خبرگزاری کار ایران

کودکان بدون صاحب و بدسرپرست؛ چالش بزرگ بهزیستی در بخش شبه خانواده

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۹۲۱

به گفته‌ معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی،مسئله‌ کودکان بلاصاحب یا بی‌هویت، یک مشکل چندوجهی و چند علتی است و واگذاری آنها به خانواده‌ها نیز فرایندی پیچیده و دشوار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد ، شهره شاهرودی گفت: متأسفانه، برخی مراکز درمانی  هنگام ورود خانم‌های باردار در شرف زایمان به مرکز درمانی، مشخصات و هویت این خانم‌ها را به صورت دقیق ثبت نمی‌کنند و بعضا اگر کودک دچار مشکلات معلولیت جسمی، ذهنی یا مشکل دیگری باشد و خانواده به هر دلیلی او را در بیمارستان رها کند، کودک، به عنوان بلاصاحب به بهزیستی ارجاع می‌گردد.

وی با بیان اینکه اخیرا با دستور دادستان مشهد، مراکز درمانی موظف به ثبت مشخصات هویتی مادران باردار شده‌اند گفت: با وجود این دستور، هنوز هم کودکان رها شده از مراکز درمانی با دستور قضایی به مراکز بهزیستی ارجاع می‌شوند که این مشکل، ما را در خدمت‌رسانی به این کودکان دچار مشکل می‌کند چون روند هویت‌جویی و صدور شناسنامه، زمان‌بر است.

به گفته‌ معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، یک مسیر دیگر از ورود کودکان بلاهویت به بهزیستی، کودکان معلولی است که در معابر یا مراکزی مانند حرم مطهر رها می‌شوند که این گروه نیز پس از اقدامات انتظامی، با دستور قضایی به بهزیستی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: کودکان و مادران معتاد نیز یکی دیگر از طرق ورود کودکان بلاهویت به بهزیستی است که این گروه نیز از مراکز درمانی به بهزیستی ارجاع و سپس با دستور قضایی پذیرش می‌شوند.

شاهرودی گفت: اصولا کودک بدون هویت، معنایی ندارد چون به هر حال، کودک از یک مادر متولد شده و پدرش نیز قابل شناسایی است و به این خاطر، کودک حتما هویت دارد اما مشکل اینجاست که والدین کودک، از پذیرش مسئولیت نگهداری و تربیت او در خانواده سر باز می‌زنند که این موضوع معمولا به خاطر فقر مادی یا شرایط فرهنگی اتفاق می‌افتد.

وی از توافقاتی با دادستانی مشهد خبر داد که به موجب آن، هر کودک یا مادری که به مراکز درمانی وارد شود، باید در دفتر بیمارستان ثبت هویت شود و اگر هم در بیمارستان رها شد، با همان هویت ثبت شده به بهزیستی ارجاع گردد که والدینش قابل ردیابی باشند.

وی ادامه داد: بیشتر کودکانی که در شیرخوارگاه علی اصغر هستند و شرایط واگذاری را ندارند جزو این گروه کودکان هستند که ما به آنها بدسرپرست اطلاق می‌کنیم چون مشخص نیست که سرپرستان آنها چه کسانی هستند و چه زمانی می‌توان آنها را شناسایی کرد.

به گفته‌ معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، کودکان بی‌سرپرست و غیر معلول، خیلی زود به فرزندخواندگی می‌روند و مشکلی در واگذاری آنها به خانواده وجود ندارد اما فرزندان بدسرپرست، مشکلاتی دارند که به این سادگی قابل واگذاری نیستند و در نهایت، اگر تکلیف هویتی آنها مشخص نشد یا والدین آنها دچار مشکلات قضایی بودند بالاجبار به مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی فرستاده می‌شوند تا تحت نظر مربیان این مراکز، تربیت شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز