خبرگزاری کار ایران

اصلی‌ترین چالش تولید و سرمایه‌گذاری، فضای نامناسب کسب و کار است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۴۱۳

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: اصلی‌ترین چالش تولید و سرمایه‌گذاری، فضای نامناسب کسب و کار است که از بسترهای حقوقی و مقرراتی و تعامل اقتصاد داخل با اقتصاد بین‌الملل تاثیر می‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، داود بهبودی در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود مسائلی مثل خطرپذیری، نااطمینانی و عدم قطعیت در اقتصاد کشور افزود: در جامعه ما عرصه‌هایی مثل تجارت بین‌الملل اعم از صادرات و واردات، بحث‌های تامین مالی مثل سیستم بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی و نیروی انسانی و مباحث حقوقی مثل عقد قراردادها و میزان پایبندی به این قراردادها، از شاخص‌های مدرن اقتصادی دنیا متفاوت هستند.

وی متذکر شد: در واقع رتبه سه رقمی کشور در شاخص‌های فضای کسب و کار نشان می‌دهد جایگاه ما نامناسب بوده و این فضای سنگین بر سرمایه‌گذاری و ادامه تولید، فشارها و ناملایماتی را تحمیل می‌کند.

بهبودی اضافه کرد: بخشی از این مسائل از طریق برقراری تعامل مناسب با فضای بین الملل می‌تواند حل شود و مربوط به افق‌های بلندمدت و کلان است؛ یک سری از مسائل هم مربوط به قوانین و مقررات داخلی و رویکردهای اجرایی مدیران و دستگاه‌های اجرایی است.

وی افزود: در برخی مواقع با قوانین سختگیرانه مواجهیم ولی در بسیاری مواقع قانون مناسب بوده ولی مجریان با رویکرد سختگیرانه قوانین را دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: حدود ۱۱ شاخص فضای کسب و کار اهم مسائل و مشکلات کشور را شکل می‌دهند و استان ما هم مجزا از کل کشور نیست و همین فضا در اینجا نیز حاکم است.

بهبودی ادامه داد: البته بر اساس ارزشیابی‌هایی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران انجام گرفته، رتبه کسب و کار آذربایجان‌شرقی تک رقمی بوده ولی به هر حال در کلان کشور وضعیت اصلا مطلوب نیست.

وی تاکید کرد: باید با روان سازی قوانین و مقررات، تسهیل فضای سرمایه‌گذاری و صادرات و واردات به تدریج و در قالب یک برنامه زمانبندی شده این رتبه سه رقمی کسب و کار کشور را به ۲ رقمی و در افق میان‌مدت به زیر ۵۰ برسانیم تا بدین ترتیب اتفاق ملموسی در فضای اقتصاد کشور بیفتد و جریان سرمایه‌گذاری و تولید و تجارت تسهیل شده، در نهایت به رشد اقتصادی، اشتغال مولد و ارتقای بهره‌وری منجر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز