خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان خبرداد؛

پیشی گرفتن نرخ استهلاک از نرخ تشکیل سرمایه در اقتصاد اصفهان/ پیامد های نامطلوب در انتظار قطب اول صنعت کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۷۴۹۵

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دراقتصاد استان اصفهان، نرخ استهلاک از نرخ تشکیل سرمایه پیشی گرفته است که پیامد های نامطلوبی برای اقتصاد قطب اول صنعت کشور دارد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، مسعود گلشیرازی اظهار داشت: تاثیرات بازار سرمایه و اقتصاد ملی در شرایط فعلی مورد چالش و نظر فعالین اقتصادی است و آنچه امروز به عنوان فرصت و تهدید پیش روی اقتصاد ما است باید مدیریت شود تا به سرانجام مقصود برسیم، چراکه هرگونه تعلل فرصت سوزی و تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی با اشاره به رشد نقدینگی و تحریم مراودات اقتصادی اضافه کرد: میزان تهسیلات دهی بانک ها به مراتب بالاتر از تورم بوده و این تسهیلات به سمت تولید نرفته است؛ این مسئله روی سیاست پولی، نقدینگی و زندگی مردم تاثیر بسیاری گذاشته است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: بازار سرمایه بعد از اصلاحات در سال 84 دوره جدیدی را شروع کرد و قوام پذیری اش را تثبیت کرد و طبق آمار، صندوق های چهار گانه بیش از 500 هزار میلیاردتومن سرمایه جذب کرده اند.

وی ادامه داد: اما مشکل اینجاست که بخش قابل توجهی از بازار سرمایه در دست شرکت های دولتی و خصولتی است واگر وضع اینگونه نبود، می توانستیم شرایط بهترری را متصور شویم و التهاب های موجود ما را آزار نمی داد.

گلشیرازی تاکید کرد: عمده وزن بازار سرمایه ما را شرکت های خصولتی و دولتی بر دوش گرفته اند و اثر سهم عمده این شرکت ها اجازه رشد و توسعه به بخش خصوصی نداده است. اتفاقی که با توجه به تحریم ها بسیار مشکل ساز شد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یادآور شد: دراقتصاد استان اصفهان، نرخ استهلاک از نرخ تشکیل سرمایه پیشی گرفته است که پیامد های نامطلوبی دارد. این خبر قابل تامل است و اگر به جد فکری نکنیم، عواقب بدی برای اقتصاد اولین استان صنعتی کشور در پی خواهد داشت.

وی افزود: کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کاراتاق اصفهان دائما متذکر می شود که اگر شاخص محیط کسب و کار و امنیت سرمایه گذاری مطلوب نباشد، نتیجه مطلوب نخواهد بود.

گلشیرازی تصریح کرد: در استان اصفهان نرخ تشکیل سرمایه از نرخ استهلاک پایین تر آمده و سهم پنجاه درصدی در تامین سرمایه سبب شده تا اصفهان در جدول شاخص کسب و کار کشور رتبه مناسبی نداشته باشد.البته بر اساس شاخص های محیط کسب و کار، اصفهان در اتاق نهم (دو سال پیش) رتبه 26 و جز چهار تا پنج استان آخر بود که ما در این دوره با تشکیل شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی توانستیم این رتبه را بهبود ببخشیم؛ به نطقه مطلوب نرسیدیم، ولی رشد 14 پله ای را تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه این رتبه نشان می دهد می توان بر اساس شاخص های ترنومتری برنامه ریزی کرد افزود: اصفهان صنعتی به عنوان دومین اقتصاد کشور، اولین استان صنعتی کشور با سهم پنجاه درصدی تامین سرمایه و منچستر ایران با دو هزار واحد صنعتی فعال در صنعت نساجی، ابزار تامین سرمایه را بیش از هر زمانی درک می کند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اصفهان قطب تولید فولاد کشور و شاخص در تولید و عرضه محصولات کشاورزی است و اگر رشد اقتصادی این استان پیشران منفی شد قطعا عواقب بدی برای اقتصاد کشور در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است موضوعات پایه ای حوزه اقتصاد مورد توجه قرار بگیرد که اتاق بازرگانی در این دوره موضوع تعامل نزدیک به بازار سرمایه، ایجاد نهادهای مرتبط با بازار سرمایه اعم از صندوق ها و بازار یابی ها را در دستور کار قرار داد و اخیرا اتفاقات خوب ولی ناکافی رخ داده و حالا  کار آفرینان  آماده اند به شرط اینکه نقص تامین سرمایه شان رفع شود.

گلشیرازی با اشاره به اینکه اصفهان بعد از تهران دومین رتبه در سپرده بانکی را دارد اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که بیش از 30 درصد سپرده ها در حال خروج از اصفهان است و این نقص سیاست گذاری و مدیریت اقتصادی در حوزه پولی است.باید  ارتباط موثر بین فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران برقرار کنیم تا به نقطه مطلوب خود برسیم و سوپرمارکت مالی می تواند این ارتباط موثر را برقرار کند.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز