خبرگزاری کار ایران

ایلنا از گیلان گزارش می‌دهد:

آبفای گیلان فقط اشتراک می‌فروشد و خدماتی نمی‌دهد/ تنش‌های اجتماعی ناشی از کم آبی در کمین روستاهای رودبار است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۰۶۹

به رغم اینکه شورایی‌ها به عنوان نمایندگان مردم اعلام می‌کنند تقریبا همه اهالی روستای داماش در بخش عمارلو شهرستان رودبار با مشکل کم آبی مواجهند و برای تهیه آب به چشمه های اطراف روستا مراجعه می کنند، مسئولان معتقدند تنها تعداد انگشت شماری از خانوارها در یکی از کوچه های این روستا مشکل بی آبی دارند که به زودی این مشکل برطرف می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روستای داماش در بخش عمارلو شهرستان رودبار مدت‌هاست که با مشکل کم آبی روبه رو شده و اهالی روستا برای تهیه آب مورد نیازشان ناچارند به چشمه‌های اطراف روستا رفته و آب تهیه کنند. اهالی روستا از جمله دلایل کم آبی شان را وجود کارخانه آب معدنی داماش ، برداشت‌های بی رویه از آب در باغات، فرسوده بودن لوله‌های آب که در برخی از نقاط دچار شکستکی است، عنوان می‌کنند.

نایب رئیس شورای روستای داماش در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: روستای داماش در حالی که غرق آب است اما در بی آبی به سر می برد. این روستا در منطقه ای کوهستانی واقع شده و اطرافش پر از چشمه است که متاسفانه به دلیل عدم مدیریت، اهالی آن با کمبود آب مواجهند.

علی مهرگانفر جیرنده ادامه داد: بهره برداری کارخانه آب معدنی داماش هم در موضوع کم آبی این روستا بی تاثیر نیست. مشکل آب روستا همچنان به قوت خودش باقی مانده و متاسفانه متولی هم ندارد که بخواهد این مشکل را برطرف کند و به عنوان شورای داماش واقعا سردرگمم که برای حل کم آبی باید چه کار کنم.

وی عنوان کرد:  قبلا داماش تحت پوشش شبکه آب روستایی بود که به دلیل خدمات ضعیفی که داشت با شبکه شهری ادغام شد. شبکه آب شهری به عنوان متولی این امر باید هم اکنون به این مشکل ورود کند. هر بار که با مسئولان آبفای شهری موضوع را مطرح می کنیم از ما می‌خواهد که استشهاد محلی بگیریم که همه برای ورود مدیریت آبغای شهری اجماع داشته و راضی باشند. این در حالی است که سازمان آبفا اشتراک می‌فروشد ولی خدمات نمی‌دهد.

نایب رئیس شورای داماش ادامه داد: لوله کشی روستا فرسوده و در برخی از جاها دچار شکستگی شده و این لوله‌ها برای بیش از 20 سال پیش است که توسط  گروه‌های جهادی انجام گرفته است.  اهالی روستا برای تامین آب مورد نیازشان به چشمه های اطراف روستا رفته و آب تهیه می کنند. مسئولان برای برطرف شدن این مشکل مدام جلسه می گذارند و وعده و وعید می دهند ولی این جلسات هیچگونه خروجی ندارد. تاکنون هیچ عملی از سوی مسئولان برای موضوع کم آبی داماش شکل نگرفته است.

مهرگانفر جیرنده افزود:  اگر مشکل آب داماش برطرف نشود ممکن است منجر به تنش هایی در بین اهالی و تجمع آنها شود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل کم آبی روستا کشت صیفی جات از گذشته تاکنون است که موجب برداشت بی رویه از آب می شود و وقتی مدیریتی نباشد در این باره، مصرف بی رویه می شود. وقتی کنتور گذاری نباشد برداشت مردم از آب بی رویه می شود.

نایب رئیس شورای داماش گفت: وقتی در داماش مدیریتی در بحث آب نباشد اهالی همه را از جمله کارخانه آب معدنی، سازمان آبفا و حتی خود اهالی را مقصر می دانند.

رئیس شورای روستای داماش نیز در ادامه به خبرنگار ایلنا، گفت: چند ماهی است که روستای داماش با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند و هرچه قدر این مشکل را به مسئولان اعلام می کنیم گوش شنوایی وجود ندارد و مدام امروز و فردا می‌کنند.  اهالی برای تهیه آب واقعا به مشکل برخورده‌اند. چندین بار تاکنون مسئولان از جمله فرماندار، نماینده شهرستان و رئیس آبفای را برای بازدید از این وضعیت به روستا دعوت کرده ایم. 

رحیم جهانبخش جیرنده ادامه داد: تمامی اطراف روستای داماش چشمه است و بارها مسئولان شهرستان و استانی را دعوت کرده و از نزدیک این چشمه ها را مورد بررسی قرار داده اند که برای روستا از آب این چشمه ها لوله گذاری و به روستا منتقل کنند ولی عده ای انگشت شمار از مردم با این موضوع مخالفت کرده و می گویند آبرسانی به روستا باید طبق روال سابق و بدون دخالت سازمان آبفا صورت بگیرد.

وی گفت: هم اکنون ساخت و سازها در داماش افزایش یافته و در سال های گذشته اگر تعداد خانوارها 200 تا بود اکنون به حدود 400 خانوار افزایش یافته است. ولی متاسفانه به نسبت این جمعیت افزایش آبی در روستا صورت نگرفته است. بارها اهالی خواسته اند برای این مشکل جلوی استانداری، فرمانداری و بخشداری تجمع کنند که ما از آنها خواهش کرده‌ایم صبر کنند تا شاید مسئولان چاره ای بیندیشند.

جهانبخش جیرنده اضافه کرد: مردم داماش خواسته زیادی ندارند که نشود برآورد کرد. آنها تنها خواسته شان رفع مشکل کم آبی روستای شان است که امیدوارم مسئولان در اقدامی عاجل این مشکل را برطرف کنند.

بخشدار عمارلو نیز در این باره به ایلنا، اظهار داشت: در روستای داماش تنها 4 الی 5 خانوار مشکل کم آبی دارند. در روستا تولید آب مشکل ندارد ولی مصرف بی رویه آب در باغات مشکل ایجاد کرده است.  مدیریت آب روستا محلی است و سازمان آبفای شهری مدیریتی بر آب روستا ندارد و تعدادی از اهالی راغب نیستند که تحت پوشش آبفای شهری باشد.  به همین دلیل چون مدیریتی وجود ندارد هر کس به هر میزان که بخواهد آب برداشت می کند و مدیریت با آب دار ، معتمد و شورای روستا است که گاهی باعث کم آبی در برخی از نقاط روستا می شود.

محمود تاجی افزود:  برای مشکل فنی آب روستا سازمان آبفا باید ورود کند که پس فردا چهارشنبه ششم مرداد قرار است در این باره با  مسئولان آبفای شهرستان و شورای جدید و فعلی جلسه ای برگزار کنیم و برای رفع مشکل آب روستای داماش به توافق برسیم که با راهکارهای موجود آب و فاضلاب ورود کند و مشکل کم آبی چندخانوار یکی از کوچه های این روستا را برطرف کنند.  

بخشدار عمارلو ادامه داد: امیدواریم تا چهارشنبه وضعیت آب روستا تعیین تکلیف شود و در اختیار سازمان آب و فاضلاب قرار بگیرد بلافاصله به محل رفته و مشکل را برطرف می کنیم.

وی تصریح کرد: اهالی وجود کارخانه آب معدنی را در مشکل کمبود آب روستا دخیل می دانند که باید بگویم این کارخانه کمتر از میزانی که مجوز دارد آب برداشت می کند پس نمی‌تواند مانع از این باشد که آب به روستا نرسد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز