خبرگزاری کار ایران

خسارت 19هزار و260 میلیارد ریالی خشکسالی به کشاورزی استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۸۰۳

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: بروز خشکسالی شدید در سال زراعی جاری، 19 هزار و 260 میلیارد ریال به حوزه زراعت و باغبانی کشاورزی در استان مرکزی خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد زاهدی افزود: بیشترین خسارت خشکسالی در بخش زراعت استان مرکزی به محصولات گندم و جو آبی در شهرستان‌های آشتیان، فراهان، اراک، ساوه و خمین و در بخش باغبانی به محصول پسته در شهرستان‌ زرندیه، انار در شهرستان ساوه و انگور در شهرستان خنداب بوده است.

وی ادامه داد: اعطای تسهیلات بلاعوض برای اجرای سامانه های آبیاری نوین، استمهال بدهی بانکی بهره‌برداران، کمک به تهیه و تأمین بذور و نهال یارانه‌دار ارقام مقاوم، از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برای جبران خسارت کشاورزان استان است. توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، افزایش اعتبارات اجرای سامانه آبیاری قطره ای، توسعه سایبان‌ در باغات، توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان جایگزین گیاهان آب بر و اجرای کشاورزی حفاظتی از دیگر اقدامات این سازمان برای کاهش خسارت خشکسالی به محصولات کشاورزی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: بستن چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای حجمی هوشمند بر روی چاه‌های آب کشاورزی، اصلاح الگوی اقتصادی کشور در درآمدزایی و اشتغال با سویه صنعت و خدمات و برداشتن بار از بخش کشاورزی و فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف غذا در جامعه از جمله راهکارهای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است.

زاهدی تصریح کرد: اصلاح الگوی تولید در بخش کشاورزی مانند جایگزینی فعالیت‌های پر آب بر همچون زراعت علوفه و حبوبات و غلات آب بر با تولید عسل، قارچ، گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت در محصولات زراعی و جایگزینی محصولات پر آب بر زراعی، توسعه روش‌های نوین آبیاری و بکارگیری روش های کم آبیاری در تمامی محصولات با هدف افزایش کارایی مصرف آب و  بکارگیری روش‌های کشاورزی حفاظتی در زراعت و باغبانی از دیگر راهکارهای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است.

وی بیان داشت: تامین تسهیلات کم بهره بانکی، استمهال بدهی تسهیلاتی کشاورزان، پیگیری برای تأمین کمک‌های بلاعوض ریالی، تأمین اعتبار یارانه برای توسعه سامانه های آبیاری نوین، ترویج و آموزش روش‌های افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی برای بهره برداران بخش و کمک فنی اعتباری برای به‌کارگیری آبیاری قطره‌ای و نواری (تیپ) در زراعت‌های بهاره و باغات از جمله ‌برنامه‌های حمایتی سازمان جهاد کشاورزی از کشاورزان است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز