز