خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن پزشکان متخصص اطفال:

تغذیه با شیر مادران مبتلا به کرونا ممنوعیتی برای نوزاد ندارد/ در استان البرز فوت هیچ نوزادی به دلیل کووید19 ثبت نشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۰۲۲

رئیس انجمن پزشکان متخصص اطفال با عنوان اینکه در استان البرز فوت هیچ نوزادی به دلیل کووید ثبت نشده، گفت: مادرانی که دچار بیماری کرونا شده بودند فرزندانشان را شیر دادند و این پروتکل نشان داد که مادران کووید مثبت هم می توانند کودک خود را نسبت به این بیماری واکسینه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، محمد زنوزی راد امروز در نشست خبری که به مناسبت روزجهانی شیر مادر برگزار شد ضمن تاکید بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر اظهار داشت: تاثیر شیر مادر بر رشد و سلامتی نوزاد مطابق با نیاز نوزاد شیرخوار است لذا از ابتدای تولد لازم است تغذیه کودک با شیر مادر فراهم شود چرا که ارتباط عاطفی بین مادر و کودک برقرار می شود.

وی افزود: از مهم‌ترین فواید شیر مادر این است که با عفونت مقابله می کند. شیر مادر از نظر هضم آسان است زیرا آنزیم هایی دارد که به روند هضم در دستگاه گوارش کمک می کند.

زنوزی راد ادامه داد: از دوران جنینی نوزاد، شیرمادر متناسب با نیاز آن دوره تغییر کرده و در صورت بروز زایمان زودهنگام، شیر مادر متناسب با نیاز سن نوزاد ترکیبات کافی و مناسب برای تغذیه نوزاد دارد.

این پزشک متخصص اطفال گفت: آغوز یا همان شیر اولیه که بعد از زایمان تولید و ترشح می شود در تکامل سیستم گوارش نوزاد نقش مهمی دارد از طرفی مادران شیرده کمتر مبتلا به خونریزی بعد از زایمان می شوند و زودتر به وزن طبیعی خود باز می گردند.

وی با عنوان اینکه حذف شیر خشک از سبد خانوار به سلامتی مادر و کودک کمک می کند، گفت: پروتئین موجود در شیر مادر برای نوزاد سهل الهضم است آهن و روی به مقدار کمی در شیر مادر وجود دارد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند کمتر به بیماری کرونا مبتلا می شوند.

رئیس انجمن پزشکان متخصص اطفال با عنوان اینکه در استان البرز  فوت هیچ نوزادی به دلیل کووید ثبت نشده، گفت: رعایت فاصله فیزیکی و پروتکل های بهداشتی که در ایام کرونا، فرهنگ سازی شد در حفظ بهداشت محیطی نوزاد و رعایت فاصله مناسب تاثیر بسزایی داشت.

این پزشک متخصص با تاکید بر فواید تغذیه با شیر مادر در شیوع کووید19 اذعان داشت: مادرانی که دچار بیماری کرونا شده بودند فرزندانشان را شیردادند و این پروتوکل نشان داد که مادران کووید مثبت هم می توانند بدون تغذیه با شیر خشک، کودک خود را نسبت به این بیماری واکسینه کنند.

 رئیس انجمن متخصصان کودک، تغذیه با شیر مادر را جز مهم پرورش فرزند دانست و گفت: هرگونه منع کند تغذیه با شیر مادر، مردود است بلکه یک ضرورت محسوب می شود.

رئیس انجمن پزشکان متخصص اطفال در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر جایگزین بعد از شیرمادر، تاکید کرد: چنانچه در مواردی که تغذیه با شیر مادر ممکن نباشد، استفاده از شیر تازه هیچ حیوانی مناسب نیست و تنها شیرخشک با پایه شیرگاو و طبق استاندارد لازم باید استفاده شود.

زنوزی راد در پاسخ به سئوال دیگر ایلنا در مورد جلوگیری از فقر تغذیه مادران شیرده تصریح کرد: شیر مادران ضعیف و دارای سوءتغذیه برای حیات و رشد طفل کافی و کامل هستند و به عبارتی شیر مادر از تولید به مصرف است، یعنی از نظر دما، سرما وگرما کاملاً مناسب است بنابراین باید به جای هزینه خرید شیرخشک به تغذیه مادر اهمیت داد و در این امر نقش پدر و سایر اعضای خانواده برای فراهم کردن مواد مغذی، لازم و طبیعی تغذیه مادر تاثیر مستقیم به افزایش شیر خواهد داشت.

زنوزی راد تصریح کرد: در بیماری های خطرناک شیر مادر به عنوان اولین و طبیعی ترین واکسن، آنتی بادی های لازم را به بدن نوزاد منتقل می کند و اگر در شرایطی بدن مادر دچار عفونت شود، آنتی بادی تولید شده وارد شیر شده و به بدن نوزاد می رسد.

 

انتهای پیام/
سید مهدی اولیایی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز