خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد:

برخورد حذفی با تکنولوژِی امکان پذیر نیست/ نمایندگان شکست‌ها را با محدود کردن فضای مجازی، مخفی نگه می‌دارند/ نماینده شیراز: وجود قانون بد بهتر از بی‌قانونی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۷۶۵

مجلس یازدهم از ابتدای آغاز به کارش تاکنون به جای تصویب طرح‌هایی که گره گشای مشکلات زندگی مردم باشد فعالیتش را به سمت محدود و مسدود کردن فضاها از جمله فضای مجازی پیش می برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز مجلس یازدهم پشت در‌های بسته بهارستان موافقت خود را با لایحه جنجالی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان دهی فضای پیام رسان‌ها اعلام کرد تا کلکسیون اقدامات عجیب و غریب مجلس در یک سال اخیر تکمیل شود.

کاربران در فضای مجازی تصویب این طرح را «روز سیاه» کشور خواندند و رسانه‌ها، سیاستمداران، هنرمندان و کاربران در فضای مجازی به این اقدام واکنش نشان داده و به شدت از آن انتقاد کردند.

فضای مجازی را نمی توان حذف کرد

آن طور که اکبری نماینده شیراز در مجلس دهم می گوید: به نظر می رسد نداشتن رقیب و انقلابی بودن نمایندگان مجلس یازدهم باعث شده تا موکلان مردم به جای برداشتن گام های موثر در جهت کاهش مشکلات مردم از این یکدستی سوء استفاده کنند.

با بیان اینکه طرح صیانت از فضای مجازی ماه‌های گذشته در مجلس مطرح شد، می‌گوید: اما در دستور کار قرار گرفتن این طرح به دلیل برگزاری انتخابات به تعویق افتاد.

علی اکبری در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه هرچند اینترنت نیاز به مدیریت و انسجام دارد اما محدود کردن این فضا به هیچ وجه موفق نخواهد شد، می‌افزاید: با بررسی از زمان پیش از انقلاب تاکنون متوجه می‌شویم که علی رغم ممنوعیت دستگاه‌هایی مانند فتو استنسیل،ویدئو، ماهواره و .... اما یکی از پس از دیگری به فعالیت‌شان ادامه دادند و توفقی در فعالیت‌شان ایجاد نشد.

نمی توان با تکنولوژی برخورد حذفی داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه نمی‌توان با تکنولوژی برخورد حذفی داشته باشیم، می‌افزاید: با توجه به اینکه اقتصاد تعداد زیادی از مردم کشور و خدمات عمده اداره بر پایه اینترنت است قطعا حذف و محدودیت این فضا نمی‌تواند موفق باشد.

برخورد حذفی با تکنولوژِی امکان پذیر نیست/ نمایندگان شکست‌ها را با محدود کردن فضای مجازی، مخفی نگه می‌دارند/ نماینده شیراز: وجود قانون بد بهتر از بی‌قانونی است

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه مدیریت فضای اینترنت با هدف آسیب وارد نکردن به روابط اجتماعی و اقتصادی کشور امری قابل قبول است، ادامه می دهد: ایجاد محدودیت در فضای مجازی باعث می‌شود تا میزان استفاده مردم از فیلتر شکن‌ها افزایش یابد.

نماینده شیراز در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه متاسفانه حاکم بودن نگاه امنیتی در تمام بخش‌ها مانند دانشگاه‌ها، محیط‌های اقتصادی جامعه و .... از عوامل مهم بازدارندگی فعالیت‌ها به شمار می‌رود، می‌گوید: بی‌شک با نگاه امنیتی نمی‌توان تمام مسائل و موارد را بررسی کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه قطعا نمی‌توان فضای مجازی را حذف کرد، ادامه می دهد: در صورت رخ دادن این اتفاق مردم برای استفاده از اینترنت به سراغ دیگر اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها می روند.

مسدودیت فضای مجازی شکست سیاسی به دنبال دارد

راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) هم با اشاره به اینکه وقتی مسئولان و حاکمان راه‌های فعالیت فعالان اقتصادی را مسدود می‌کنند باید یک برنامه جایگزین برای ادامه فعالیت آنها ایجاد کنند،گفت: نبود فرصت مناسب برای فعالان اقتصادی برای مبادلات بین المللی مشکلاتی را برای این قشر ایجاد کرده است.

حسین راغفر در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه علی رغم مناسب نبودن بعضی از شبکه‌های مجازی نیاز است تا مسئولان فرصت های شغلی مناسب را برای اقتصاد کشور فراهم کند، می‌افزاید: قطعا این مساله به عنوان یک اصل مهم منجر به بهبود اخلاق فردی و اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه وجود شکست‌های آشکار در حوزه اقتصادی و ناکارآمدی دولت در تامین فرصت‌های شغلی در اقتصاد باعث شد تا فرصت های عفونی کردن فضای رسانه‌های اجتماعی فراهم شود می‌گوید: قطعا این مهم تهدیدات سیاسی به دنبال خواهد داشت.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) در ادامه با بیان اینکه مسئولان باید به جای مسدود کردن فضاهای مجازی گشایشی در فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی و فردی در جامعه ایجاد کنند، ادامه می دهد: هرچند که برخی افراد بر این باورند که محدود کردن فضاهای مجازی می‌تواند بعضی از مشکلات را حل کند اما ذکر این نکته ضروری است که همه گیری اینترنت رایگان در آینده‌ای نه چندان دور در دنیا باعث می‌شود تا مصوبه محدود سازی فضای مجازی لغو شود و در نهایت منجر به ناکارآمدی اهداف محدودیت‌های فضای مجازی می‌شود.

نمایندگان باید به جای محدود سازی، فضای اقتصادی را بهبود بخشند

راغفر می‌گوید: نمایندگان باید به جای محدود سازی تمام تلاش‌شان را برای بهبود فضای اقتصادی کشور به کار گیرند.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) با بیان اینکه با توجه به تحولات اجتماعی که در دنیا در حال شکل گیری است محدودیت‌های فضای مجازی باعث می‌شود تا جامعه با تهدیدات اخلاقی بزرگتری مواجه شود، ادامه می‌دهد: قطعا محدود کردن دسترسی‌ها راه مبارزه با این اتفاقات نیست.

نمایندگان شکست‌ها را با محدود کردن فضای مجازی مخفی نگه می دارند

راغفر با اشاره به اینکه ایجاد فرصت‌های رشد فردی و اجتماعی از طریق فراهم کردن اشتغال کامل و شایسته و توسعه اقتصادی محقق می‌شود، می‌گوید: متاسفانه مسئولان و نمایندگان در تلاشند تا شکست ها در این حوزه را با بستن و محدود کردن فضای مجازی مخفی نگه دارند که بی شک این مسیر به هیچ وجه روشن و موفق نخواهد بود.

برخورد حذفی با تکنولوژِی امکان پذیر نیست/ نمایندگان شکست‌ها را با محدود کردن فضای مجازی، مخفی نگه می‌دارند/ نماینده شیراز: وجود قانون بد بهتر از بی‌قانونی است

وی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌های مجلس یازدهم در مقایسه با دیگر ادوار مجلس بیشتر است، بیان می‌کند: اقداماتی که نمایندگان مجلس یازدهم تاکنون انجام داده‌اند  هیچ نتیجه ملموس و مشخصی برای اقتصاد کشور نداشته است.

هدف طرح صیانت از کاربران فضای مجازی قانونمند کردن این فضا است

قادری نماینده شیراز و زرقان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در ادامه با بیان اینکه واقعیت طرح محدودیت فضای مجازی با مطالبی که در جامعه در حال مطرح شدن است زمین تا آسمان تفاوت دارد، می‌گوید: ذکر این نکته ضروری است که طرح صیانت از کاربران فضای مجازی به هیچ وجه به دنبال محدود کردن فضای مجازی نیست بلکه این طرح به دنبال قانونمند کردن فضای مجازی و پیام رسان‌ها است.

جعفر قادری در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه متاسفانه بارها بعضی از افراد با سوء استفاده از فضای مجازی از مردم باج گیری می‌کنند، می‌افزاید: در حال حاضر فضای مجازی به هیچ وجه قابل کنترل نیست و بعضی از افراد در شرایط فعلی با ایجاد یک اکانت با نام افراد از مردم باج گیری می‌کنند.

برخورد حذفی با تکنولوژِی امکان پذیر نیست/ نمایندگان شکست‌ها را با محدود کردن فضای مجازی، مخفی نگه می‌دارند/ نماینده شیراز: وجود قانون بد بهتر از بی‌قانونی است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ضابطه‌مند کردن و اطمینان دادن به فعالیت‌های اقتصادی از اهداف مهم طرح صیانت از کاربران فضای مجازی به شمار می‌رود، بیان می‌کند: با توجه به اینکه تحریم‌ها محدودیت‌های زیادی را برای کشور ایجاد کرده است باید برای بهبود فضای اقتصادی به سمت رونق کسب و کار حرکت کنیم که این مهم از طریق ظرفیت فضای مجازی محقق می‌شود.

عده ای در تلاشند تا مجلس را تضعیف کنند

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه عده‌ای در تلاشند تا به هر نحوی که امکان دارد مجلس را تضعیف کنند، می‌گوید: طبق اصل 85 قانون اساسی مجلس اختیار بعضی از موارد را به صورت موقت به یک کمیسیون واگذار می‌کند که با بررسی از این بخش متوجه می‌شویم بعضی از قوانین مهم کشور طبق این اصل به تصویب رسیده است.

تصور نبود یک ساعت فضای مجازی برای نمایندگان هم امکانپذیر نیست

وی با بیان اینکه تعطیلی کسب و کار به هیچ وجه در این طرح مطرح نیست، می‌گوید: در حال حاضر نمایندگان بیشترین استفاده کنندگان فضای مجازی هستند و تصور یک روز و یک ساعت نبود فضای مجازی برای ما امکان پذیر نیست.

قادری با بیان اینکه بعضی از جریان‌ها در کشور به صورت تعمدی در حال سوء استفاده از عدم آگاهی مردم از این طرح هستند، می‌گوید: نمایندگان معتقدند که فضای مجازی باید دارای قانون باشد و این در حالیست که وجود قانون بد در این حوزه بسیار بهتر از بی‌قانونی در فضای مجازی است.

گزارش: محمدرضا طاهری

 

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری-روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز