خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی:

توسعه علمی کشور با طرح چشمه نور متحول می شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۴۷۴

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی گفت: طرح چشمه نور ایران یا شتابگر ملی، توسعه علمی کشورمان را متحول می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمد جواد لاریجانی روز دوشنبه در آئین افتتاح ساختمان مجموعه ازمایشگاهی طرح چشمه نور ایران افزود : طرح چشمه نور ایران با حمایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری کلید خورده است.

این مسئول گفت: سازمان انرژی اتمی کمک های خوبی را برای پیشبرد این طرح علمی بزرگ داشته است که باید تداوم یابد.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی با تاکید بر ضرورت حمایت مجلس شورای اسلامی از این طرح،گفت: چشمه نور ایران یک طرح بزرگ ملی است که بهره برداری آن نیازمند صرف چندین سال است.

وی افزود: امیداریم به زودی نشستی در مجلس شورای اسلامی برای تسریع در اجرای طرح چشمه نور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طرح رصدخانه ملی ایران به فاز نهایی خود رسیده است، افزود: این یک حرکت استراتژیک علمی در کشور بوده که ۱۰۰ هزار قطعه آن از سوی دانشمندان ایرانی تامین شده است.

وی افزود: در حال حاضر با پیگیری های وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ۲ همکاری در زمینه شتابگرها با شتابگرهای خارجی در اسپانیا و ایتالیا داریم.

طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی)، تشعشعات مختلف هسته ای که دارای کاربردهای علمی متعدد هستند برای انجام طرح های تحقیقاتی، علمی و اکتشافات توسط دانشمندان و متخصصان در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

این طرح ملی با هدف رسیدن به پرتوهای نوری بسیار درخشنده (میلیاردها برابر درخشنده تر از نور خورشید) که راه را برای انجام آزمایش های دقیق در رشته های مختلف هموار می سازد، ساخته می شود.

برای ساخت این مرکز که یکی از بزرگترین طرح های علمی کشور و خاورمیانه محسوب می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز