خبرگزاری کار ایران

60 درصد آزمایش های کرونا در استان مرکزی سویه دلتا است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۸۷۳

میکروب شناس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: حدود 60 درصد نمونه‌های آزمایشگاهی کرونا در استان مرکزی از نوع سویه دلتا است. پیش بینی می شود تا 10 روز آینده 100 درصد نمونه‌ها از نوع دلتا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان غزنوی راد افزود: در 3 هفته گذشته اولین سویه‌های واریانت دلتا در شهرستان اراک شناسایی و به تهران ارسال شده که متاسفانه مثبت اعلام شد و اکنون در هفته‌های اخیر بیش از نیمی از نمونه های اخذ شده از نوع دلتا است.

وی ادامه داد: این نوع ویروس 40  تا 60  درصد قدرت انتقال بالاتر دارد و هنگامی که وارد خانواده‌ای می‌شود می‌تواند به راحتی تمامی اعضای آن خانوداه را درگیر کند. اگر فردی علایمی دارد به هیچ وجه آن را شوخی نگیرد و هر چه سریعتر قرنطینه و یا مراجعه به پزشک را در دستور کار خود قرار دهد.

میکروب شناس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: ویروس‌ها بر اساس انتخاب طبیعی و به منظور بقای خود جهش‌های متفاوتی انجام می‌دهند. این جهش‌ها که سبب به وجود آمدن انواع آلفا، دلتا، بتا، گاما می‌شود نشان از زیرکی این ویروس به منظور تلاش برای ماندگاری و انتشار بیشتر است.

غزنوی راد تصریح کرد: جمعیت حساس در سطح جامعه بسیار بالا است و به دلیل قدرت و سرعت بالای این نوع جهش یافته، به راحتی ریت فرکانس و در نتیجه آن فراوانی بیماران بستری در آی سی یو و در کل میزان مرگ و میر نیز افزایش خواهد یافت.

وی بیان داشت: کادر بهداشت و درمان به رغم داشتن روحیه بالا، خسته شده‌اند، بنابراین از تمام هم استانی‌ها می‌خواهیم به منظور مدیریت این موج و کمک به کادر درمان و حوزه سلامت، تا رسیدن به نظم در واکسیناسیون، پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند.

میکروب شناس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: افراط و تفریط در جامعه وزنه مدیریت این بیماری را بر هم زده است. برخی بیش از حد پروتکل‌های بهداشتی و نکات ایمنی رعایت می کنند و برخی پروتکل‌های بهداشتی و نکات ایمنی را یا کمتر رعایت می کنند و یا به هیچ وجه رعایت نمی‌کنند.

غزنوی راد ابراز داشت: برای شکست این ویروس مرموز به جز رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی علیرغم دریافت واکسن، راه دیگری وجود ندارد و تنها راه مقابله با آن توسط افراد جامعه، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت متعادل است.

وی اضافه کرد: رفتار فردی در جامعه باید بازنگری شود و نقشی که تک تک افراد در اجتماع دارند به خوبی بر عهده گرفته شده و مسئولیتی که به گردن آنها است به نحو احسن انجام گیرد که تا حد امکان از انتشار این ویروس جلوگیری شود.

میکروب شناس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه باید در نظر داشت که هنوز برنامه دقیقی از واکسیناسیون در استان وجود ندارد، همچنین گفت: خود مراقبتی و مراجعه افراد گروه‌های هدف برای واکسیناسیون 2 راه در دسترس و موجود برای کنترل نسبی این بیماری و این نوع از ویروس است.

غزنوی راد افزود: درصد کمی از افرادی که واکسن می‌زنند، نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما با این تفاوت که دچار فرم شدید آن نشده و فوت نمی‌شوند که این موضوع فاکتور بسیار مهم و ارزشمندی است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز