خبرگزاری کار ایران

در بازدید از بزرگترین بند خاکی چهرآباد تاکید شد؛

بند خاکی چهر آباد باعث اشتغالزایی و مهاجرت معکوس می شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۲۱۹

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، با اشاره به هزینه ۱۴ میلیارد تومانی پروژه بند خاکی چهره آباد زنجان، گفت: پیش‌بینی می‌شود بند خاکی چهر آباد سالانه ۲.۵ میلیون متر مکعب از روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها تغذیه آب کند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مناعب طبیعی و آبخیز داری استان زنجان، آیت الله علی خاتمی، امام جمعه زنجان در حاشیه بازدید از پروژه بند خاکی چهرآباد به اهمیت حفظ منابع آبی و خاکی در کشور اشاره کرد و گفت: استحصال آب با اجرای بند های خاکی، و دیگر پروژه های آبخوانداری و آبخیزداری گزینه مناسبی است که خوشبختانه کشور و همچنین استان زنجان اهتمام ویژه ای به اجرای این گونه طرح ها دارد.

امام جمعه زنجان،  افزود: این اقدام موجب می شود تا استحصال آب و خاک به درستی امکانپذیر شود و از سوی دیگر موجب ایجاد اشتغال بین روستائیان و مهاجرت معکوس می شود.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین مهار و کنترل آب های زیرزمینی و تقویت منابع آب موجود در منطقه که از اهداف مهم اجرای طرح های آبخیزداری است را یکی از بهترین و کم‌ هزینه‌ترین روش‌ها برای مدیریت خشکسالی و سیل اعلام کرد.

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: طبیعت قابل کنترل و پیش‌بینی نیست اما می‌توان اثرات مخرب آن را کاهش داد.

خلیل آقاجانلو تاکید کرد: اجرای طرح  احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در دشت ابهر و پروژه چهرآباد اجرایی شده است، همچنین اجرای این طرح‌ها سبب توسعه و ماندگاری روستا‌های اطراف و آبادانی روستا‌ها می‌شود.

وی افزود: مساحت حوزه حدود ۱۱ هزار هکتار شامل روستاهای «چهرآباد، نصیرآباد، حسین‌آباد، قاضی‌کندی، سنگبین، اوزج و قالیچه‌بلاغ» است که همه روستا‌ها در بالادست حوزه هستند و خروجی حوزه، روستای چهرآباد است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه  ۱۴ میلیارد تومان برای کل پروژه هزینه شده است، گفت: این پروژه در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بعد از پایان پروژه پیش‌بینی می‌شود سالانه ۲.۵ میلیون متر مکعب از روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها تغذیه شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هدف از اجرای این طرح را کنترل سیلاب وارده به روستا و باغ‌های حاشیه آن و پایدارسازی، تقویت و توسعه منابع آب شرب و زراعی پایین دست روستا اعلام کرد.

 این پروژه یکی از بزرگترین طرح های آبخیزداری از نظر مالی در کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز