خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از آمارها و جهش های بی‌سابقه کرونا در فارس؛

هنوز به قله پیک پنجم کرونا نرسیده ایم/کاهش درصد بهبودى بیماران کرونایى/ برگزاری مراسم محرم حداکثر 2 ساعت/تعداد بسترى‌ها روزانه به بیش از 500 نفر رسید

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۷۵۰

پیک پنجم کرونا با عنوان «دلتا» نشان داد که این پیک مى تواند سخت ترین دوره تجربه کرونا باشد.

به گزارش ایلنا، با رسیدن هر پیک جدید کروناى جهش یافته راه خود را براى ابتلا بیشتر باز مى کند و قربانیان بیشترى هم مى گیرد. آخرین گزارش ها از وضع کشور و فارس تنها با افزایش بى سابقه مبتلایان و فوتى ها همراه است و این درحالى است که این پیک هنوز به قله نرسیده و روند صعودى آن ادامه دارد.

بیش از یک ماه از پیک پنجم مى گذرد و هیچ گونه روند ثباتى از کنترل کرونا به دست نیامده است و حالا براساس آخرین گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکى شیراز، 100 درصد ظرفیت بخش هاى بسترى بیماران کرونا در استان پر شده و در شرایط کنونى، به یک تعطیلى کامل در استان نیاز است. درخواست تعطیلى کامل درحالى است که با شروع پیک پنجم محدودیت‌ها دست و پا شکسته دنبال شد و بسیارى از مشاغل غیر ضرور و تجمعات و جشن هاى عروسى زیر سایه دلتا، برقرار است.

آمار افراد بسترى جدید روزانه از 500 نفر در فارس عبور کرده و این عدد رکورد جدیدى از ابتداى شیوع کرونا تاکنون بوده است.

به گفته مهرزاد لطفى، با بسترى 528 بیمار جدید کرونا در بیمارستان هاى فارس، متاسفانه بیشترین آمار بسترى از ابتداى شیوع تا کنون در استان به ثبت رسیده است و بیش از سه هزار و 500 بیمار در بخش هاى کووید 19 بیمارستان هاى فارس بسترى شده اند که با افزایش لیست انتظار بیماران مواجهیم.

در پیک پنجم هنوز آمارها افزایشى است

معاون استاندار فارس در ستاد استانى مدیریت بیمارى کرونا در رابطه با آخرین وضع بیمارى در سطح استان با اشاره به وضع قرمز در 30 شهر استان مى گوید: 4 پیک بیمارى کرونا را پشت سر گذاشتیم و در پیک 5 هستیم؛ با وجود اینکه هنوز به قله نرسیده ایم، اما آمار افزایشى است.

عبدالرضا قاسم پور با بیان اینکه طى یک ماه گذشته روزانه بین 100 تا 150 و نهایتا 200 نفر بسترى داشتیم، اما الان تعداد بسترى ها روزانه به بیش از 500 نفر رسیده است، گفت: بیش از 3 هزار بیمار در بخش هاى کووید بسترى هستند؛ و در کنار آن، بخشى از بیماران به روش درمان موقت به صورت 1 تا 2 ساعت در بیمارستانها دارو را دریافت مى کنند و ادامه درمان را در منزل مى گذارند.

کاهش درصد بهبودى بیماران کرونایى

وى با بیان اینکه درصد مثبت شدن تست‌ها در استان 40 درصد و در برخى مناطق، 50 درصد است، عنوان مى کند: درصد بهبودى مبتلایان به کرونا به 94درصد رسیده است و نشان مى دهد بیماران کمترى ترخیص مى شوند و این عدد کمتر خواهد شد چرا که قبلا این عدد 98 درصد بود. قاسم پور با بیان اینکه از ابتداى شیوع کرونا در فارس بیش از 5هزار نفر فوتى داشته ایم، ابراز مى کند:ضریب اشغال تخت ها بیش از 90 درصد در بسترى عادى و 80 درصد در بخش بسترى ویژه رسیده است.

وى درخصوص واکسیناسیون ادامه مى دهد: تاکنون حدود 700 هزار واکسن دوز اول و دوم در سطح استان تزریق شده است و از نظر میزان واکسیناسیون رتبه اول را در کشور داریم.

با طولانى شدن کرونا مردم از این روند خسته شدند

معاون استاندار فارس با اشاره به طولانى شدن بیمارى کرونا و خسته شدن مردم از این روند، مى گوید: تا واکسیناسیون کامل مشکلاتى داریم و ممکن است کرونا طولانى تر هم بشود؛ اما با این شرایط که انواع جدید کرونا پیش رو است، تعطیلى ها به تمام مشاغل فشار مى آورد، لذا باید فعالیت ها ادامه داشته باشد و در کنار آن، پروتکل ها هم به طور جدى رعایت شود.

به گفته قاسم پور، مردم انتظار تزریق واکسن بیشترى دارند؛ در این خصوص مشکلى در واردات داشتیم که این مشکل برطرف و هم اکنون واکسیناسیون سرعت بهترى دارد.

وى ادامه مى دهد: 17 ماه از شیوع بیمارى کووید مى گذرد و خطر آن جدى تر است، این بیمارى قدرت سرایت و کشندگى دارد و حتى افرادى که دوز 2 را هم تزریق کرده اند، دوباره مبتلا شده اند؛ اما در عین حال از طرفى تعطیل کردن مشاغل و صنوف، دیگر جواب نمى دهد و راه حل نیست و از طرفى دیگر هم، تحمل مردم کمتر شده است.

مراسم ماه محرم محدود، در فضاى باز و زمان کم برگزار شود

معاون استاندار فارس همچنین در رابطه با مراسم ماه محرم مى گوید: در این راستا جلسه مشترک با سازمان تبلیغات استان و هیئات مذهبى داشتیم و مصوبه ستاد ملى این بود که محرم امسال، مشابه سال گذشته برگزار شود. قاسم پور اضافه مى کند: مقرر شد مراسم ماه محرم در فضاى باز و حداکثر 2 ساعت با استفاده از ماسک و فاصله گذارى انجام شود و ایستگاه صلواتى، توزیع نذرى، تعذیه و مراسم شیرخوارگان ممنوع است.

تجمعات با جمیعت محدود و در فضاى باز منعى ندارد

وى همچنین در رابطه با تجمعات و افتتاح پروژه ها نیز مى گوید: طبق تصمیم ستاد ملى کرونا، مراسم هاى فرهنگى، اجتماعى و آیینى مانند نماز جمعه و... درشهرهاى قرمز در فضاى باز با جمعیت 70 تا 100 نفر اجازه داده شده است و منع قانونى ندارد، اما توصیه شده است که از ظرفیت مجازى استفاده شود.

قاسم پور افزود: در این راستا تذکراتى به دستگاه ‌هایى که بیشترین تجمع را داشته اند داده شده و آخرین مصوبات ستاد کرونا، تشدید محدودیت کرونا است.

معاون استاندار فارس با بیان اینکه محدودیت ها در تالارها، پاساژهاى سربسته، نمایشگاه عمومى و تخصصى، رستوران، شهربازى و باغ وحش ها مانند روند قبل ادامه دارد، خاطرنشان مى کند: در وضع قرمز باید فقط گروه یک اصناف فعال باشد، کافى شاپ و رستوران در فضاى باز مشکلى ندارد اما اگر پروتکل را نقض کنند با آنها برخورد مى شود.

قاسم پور یادآور شد: نزدیک به 10هزار واحد صنفى متخلف و 550 هزار خودرو شخصى متخلف جریمه روزانه و شبانه به ثبت رسیده است و به طور متوسط روزانه 400 تا 500 خودرو جریمه مى شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز