خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

بخشی از مردم هرمزگان حاضر به تزریق واکسن کرونا نیستند/ واکسیناسیون راه محکمی برای ریشه کن کردن بیماری‌ است/ ویروس‌های جهش یافته خطرناکند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۹۲۰

چندی است که واکسینه کردن مردم در استان هرمزگان شروع شده است، گروهی بصورت داوطلب برای تزریق واکسن کرونا حاضر می شوند و گروهی از زدن آن امتناع می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، با وجود واکسینه شدن عده زیادی از مردم هرمزگان، نه تنها از شدت فعالیت ویروس کرونا کم نشده بلکه روز به روز به تعداد مبتلایان افزوده می شود، بر همین اساس بخشی از مردم تا حدودی اعتقاد خود را به اثربخشی واکسن از دست داده‌اند و چه بسا با دید منفی به آن، از واکسینه شدن خودداری می کنند.

محمد اکبری شهروند بندرعباسی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: من دوز اول واکسن را دریافت کرده ام اما به کرونای شدید مبتلا شده ام، قبل از آن در معرض فراوان این ویروس قرار داشتم و کرونا نگرفته بودم.

شهروند دیگری از اهالی قشم گفت: هرگز واکسن سینوفارم نمیزنم زیرا آشنایانم که در خارج از کشور این واکسن را دریافت کرده اند دوباره مبتلا شدند.

وی افزود: اولویت من واکسن ایرانیست به امید اینکه اثر بخشی آن بهتر باشد هرچند تحقیقات آن کامل نیست.

داوطلب تزریق واکسن ایرانی هستم

فاطمه گل شهروند بندرعباسی در این خصوص گفت: شاید تعداد کمی پس از تزریق واکسن، به کرونا مبتلا شده اند و عده کمی در اثر مبتلا به کرونا پس از واکسن جان باخته اند اما نمی توان به خاطر چند نفر از اکثریت چشم پوشید، واکسن حتی ایرانی آن راه محکمی برای ریشه کن کردن این بیماریست.

شیما راشدپور در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: برخی اطرافیانم یک دوز واکسن را دریافت کرده اند اما با گذشت سه ماه از تزریق دوز اول، هنوز دوز دوم آن را دریافت نکرده اند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه عده‌ای مخالف واکسن ایرانی هستند اما من حتما برای آن داوطلب می شوم.

شهروند دیگری اظهار کرد: همکارانم پنج ماه بعد از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شدند اما علائم آنها بسیار ضعیف و مانند یک سرماخوردگی خفیف بود، همچنین برخی با وجود اینکه در معرض مستقیم کرونا قرار داشتند تستشان منفی شد.

امتناع مردم از تزریق واکسن

فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اعتقاد مردم نسبت به تزریق واکسن کرونا اظهار کرد: اکثریت مردم به واکسن کرونا اعتقاد دارند اما تحت تاثیر شایعات و تبلیغات غیرواقعی و غیرعلمی برخی از گروه ها و افراد در فضای مجازی قرار می گیرند که عوارض واکسن را ناخوشایند و آینده مبهمی از کسانی که واکسن تزریق کرده اند نشان می دهند، بنابراین مردم از تزریق واکسن ترس دارند و از آن امتناع می کنند.

وی ادامه داد: زمانی که مردم به کرونا مبتلا شدند به این اشتباه خود پی می برند و آرزوی برگشت به عقب و استقبال از واکسیناسیون را دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه واکسیناسیون افراد دیابتی هنوز آغاز نشده است، افزود: به زودی واکسیناسیون بیماران دیابتی بخصوص بیمارانی که انسولین تزریق می کنند اعلام می شود.

وی اضافه کرد: واکسنی که بتوان با اطمینان برای خانم های باردار تزریق کرد از سمت سازمان جهانی اعلام نشده است.

واکسیناسیون رانندگان و مشاغل پرخطر

نوروزیان تصریح کرد: رانندگان تاکسی و رانندگان حمل و نقل عمومی شهری، ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی، مشاغل پرخطر، زندانیان سراسر کشور، معلمین، خبرنگاران، بیماران دیابتی و اساتید حوزه و دانشگاه در لیست جدید واکسیناسیون قرار دارند.

وی در خصوص ایمنی زایی واکسن ها بیان کرد: درصد ایمنی زایی واکسن ها متفاوت است، برخی واکسن ها ۸۰ درصد و برخی ۹۰ درصد پیشگیری از ابتلا به کرونا هستند، بنابر این درصد ها اگر یک واکسن ۹۰ درصد پیشگیری کند، از هر ۱۰۰ نفر ۱۰ نفر به کرونا مبتلا می شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابراز کرد: اگر کسانی که واکسن دریافت کرده اند به کرونا مبتلا شوند بیماری آنها خفیف است و بالای ۹۰ درصد از بستری و مرگ و میر آنها جلوگیری می شود.

وی افزود: اما امکان مرگ فرد واکسینه شده دو دوز نیز وجود دارد، به همین دلیل افراد واکسینه شده باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را تا زمانی که دیگر هیچ ویروسی در محیط وجود نداشته باشد رعایت کنند.

جوابگوی کنترل پیک کرونا فقط رعایت پروتکل هاست

نوروزیان اضافه کرد: تا زمانی که گردش ویروس در محیط وجود دارد این بیماری از فردی به فرد دیگر انتقال داده می شود حتی اگر واکسن دریافت کرده باشند اما واکسن احتمال مرگ و میر، بستری و گردش ویروس در محیط را به شدت کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه واکسن به سرعت ایمنی ایجاد نمی کند، عنوان کرد: واکسنی که در حال حاضر تزریق می شود برای جلوگیری و پیشگیری از ایجاد پیک‌های بعدی در ماه های آینده است، برای پیکی که در حال حاضر دچار آن هستیم رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار جوابگو و حیاتی است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: باید فرهنگ سازی شود که مردم حتما برای دریافت واکسن اقدام کنند، شاید بدن نسبت به این ویروس مقاوم باشد اما ویروس‌های جهش یافته خطرناکند.

انتهای پیام/
سودابه امامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز