خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

کمبود مخازن ذخیره آب در اردبیل/ جریمه انشعابات غیرمجاز بازدارنده نیست/ ضرورت تغییر نگرش در آبیاری مزارع کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۶۱۴

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: سرانه مصرف نسبت به درآمدهای حاصل از قبوض آب در اردبیل بسیار بالا است و جریمه های انشعابات غیرمجاز بازدارنده نیست.

علیرضا نعمت سلطانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با گلایه از انشعابات غیرمجاز در اردبیل تصریح کرد: سرانه مصرف نسبت به درآمدهای حاصل از قبوض آب بسیار بالا است و در این خصوص جریمه یک میلیون و 200 هزار تومانی به هیچ وجه بازدارنده نیست؛ مردم به این نکته توجه کنند که استفاده غیرمجاز از آب دست درازی در حق الناس است چرا که مصرف بی رویه و انشعاب غیرمجاز باعث کاهش افت فشار آب و نهایتا قطعی آب و محروم ماندن مردم از این نعمت الهی می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل  خواستار همکاری مردم در مصرف بهینه آب شد و افزود: مردم شریف استان می توانند هرگونه شکایات خود مبنی بر انشعابات غیرمجاز را به شماره 122 اطلاع دهند تا در سریع‌ترین زمان به موضوع رسیدگی شود.

نعمت سلطانی در خصوص وظیفه اصلی شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل عنوان کرد: تحویل آب خام از سد یامچی در اردبیل به عهده شرکت آب منطقه ای است و انتقال آب از تصفیه خانه تا در  منازل بر عهده شرکت آب و فاضلاب است.

وی ظرفیت تصفیه خانه اردبیل را یک هزار و 550 لیتر در ثانیه بیان کرد و افزود:  350 لیتر در ثانیه نیز از آب چاه های آبی بیگلو تامین می شود که جمعا یک هزار و 900 لیتر در ثانیه آب تولیدی از تصفیه خانه خارج می شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل گفت: از محل یک هزار و 900 لیتر آب خروجی از تصفیه خانه 110 لیتر در ثانیه برای سرعین و 40 لیتر در ثانیه برای مجتمع های آبرسانی روستایی انتقال می یابد که یک هزار و 750 لیتر در ثانیه به مصرف اردبیلی ها اختصاص می یابد.

شکستگی یکی از شیرها عامل قطعی اخیر آب در اردبیل

نعمت سلطانی در خصوص قطعی اخیر آب شرب در اردبیل اذعان کرد: با توجه به اینکه به علت کاهش بارش ها کیفیت آب سد یامچی پایین آمده در عملیات طرح جدید آب منطقه ای به علت یک اشتباه محاسباتی یکی از شیرها شکسته بود که موجب قطعی 23 ساعته آب در اردبیل شد.

وی به کمبود مخازن آب در اردبیل اشاره کرد و گفت: در 10 سال گذشته مخازن جدید ذخیره آب در اردبیل احداث نشده که به این دلیل در صورت بروز مشکل این مخازن نهایتا تا 24 ساعت قادر به تامین آب اردبیل خواهند بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل در خصوص کیفیت پایین آب بعد از رفع قطعی آب نیز بیان کرد: با توجه به اینکه در قطعی آب مخازن خالی شده و مجددا پس از رفع مشکل، آب شرب با فشار بالا به مخازن پمپاژ می شود که به دنبال آن، رسوبات دیواره مخازن باعث شده بود آب کیفیت خود را از دست بدهد چرا که تصفیه آب در بالادست مخازن است و پس از ورود آن به مخزن تصفیه ای انجام نمی شود.

مخازن آب هر 6 ماه یکبار شست و شو می شوند

نعمت سلطانی ادامه داد: مخازن آب هر 6 ماه با دستگاه واتر جت شست و شو می شود تا رسوبات ته نشین شده به صورت کامل از مخازن خارج شود و به ندرت و تنها در زمان قطعی آب این اتفاق می افتد که کیفیت پایین داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بدیهی است پس از بروز مشکل و رفع آن رسیدن آب شرب به منازل زمان‌بر باشد چرا که فاصله تصفیه خانه تا شهر اردبیل 23 کیلومتر است و حدود 8 ساعت زمان لازم است تا آب به مخازن و سپس به درب منازل برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل مشکل آب شرب را بزرگترین دغدغه استان قلمداد کرد و افزود: صنعت ساختمان سازی در اردبیل با تاسیسات خدمات ده همخوانی ندارد و اگر خشکسالی تداوم داشته باشد طبیعتا مهاجرت به مرکز استان افزایش خواهد یافت و با مشکل جدی تامین آب شرب مواجه خواهیم شد.

نعمت سلطانی ادامه داد: حداقل 50 درصد اقتصاد استان اردبیل به کشاورزی متکی است و اگر تمهیدی برای آبیاری محصولات کشاورزی اتخاذ نشود این صنعت به سمت رکود خواهد رفت و اقتصاد استان فلج می شود.

 

انتهای پیام/
رشید عبدالحسینی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز