خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

بخش صنعت برای تأمین آب از سهم آب کشاورزان استفاده می کند/ کشاورزان زنجان به هوش باشند آژیر خشکسالی هر روز بلند تر می شود/ باید سازگاری با کم‌آبی داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۳۰۳

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، گفت: برای تامین آب جدید در حوزه صنعت باید از آب بخش کشاورزی که قانون خاص خود را دارد و یا از پساب‌ها استفاده شود.

به گزارش ایلنا از زنجان، اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، با بیان اینکه کاهش میزان بارندگی خود را رون‌آب‌ها نشان می‌دهد، افزود: ورودی سدهای استان زنجان 70 درصد کاهش یافته به‌طوری که ورودی سدهای استان در سال گذشته 225 میلیون مترمکعب بود اما امسال 76 میلیون مترمکعب شده و آبی که اکنون در پشت سدها ذخیره شده 252 میلیون مترمکعب است در حالی که پارسال 272 میلیون مترمکعب بود.

افشاری، با اشاره به اینکه امسال 27 میلیون مترمکعب آب کمتری ذخیره شده است، گفت: 20 میلیون مترمکعب از این آب به تنهایی متعلق به سد تهم است که بخش عمده آب مرکز استان از این سد، تامین می‌شود.

افشاری، در خصوص تاثیر بارندگی‌های چند روز گذشته بر افزایش ذخایر آبی، گفت: با توجه به خشکسالی و خشک بودن زمین، بارندگی‌های اخیر فقط در میزان رطوبت خاک می‌تواند موثر باشد اما تاثیری در روان‌آب‌ها ندارد.

وی، یادآورشد: بارندگی در فصل تابستان از نظر کشاورزی، خسارت‌بار است اما اگر آهسته و مستمر بود، ممکن بود به ذخایر آبی کمک کند اما چون لحظه‌ای بود، تاثیری ندارد.

وی، با بیان اینکه بیشترین مصرف آب شُرب در روستاها است، اضافه کرد: بخشی از آب در باغچه‌های موجود در حیاط منازل مصرف می‌شود و علی‌رغم اینکه شرکت آب و فاضلاب تا حد نیاز منطقه تامین می‌کند اما برداشت‌ها زیاد است ضمن اینکه خشکسالی و کمبود آب در چشمه و قنات‌ها سبب شده تا جهت تامین آب دام از آب شُرب روستایی استفاده شود.

افشاری، گفت: باید سازگاری با کم‌آبی داشته باشیم.

وی، تصریح کرد: متولی سازگاری با کم‌آبی در این بخش، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی است که 10 پروژه تعریف شده تا حتما اجرایی شود که از جمله آن‌ها انسداد چاه‌های غیرمجاز است.

افشاری، در خصوص استفاده آب در بخش صنعت نیز یادآورشد: در بخش صنعت به دلیل ایجاد اشتغال و ارزش افزوده‌ای که دارد، تعدیل آب را در نظر نداریم اما پیشنهاد شده که از پساب استفاده کنند و تامین آب جدید برای بخش صنعت نداریم.

این مسئول در استان زنجان، با بیان  اینکه برای تامین آب جدید در بخش صنعت یا باید از بخش کشاورزی تامین شود که قانون خاص خود را دارد و یا از پساب‌ها استفاده شود، گفت: مراجع قضایی نیز در این رابطه حساس هستند و بسیج شده‌اند و کمک می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه مقوله آب را هم از نظر اعتقادی و هم از نظر اقتصادی باید در نظر بگیریم، گفت: دوری از اسراف در دین اسلام تاکید شده و آب، جایگاه رفیع، ارزشمند و مقدس در آیین کهن ایرانیان دارد.

وی، اضافه کرد: از لحاظ اقتصاد و حقوق آب نیز استفاده‌کنندگان، بهره‌برداران آب هستند و مالک آب نیستند.

افشاری، در پایان تاکید کرد:بهره‌برداران باید خود را با کم‌آبی تطبیق داده و کمترین مصرف با بیشترین بازدهی و راندمان را داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز