خبرگزاری کار ایران

مشهد دارای دومین رتبه کودکان خیابانی در سطح کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۸۱۳

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: خراسان رضوی و مشهد دارای دومین رتبه کودکان خیابانی در سطح کشور است و راه اندازی مراکز خاص نگهداری کودکان کار غیر ایرانی بی‌سرپرست با همکاری مقامات کنسولی افغانستان انجام می‌شود.

به گزارش ایلنا از مشهد، وحید قبادی‌دانا در این باره افزود: باید تمام دستگاه‌های مرتبط، طبق آیین‌نامه‌ی اجرایی قانون حمایت از کودکان، وظایف‌شان را انجام دهند و دستگاه‌هایی که به وظایف خودشان عمل نمی‌کنند طبق قانون و توسط دستگاه قضایی، مؤاخذه شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به میزان بالای کودکان غیرایرانی در میان کودکان کار و خیابان ادامه داد: برخی از این کودکان پس از شناسایی خانواده به کشور خودشان رد مرز می‌شوند اما متأسفانه پس از مدتی دوباره بازمی‌گردند.

قبادی‌دانا بیان کرد: باید مشخص شود که چه نهاد‌ها و سازمان‌هایی به وظایف خودشان به صورت شایسته عمل نمی‌کنند که باعث بازگشت این خانواده‌ها و ورود دوباره فرزندان‌شان به جمع کودکان کار و خیابان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کودکانی که جمع‌آوری و خانواده‌هایشان شناسایی نمی‌شوند بی‌سرپرست یا بدسرپرست تلقی می‌شوند تصریح کرد: این کودکان باید با هماهنگی اداره اتباع استانداری و مقامات کنسولی کشور متبوع‌شان در مراکزی خاص نگهداری و تمشیت شوند تا فرزندان مراکز شبه خانواده را دچار مشکل نکنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: همچنین خیرین افغانی می‌توانند تحت نظارت سازمان بهزیستی و با هماهنگی مقامات کنسولی در توانمندسازی خانواده‌های این کودکان، نقش مهم و حیاتی ایفا کنند.

قبادی دانا همچنین وجود سمن‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد در کمک به این زمینه را مهم دانست و اظهار کرد : باید از ظرفیت این سمن‌ها برای توانمندسازی و بازتوانی کودکان و خانواده‌هایشان بهره‌مند شد.

وی افزود: مهاجرپذیری، وجود پایگاه زیارتی و مراکز و مناطقی که افراد در معرض آسیب در آن‌ها احساس امنیت می‌کنند از عوامل مهم بالا بودن میزان کودکان کار و سایر آسیب‌دیدگان اجتماعی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در بعضی آسیب‌های اجتماعی، مشهد بعد از تهران رتبه دوم و در برخی زمینه‌ها جایگاه اول را دارد که این موضوع، کار بسیار دشواری بر عهده‌ی بهزیستی و بخصوص بخش اجتماعی آن می‌گذارد که در نهایت همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه باید برای کنترل و کاهش آسیب‌ها تلاش و با بهزیستی همکاری کنند.

قبادی دانا با تاکید بر اینکه کودک کار، قربانی خانواده می‌شود بیان کرد: باید ریشه‌های گرفتاری این کودکان شناسایی و درمان شود تا از بازگشت و عود مجدد آنان به چرخه‌ی معیوب بهره‌کشی و کار ناخواسته جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: نهاد‌های امنیتی در قسمت باند‌های تبهکار و استثمارگر کودکان یا آن‌هایی که در قاچاق کودکان نقش دارند باید همکاری لازم را داشته باشند تا از وقوع جرایم سازمان‌یافته در بخش کودکان، پیشگیری کنند.

مسعود فیروزی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه مرکز جدید نگهداری موقت کودکان کار و خیابان، با استفاده از ظرفیت‌های خود بهزیستی ایجاد شده است گفت: در سطح استان، خوشبختانه تعامل و همکاری خوبی بین دستگاه‌های مسئول در این زمینه وجود دارد و طی ۸ ماهی که از شروع این طرح می‌گذرد ۶۲۰ کودک کار و خیابان شناسایی و وارد پروسه‌ی بازتوانی و توانمندسازی خود و خانواده‌هایشان شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز