خبرگزاری کار ایران

مشهد در سیاه ترین روزهای سال‌های اخیر/ اگر امروز مشهد را تعطیل نکنید فردا خیلی دیر است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۱۶۷

جمعی از اساتید علوم پزشکی و پزشکان مشهدمقدس در نامه‌ای سرگشاده خواهان تعطیلی مشهد شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، در متن این نامه آمده است:

" مدت‌هاست هشدار می‌دهیم که اگر مشهد به صورت کامل تعطیل نشود، فاجعه‌ای در راه است. عادی‌انگاری کاذب در شهر کاملا مشهود است. برگزاری مجالس شلوغ عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، رستوران‌های شلوغ، بازار‌هایی که تا دیروقت پذیرای خیل مشتریان هستند، سفر‌های تابستانی و بدتر از همه عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سطح جامعه سبب انفجار بیماری کووید در مشهد شده است.

چطور باید بگوییم که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی مشهد در حال اتمام است و به زودی حتی فضای بستری و بیمارستانی کافی برای پذیرش سیل عظیم بیماران را نخواهیم داشت. کادر درمان خسته و فرسوده شده‌اند و جانی در رمق نمانده است. چرا هیچکس تصمیم نمی‌گیرد؟ چرا هیچکس گوش نمی‌دهد؟! چرا همه فکر می‌کنند که تنها باید با فشار بر سیستم درمان در آخرین حلقه از این زنجیره معیوب کار را مدیریت کرد؟!

نزدیک به یک سال و نیم از شروع این بلا می‌گذرد و بسیار آموخته‌ایم؛ بسیار آزموده‌ایم! عزیزان؛ آزموده را آزمودن خطاست! تا کی باید شاهد از دست دادن عزیزان و همکاران‌مان باشیم! تاکی باید نظاره‌گر داغ و ضجه‌های فرزند و مادر و پدر و خواهر و برادر و همسرانی باشیم که می‌شد امروز در کنار عزیزان‌شان باشند!

خیابان‌ها، مغازه‌ها، ادارات، بانک‌ها، باشگاه‌ها و باغات عروسی و مساجد و همه و همه به گونه‌ای در روند معمول و حتی بیش از معمول خود فعالند که گویی هیچ خبری از بیماری نیست و هیچ اتفاقی نیفتاده. سکوت مسئولین به قدری عمیق است که گویی شنیدن خبر درگذشت روزانه بیش از ۳۰۰ نفر از مردم عزیزمان، جزئی از اخبار روزانه‌ای است که دیگر هیچ حساسیتی در ایشان ایجاد نمی‌کند. اگر امروز مشهد را تعطیل نکنید؛ فردا خیلی دیر است." 

علیرضا صداقت رئیس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد نیز گفت: با کمال تاسف شمار مبتلایان به کرونا در مشهد وخراسان رضوی در قالب موج پنجم  همچنان سیر پیش‌رونده و هشدار دهنده دارد.

او افزود: میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مشهد از سوی مردم به ۳۵ درصد کاهش یافته است و بی توجهی به محدودیت های کرونایی، باز بودن همه مشاغل، برپایی مراسم عروسی، تولد و دورهمی و عادی انگاری در این زمینه از چالش های مهم پیش روی کنترل کرونا به شمار می رود.

رئیس بخش مراقبت های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ادامه داد: موج پنجم، جوان‌ترها را بیشتر با مرگ و میر درگیر کرده است، به طوری که متوسط سن مرگ‌ و میر در موج پنجم کرونا به طور متوسط ۶ سال پایین تر از موج چهارم آن است.

صداقت بیان کرد: تأخیر در مراجعه به مراکز درمانی شایع‌ترین علت وخامت اوضاع بیماران کرونایی و شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در مبتلایان شناخته‌ شده است.

او تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده بیمارستان‌هراسی، مهم‌ترین علت تاخیر از مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها شناخته شده است، برخی از آنها به دلیل ترس و این تصور غلط که بیمارستان آلوده است و سبب مرگ بیمار می‌شود، از مراجعه به بیمارستان‌ها پرهیز می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز