خبرگزاری کار ایران

​ایلنا از سمنان گزارش می‌دهد‌؛

ادامه بلاتکلیفی دامداران و شهروندان در «شیر تو شیر» قیمت شیر

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۲۸۰

علی رغم همه مشکلاتی که دامداران استان سمنان مدت‌هاست با آن دست و پنجه نرم می کنند افزایش یا ثبات «قیمت شیر خام» نیز بر آن افزوده شده است؛ این در حالی است که قیمت علوفه و نهاده‌های دامی از ماه گذشته تاکنون با افزایش حدودا 20 درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان، وزیر جهاد کشاورزی در 14 تیر ماه امسال طی نامه‌ای اعلام کرد: « شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قیمت هر کیلوگرم شیر خام را ۶,۴۰۰ تومان تصویب کرد و بر اساس مصوبه این شورا صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

در متن این نامه آمده است؛

شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴ تیر ۱۴۰۰ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در راستای حمایت از دامداران و پایداری تولید قیمت هر کیلوگرم شیرخام را با ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۶,۴۰۰ تومان تصویب کرد.»

اما در استان سمنان مدتها است با افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود نهاده‌ها دامداران نسبت به ثابت ماندن قیمت شیر اعتراض دارند و همه مشکل فقط به این موارد بستگی نداشت. از حدود چند ماه گذشته و با رسیدن فصل گرما مشکل قطعی برق و به تبع آن مشکلات فراوان دیگری به این قشر افزوده شد که افزایش قیمت شیر برای مقطعی تحت الشعاع قرار گرفت.

نمی دانم از کدام مشکلم برایتان بگویم

یکی از دامداران استان سمنان در این باره به ایلنا گفت: نمی‌دانم از کدام مشکلم برایتان بگویم؛ از کشتار دامهای آبستن، از قیمت شیر، از کمبود نهاده‌ها یا بیماری دام هایمان که اخیرا با بی تدبیری برخی مسئولان به ما تحمیل شده است.

وی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون قیمت همه اجناس چند برابر شده است اما قیمت شیر هیچ تغییری نکرده است و نمی‌دانم شهروندان و دولت چرا اینقدر برای افزایش قیمت شیر حساس هستند.

این دامدار جوان استان سمنان تصریح کرد: از حدود یک ماه گذشته که تغییر قیمت شیر ملموس‌تر شده است قیمت نهاده‌های دامی حدود 10 الی 20 درصد افزایش یافت اما هنوز قیمت شیر به طور رسمی تغییری نکرده است.

ابوالفضل 30 ساله از دیگر دامداران استان سمنان در این باره اظهار کرد: بارها برای بیان مشکلاتمان مقابل فرمانداری، اداره برق و دفتر نماینده مجلس تجمع کردیم و مشکلات را انتقال دادیم اما ظاهرا گوش شنوایی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در تیر ماه و صرفا برای چند روز قیمت شیر را افزایش دادند اما چون مدیریت واحدی وجود نداشت بسیاری از سکوها از تحویل شیر با قیمت جدید امتناع کردند و مجبور شدیم قیمت شیر را به روال سابق برگردانیم.

شیر 4600 تومان، سیمان حدود 100 هزار تومان!

این دامدار تصریح کرد: برای گسترش دامداری و ادامه ساخت و ساز گاوداری‌ام مجبور شدم سیمان را با افزایش 4 برابری و قیمت حدود 100 هزار تومان تهیه کنم حال چگونه است که فقط باید قیمت شیر ثابت بماند؟

وی افزود: چنانچه قیمت علوفه و نهاده‌ها به همین روال باشد و قیمت شیر هم تغییر نکند در مرحله اول باید کارگر دامداری را از ادامه کار منع کنم و سپس به فکر شغل جایگزین باشم.

2 هزار تومان اختلاف قیمت برای هر کیلو شیر!

حسین 40 ساله از شهروندان دامغانی که صرفا مصرف کننده لبنیات است، گفت: از ماه گذشته تاکنون در هر قسمت از شهر شیر خام را با قیمت‌های متفاوتی می‌فروشند. برخی لبنیاتی ها شیر را کیلوئی 6 هزار تومان، برخی 7 هزار تومان و عده‌ای دیگر نیز 8 هزار تومان می‌فروشند.

این شهروند بیان کرد: ظاهرا هیچ دستگاه یا متولی خاصی بر نحوه قیمت گذاری شیر نظارت نمی کند و هر کس شیر را به هر قیمتی که دوست دارد می فروشد.

جوادی از لبنیات فروشان و سکو داران شیر استان سمنان تصریح کرد: به دلیل نبودن رویه واحد و بلاتکلیفی دامداران، فروشندگان و مصرف کنندگان، بسیاری از مشتری هایمان را از دست دادیم.

وی ادامه داد: در تیرماه که زمزمه‌های تغییر قیمت شیر از سوی مراجع رسمی به 6400 تومان شنیده شد بسیاری از گاوداران شیر را با قیمت قبلی به ما ندادند و مجبور شدیم شیر را با قیمت جدید بخریم و به دست مصرف کننده برسانیم.

پرداخت جریمه 700 هزار تومانی به اداره تعزیرات حکومتی 

این سکو دار یادآور شد: بیش از دو سه روز از روال خرید شیر با قیمت 6400 تومان نگذشته بود که اداره تعزیرات حکومتی به محض اطلاع، واحد صنفی مان را حدود 700 هزار تومان جریمه کرد.

جوادی با اشاره به اینکه مگر قرار است روزانه چند کیلو شیر بفروشیم و سود کنیم که 700 هزار تومان جریمه به تعزیرات حکومتی بدهیم ؟ گفت: ناچارا مراوداتمان را با تعدادی از گاوداران که شیر را با قیمت جدید برای مان می آوردند قطع کردیم.

این فروشنده لبنیات اظهار کرد: در جریان مشکلات دامداری ها و تامین علوفه و نهاده های دامی هستم؛ در حال حاضر نیز قیمت تمامی اجناس چند برابر شده است اما وحدت رویه خاصی پیرامون قیمت شیر وجود ندارد و در هر سکو شیر با نرخ متفاوتی عرضه می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز