خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، خبرداد:

شباهت گوسفندان مومیایی مردان نمکی چهرآباد به نژادهای مدرن آسیایی

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۰۹۱

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: گوسفند مومیایی پیدا شده معدن چهرآباد شبیه نژادهای مدرن آسیای جنوب غربی است.

به گزارش ایلنا از زنجان، امیر ارجمند با اعلام این خبر، اظهار داشت: بقایای مومیایی‌ شده از ساق پای یک گوسفند در معدن نمک چهرآباد به‌عنوان یک منبع بالقوه DNA باستانی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که نمک باعث شده تا بافت نرم و مواد بیولوژیکی جسد به‌ خوبی حفظ و ژنوم این گوسفند به شکلی یکپارچه و مناسب باقی‌ مانده است.

ارجمند، ادامه داد: مومیایی این گوسفند در اثر تماس با نمک، سرمای فوق‌العاده زیاد معدن، رطوبت بسیار پایین یا عدم وجود هوا کاملاً و بی‌نقص باقی‌مانده است.

به گفته وی، بررسی میکروسکوپی DNA و پشم‌های روی این بافت نشان داد که چند سالی از عمر گوسفند سپری‌شده و با استفاده از تجزیه‌ و تحلیل ژنومی جمعیت، طبقه‌بندی این گوسفند با نژادهای مدرن آسیای جنوب غربی را پیدا کردند که نشان‌دهنده تداوم نسل این گوسفند در ایران است همچنین نتایج نشان داد که بافت کاملاً نرم بوده و هنوز به استخوان متصل است و تأثیر نمک در میکروارگانیسم‌های موجود در پوست گوسفند دیده می‌شود.

این مسئول فرهنگی در زنجان تصریح کرد: تیمی از متخصصان ژنتیک و باستان‌شناسی، ژنوم را از یک‌ تکه از ساق پای گوسفند برداشت کردند و فیبرهای مو را با استفاده از میکروسکوپ الکترونی و میکروسکوپ‌های نوری در موسسه باستان‌شناسی وین و موسسه باستان‌شناسی اتریش مورد بررسی و آزمایش قرار دادند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: «درحالی‌که DNA مردان نمکی کشف‌شده تا به امروز معمولاً آسیب‌دیده و تکه‌تکه شده است و مطالعه آنها به‌شدت دشوار است، اما DNA مومیایی گوسفند بسیار خوب حفظ‌ شده و غربالگری اولیه DNA نشان داد که DNA مومیایی مرد نمکی شماره 2 و DNA مومیایی گوسفند نسبتاً نزدیک به هم نشان داده‌ شده‌اند. تصاویر تولید شده با نور منعکس‌ شده و میکروسکوپ نوری، لایه چربی بین دانه و کوریوم در پوست نشان داد که این یک گوسفند خانگی است و در روستای چهرآباد بزرگ‌شده است.»

ارجمند، تأکید کرد: این حفظ شدن دی‌ ان‌ ای همراه با نمایه متاژنومیکس منحصربه‌فرد آن، نشان می‌دهد که چگونه محیط مساعد می‌تواند از زوال و از بین رفتن دی‌ان‌ای و بافت جلوگیری کند.

وی، افزود: متخصصان ژنتیک و باستان‌شناسی از ایرلند، فرانسه، آلمان، اتریش و ایران با مطالعه ژن‌های مرتبط در پشم و چربی دم گوسفند مومیایی متوجه شدند که این گوسفند دارای ژن مرتبط با نژاد گوسفندان دم‌چربی پوشیده از پشم هستند که امروزه نیز در ایران دیده می‌شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: نتایج این بررسی رشد و نمو گوسفندان در دوره ساسانیان در ایران، نژاد و روش‌های پرورشی دام را با استفاده از فن‌آوری‌های جدید نشان می­دهد و اینکه حیوان مومیایی‌شده از نظر ژنتیکی شبیه نژاد‌های مدرن گوسفندان منطقه است.

معدن نمک تاریخی طبیعی چهرآباد زنجان؛ به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مقادیر قابل‌توجهی از مواد ارگانیک، ابزارهای معدن‌کاوی و همچنین مومیایی‌های طبیعی موسوم به مردان نمکی را در خود جای‌داده است، معدن نمک چهرآباد زنجان به شماره ۱۳۹۰۲ در فهرست آثار ملی با قدمت عصر آهن تا ساسانی به ثبت رسیده است. این معدن در ۷۰ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد. اولین انسان نمکی در سال ۱۳۷۲ در این معدن کشف شد که قدمت آن با استفاده از فناوری کربن-۱۴ حدود ۱۷۰۰ سال تخمین زده‌ شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز