خبرگزاری کار ایران

در پی فعالیت سامانه بارشی؛

هشدار «نارنجی» هواشناسی کشاورزی در گیلان/ نسبت به جمع‌آوری و انتقال محصول اقدام شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۷۹۵

در پی فعالیت سامانه بارشی به‌ویژه در چهارشنبه و پنجشنبه، هواشناسی گیلان هشدار سطح نارنجی کشاورزی صادر کرد و از آن‌ها خواست تا اقدامات کارشناسانه را جدی بگیرند.

به گزارش ایلنا از رشت،محمد دادرس با اشاره به وضعیت آب‌وهوای استان گیلان طی روزهای آینده، اظهار کرد: با توجه به فعالیت سامانه بارشی به‌ویژه طی چهارشنبه و پنجشنبه بارندگی، وزش باد، رعد و برق، کاهش پنج تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا، احتمال تگرگ، آب‌گرفتگی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب مورد انتظار است.

وی از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی کشاورزی در گیلان خبر داد و افزود: در پی فعالیت سامانه سرد و بارشی انتظار می‌رود اقدامات به‌موقع و به هنگام از سوی کشاورزان جهت برداشت محصول انجام شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان با تأکید بر باز کردن خروجی دهانه‌ کرت‌ها (مرزها)، گفت: مزارعی که در مرحله رسیدگی قرار دارند نسبت به باز کردن دهانه خروجی کرت‌های شالیزاری اقدام تا از ماندآبی‌ و آسیب کاهش یابد.

دادرس با تأکید بر تسریع در برداشت شالی از سطح مزارع استان، تصریح کرد: کشاورزان باید اراضی شالیزاری که به‌صورت موردی در مرحله برداشت برنج قرار دارند را برداشت و به‌روزهای آتی موکول نکنند.

وی با تأکید بر انتقال شالی‌های درو شده به مکان‌های مسقف، گفت: شالی‌کارانی که در برخی مناطق به‌طور محدود برداشت و عملیات درو را انجام داده‌اند سریعاً نسبت به جمع‌آوری و انتقال محصول به مکان‌های مسقف و امن، اقدام کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان کشاورزان را به لغو موقت هرگونه کوددهی، محلول‌پاشی و سم‌پاشی در سطح باغات و شالیزارها تا پایان هفته جاری توصیه کرد و افزود: به دلیل شرایط مساعد جهت افزایش بیماری در مزارع شالیزاری، کشاورزان نسبت به پایش بیماری بلاست به‌خصوص در مزارعی که در مرحله خوشه رفتن و شیری شدن قرار دارند، اقدام کنند.

دادرس همچنین به کشاورزان توصیه کرد تا نسبت به انتقال یا ایمن‌سازی موتورپمپ و ادوات کشاورزی در مجاورت رودخانه‌ها، اقدام کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز